Usługi maklerskie w ING Banku Śląskim

W związku z ofertą sprzedaży akcji ING Banku Śląskiego na dwa tygodnie otworzono w 307 placówkach banku Tymczasowe Punkty Przyjmowania Zleceń. Dodatkowo w Poznaniu i Szczecinie zlecenia były przyjmowane w punktach bankowości prywatnej, które wykorzystują dostęp do aplikacji domu maklerskiego. Te dwie lokalizacje zostały utworzone na stałe i są częścią projektu pilotażowego.

Obecnie ING Bank Śląski oferuje usługi maklerskie w swoich oddziałach tylko klientom bankowości prywatnej.

W naszej opinii opracowane i wdrożone rozwiązania w pełni się sprawdziły. Klienci banku uzyskali możliwość zawierania umów z domem maklerskim i składania zleceń bezpośrednio w swoich oddziałach. W ten sposób bank poszerzył ofertę kierowaną do klientów detalicznych. Oczywistą korzyść odniósł także ING Securities zwiększając sieć sprzedaży bez ponoszenia znaczących nakładów. Doświadczenia zebrane w trakcie funkcjonowania Tymczasowych Punktów Przyjmowania Zleceń przy sprzedaży akcji ING BSK pozwolą w przyszłości usprawnić nasze działania – powiedział Marek Słomski, prezes zarządu ING Securities.

ING Bank Śląski oferuje usługi maklerskie na podstawie zezwolenia Komisji Papierów Wartościowych i Giełd z 30 listopada 2004 r. Działalność ta jest ograniczona do przyjmowania i przekazywania do ING Securities zleceń klientów dotyczących kupna i sprzedaży instrumentów finansowych.

Świadczenie usług maklerskich przez banki jest powszechnie stosowane w krajach Unii Europejskiej. Wcześniej nie było możliwe do zastosowania w Polsce ze względu na ograniczenia prawne. Ustawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi wymagała bowiem, aby osoby przyjmujące giełdowe zlecenia klientów były zatrudnione w domu maklerskim realizującym te zlecenia. Sytuacja uległa zmianie po wejściu w życie nowelizacji ustawy, co nastąpiło 1 maja 2004 r. Znowelizowana ustawa przewiduje m.in. prowadzenie działalności maklerskiej w zakresie ograniczonym tylko do przyjmowania i przekazywania zleceń.

ING Securities jest też jedynym w Polsce domem maklerskim, który dla potrzeb sprzedaży swoich produktów zawarł umowy z innymi podmiotami pośredniczącymi w przyjmowaniu zleceń inwestorów. W czerwcu br. ING Securities S.A. i Dom Maklerski Polonia Net S.A. podpisał porozumienie, w wyniku którego aktywa Klientów Polonii zostały przeniesione do ING Securities, a Polonia ograniczyła swoją działalność do pośredniczenia w przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń. Podobną umowę zawarto również w październiku br. z Nordea Bank S.A.

Zgodnie z zezwoleniem KPWiG ING Bank Śląski może realizować czynności maklerskie poprzez komórki bankowości prywatnej znajdujące się w oddziałach, Tymczasowe Punkty Przyjmowania Zleceń oraz okienka bankowe.

Punkty bankowości prywatnej w oddziałach banku – mogą z nich korzystać zamożni klienci z segmentu bankowości prywatnej, czyli osoby legitymujące się wpływami na konto minimum 7,5 tys. zł miesięcznie lub aktywami co najmniej 100 tys. zł.

Przypisany do klienta doradca odpowiada za efektywne inwestowanie środków w produkty bankowe, ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne i inwestycje giełdowe. W zakresie tych ostatnich korzysta ze wsparcia maklera rekomendującego oraz dostępu do bieżącego serwisu analitycznego ING Securities. Doradca klienta posiada dostęp do systemu transakcyjnego domu maklerskiego z notowaniami on–line i samodzielnie przesyła elektronicznie zlecenie złożone przez inwestora.

Tymczasowe Punkty Przyjmowania Zleceń (TPPZ) – sieć stanowisk w oddziałach banku powoływana dla doraźnego obsłużenia określonego procesu na rynku kapitałowym, np. przyjmowania zleceń lub zapisów na akcje spółek prywatyzowanych przez Skarb Państwa. Powyższe punkty po zakończeniu zadania zostają są zamykane do następnej akcji. Punkt pośredniczy w zawarciu umowy świadczenia usług, zasileniu rachunku inwestycyjnego pieniędzmi oraz przyjęciu zlecenia kupna określonego papieru wartościowego. Zlecenia mogą być przesyłane do domu maklerskiego w formie faksowej i jednocześnie elektronicznej, ale bez użycia podstawowej aplikacji domu maklerskiego (na przykład przy pomocy aplikacji pomocniczej).

Po zamknięciu TPPZ–u klient może w dalszym ciągu w pełni funkcjonalnie korzystać z usług domu maklerskiego korzystając z obsługi telefonicznej lub internetowej, co przy podstawowych wymaganiach klienta nie jest dla niego uciążliwe, ani nie ogranicza działań inwestora.

Okienko bankowe – w tym wariancie klient detaliczny może przy współudziale pracownika zawrzeć umowę świadczenia usług maklerskich, przekazać zlecenie do wykonania na giełdzie lub skorzystać z bezpłatnego połączenia na infolinię domu maklerskiego w celu samodzielnego złożenia zlecenia. Pracownik posiada dostęp do notowań giełdowych w trybie on–line. W powyższym wariancie nie jest konieczny (aczkolwiek niewykluczony) dostęp do systemu transakcyjnego domu maklerskiego. Na razie ING Bank Śląski nie korzysta z tej formy oferowania usług maklerskich.