Usługa Visa Cashback wprowadzona w Polsce

Visa Cashback to nowa usługa, dzięki której posiadacze polskich kart Visa mogą wygodnie podejmować niewielkie kwoty pieniędzy (do 200 złotych) z kasy sklepowej w supermarkecie, na stacji benzynowej czy w innym sklepie przy okazji płacenia kartą za codzienne zakupy. Dzięki połączeniu w jednej transakcji dwóch usług: płatności za zakupy oraz wypłaty gotówki posiadacz karty Visa oszczędza czas. Ma także do dyspozycji więcej miejsc dostępu do ciągle potrzebnej gotówki – miejsc, gdzie może ją wypłacić bezpiecznie, łatwo i wygodnie.

„Dla organizacji Visa zasadnicze znaczenie nowej usługi polega na zachęcaniu do używania kart Visa w ich podstawowej funkcji, tj. do płatności – poprzez powiązanie wypłaty z płaceniem za zakupy – i stymulowaniu poprzez to obrotów bezgotówkowych. Płatności są bowiem najkorzystniejszymi transakcjami zawieranymi przy pomocy kart płatniczych zarówno dla polskich konsumentów, detalistów, banków, agentów rozliczeniowych, jak i całej gospodarki” – stwierdziła podczas konferencji prasowej Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalna organizacji Visa Europe w Polsce. „Polskie banki wykazały dużą innowacyjność i daleko posuniętą współpracę, uzgadniając ogólnokrajowe wprowadzenie tej usługi w Polsce, która obok Wielkiej Brytanii oraz krajów skandynawskich jest jednym z niewielu jeszcze rynków w Europie, gdzie funkcjonuje usługa Visa Cashback” – dodała Małgorzata O’Shaughnessy.

Pierwsze polskie transakcje Visa Cashback zostały dokonane w obsługiwanych przez eService placówkach sieci hipermarketów Real i sieci salonów EMPiK oraz na obsługiwanych przez POLCARD stacjach benzynowych sieci BP i w supermarkecie Hale Banacha. Visa Cashback będzie wprowadzana stopniowo w kolejnych placówkach detalicznych w Polsce – najpierw w sklepach i supermarketach obracających znaczną ilością gotówki. We wszystkich punktach oferujących tę usługę na oknie sklepu i / lub przy kasie znajdą się stosowne naklejki – symbole Visa Cashback.

„Wprowadzając usługę Visa Cashback chcemy zaspokajać potrzebę zwiększonej wygody ze strony konsumentów, którzy stale poszukują rozwiązań dających im całodobowy dostęp do pieniędzy zgromadzonym na rachunku bankowym” – stwierdził Jacek Obłękowski, członek zarządu PKO Banku Polskiego, największego wydawcy kart Visa w Polsce. „Jestem przekonany, że usługa Visa Cashback, dzięki której znacznie rośnie liczba punktów, w których nasi klienci będą mogli dokonać bezpiecznego i wygodnego poboru gotówki w trakcie robienia codziennych zakupów, będzie się cieszyła dużą popularnością wśród klientów mBanku i MultiBanku – detalicznych części BRE Banku” – dodał podczas konferencji prasowej Piotr Kociołek, dyrektor BRE Banku odpowiedzialny za MultiBank.

Usługa ta jest dostępna dla użytkowników kart Visa wydanych w Polsce; na początkowym etapie będzie dostępna dla debetowych kart Visa i Visa Business oraz Visa Electron i Visa Business Electron – tych kart, których wydawcy uruchomią Visa Cashback. Organizacja Visa spodziewa się, że do końca roku posiadacze kart Visa oraz Visa Electron będą mogli korzystać z usługi Visa Cashback w kilku tysiącach punktów akceptacji. Uruchomienie nowej usługi, zdaniem organizacji Visa Europe, przyczyni się – podobnie jak to miało miejsce w innych krajach – do spopularyzowania nawyku płacenia kartą za zakupy w mniejszych miastach i miejscowościach. Do końca roku również kolejne banki rozpoczną oferowanie tej usługi swoim klientom, co pozwala przypuszczać, iż na początku 2007 r. będzie ona udostępniona co najmniej 90% posiadaczom debetowych kart Visa w Polsce.

POLCARD i eService są pierwszymi polskimi agentami rozliczeniowymi, którzy wprowadzili w swoich sieciach akceptacji możliwość uruchomienia usługi Visa Cashback przez detalistów. Agenci rozliczeniowi liczą na to, że usługa Visa Cashback zwiększy atrakcyjność ich sieci dla partnerów detalicznych oraz spodziewają się wzrostu obrotów w obsługiwanych punktach handlowych.

„Spodziewamy się wzrostu obrotów w obsługiwanych przez nas placówkach detalicznych, które wdrożą nową usługę. Będzie to efektem zarówno wypłat gotówki, jak i dalszego przyzwyczajania się użytkowników kart Visa do częstszego ich wykorzystywania do płatności” – stwierdził Adam Parfiniewicz, prezes spółki POLCARD, największego w Polsce agenta rozliczeniowego obsługującego prawie 56 tys. elektronicznych urządzeń akceptujących karty płatnicze.

„Uważamy, że nowa usługa zwiększy konkurencyjność naszej sieci i pomoże w utrzymaniu obecnych i pozyskaniu nowych partnerów. Już obserwujemy duże zainteresowanie usługą Visa Cashback wśród naszych kontrahentów” – powiedział Marek Paradowski, prezes spółki eService, agenta rozliczeniowego, który stworzył sieć 33 tys. terminali POS obsługujących karty płatnicze.

Z usługi Visa Cashback można już korzystać w pierwszych placówkach sieci hipermarketów Real, salonach sieci EMPiK i sieci stacji benzynowych BP oraz w warszawskich Halach Banacha.

„Jesteśmy zadowoleni, że jako pierwszy hipermarket w Polsce możemy zaoferować naszym klientom tę atrakcyjną, nową usługę. Usługa Visa Cashback będzie całkowicie zintegrowana z systemem kasowym, co usprawni obsługę klientów i pozwoli na jej udostępnianie we wszystkich stanowiskach kasowych” – stwierdziła Agnieszka Łukiewicz-Stachera, rzecznik prasowy obsługiwanej przez eService sieci Real.

„Visa Cashback jest dodatkową usługą, jaką oferujemy klientom naszych stacji. Jest udogodnieniem dla wszystkich osób odwiedzających stacje BP w celu zatankowania paliwa, zakupów w sklepie czy skorzystania z oferty Wild Bean Cafe. Mogą w tym samym czasie otrzymać gotówkę w bezpiecznym miejscu i przez 24 godziny na dobę” – powiedziała Dorota Adamska, dyrektor ds. PR obsługiwanej przez POLCARD sieci stacji benzynowych BP.

„Usługa Visa Cashback wprowadza nowy, wygodny sposób dostępu do gotówki. Wprowadzając tę usługę w EMPiKu wzbogacamy zakres serwisu oferowanego naszym obecnym klientom. Liczymy również na przyciągnięcie nowych klientów i wyższe obroty” – uważa Beata Gesché, Członek Zarządu obsługiwanej również przez eService sieci EMPiK, największej na polskim rynku sieci 80 salonów oferujących dostęp do dóbr kultury, wiedzy i rozrywki.

„Wiele obiecujemy sobie po Visa Cashback – pomocy w utrzymaniu lojalności naszych klientów oraz wyższej sprzedaży, gdyż płacenie kartą Visa jest warunkiem skorzystania z usługi” – stwierdził Józef Idzikowski, prezes obsługiwanych również przez POLCARD warszawskich Hal Banacha, które należą do supermarketów o najdłuższej historii w Polsce.

Korzystanie z Visa Cashback jest proste – wystarczy, by posiadacz karty Visa płacąc nią za zakupy poinformował kasjera o chęci skorzystania z usługi i podał kwotę wypłaty. Jak przy każdej transakcji zawieranej kartą trzeba będzie ją potwierdzić – kodem PIN lub podpisem zatwierdzając łączną kwotę płatności za zakupione towary i kwotę wypłaty. Na wydruku z terminala kwoty: zakupów, wypłaty Visa Cashback i całkowita kwota transakcji zostaną wykazane oddzielnie.

Usługa Visa Cashback rozpowszechniła się już w kilku krajach Europy – w Wielkiej Brytanii oraz w Skandynawii – a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i w Singapurze; do jej wprowadzenia przygotowują się Włochy i Czechy. Tam, gdzie usługa już funkcjonuje konsumenci chętnie z niej korzystają do wypłat małych kwot, większe kwoty nadal wypłacając z bankomatów. Przykładowo, o ile dozwolone limity wypłat wynoszą odpowiednio 50 funtów w Wielkiej Brytanii oraz 200 dolarów w USA, to kwoty faktycznie wypłacane w ramach tej usługi są znacznie niższe – wynoszą średnio 23 funty i 20 dolarów.

W Wielkiej Brytanii możliwość podejmowania gotówki przy płaceniu kartami Visa funkcjonuje już od niemal 20 lat i jest bardzo popularna wśród posiadaczy kart debetowych. Przykładowo, jest świadczona wraz z co czwartą transakcją w supermarkecie i co dwunastą transakcją z użyciem kart debetowych. W Wielkiej Brytanii praktycznie każdy supermarket oferuje taką możliwość.

Z kolei w USA z tej usługi, która jest najbardziej popularna w supermarketach, korzysta ponad 50% posiadaczy kart debetowych. 27% wszystkich detalistów w Stanach oferuje Visa Cashback.