Usługi Paybynet oraz Invoobill w Bankach Spółdzielczych z Grupy BPS

Wybrane Banki Spółdzielcze zrzeszone z Bankiem BPS oferują wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową usługi Paybynet i Invoobill Klientom korzystającym z bankowości elektronicznej.


Usługa Paybynet działa w modelu „płatności linkiem” (pay-by-link). Klient płacąc za towary lub usługi w Internecie, wybiera płatność przez swój bank i zostaje przekierowany do systemu bankowości elektronicznej. Po zalogowaniu widoczny jest wypełniony przelew, który wystarczy tylko zaakceptować, aby sfinalizować transakcję. Po zaakceptowaniu przelewu przez Klienta, sprzedawca od razu otrzymuje potwierdzenie i może zrealizować zamówienie.

Współpraca Banków Spółdzielczych z Grupy BPS z Krajową Izbą Rozliczeniową zapewnia Klientom stabilność i pewność transakcji realizowanych za pomocą Paybynet, a także dostęp do pozostałych największych platform płatności:

Dzięki temu Klienci mają do swojej dyspozycji możliwość płacenia w tysiącach sklepów internetowych. Platforma organizacyjno-techniczna Paybynet została uznana przez Narodowy Bank Polski za system rozliczeniowy, co gwarantuje bezpieczeństwo tej formy płatności. KIR zapewnia też przejrzystość rozliczeń, ponieważ przelewy wykonywane są bezpośrednio z rachunku bankowego Klienta na rachunek bankowy sklepu lub urzędu.

Usługa Invoobill ma na celu ułatwienie płacenia rachunków. Daje podobną wygodę jak polecenie zapłaty, ale zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa, ponieważ w odróżnieniu od polecenia zapłaty konto Klienta nie jest automatycznie obciążane, lecz Klient musi zaakceptować każdą płatność. Pewność i bezpieczeństwo funkcjonowania usługi zapewnia fakt, że Invoobill działa w ramach infrastruktury banków i KIR.

– Grupa BPS stale rozszerza ofertę usług związanych z bankowością elektroniczną. Przykładem może być rosnąca liczba Banków Spółdzielczych z Grupy BPS, które świadczą swoim Klientom usługi płatności internetowych Paybynet oraz elektroniczne opłacanie faktur Invoobill. W każdym miesiącu kilka Banków Spółdzielczych podejmuje decyzję o wdrożeniu usługi Paybynet. Usługa Paybynet to pierwsze w Polsce szybkie płatności internetowe, umożliwiające realizację przelewu bezpośrednio z rachunku Klienta na rachunek sklepu internetowego lub urzędu. Jest to jedyna w Polsce usługa, w której bezpieczeństwo transakcji gwarantuje instytucja będąca częścią sektora bankowego, czyli KIR. Natomiast dzięki Invoobill Klient ma możliwość łatwego i wygodnego regulowania opłat za prąd, gaz czy telefon komórkowy prosto ze swojego konta bankowego za pośrednictwem bankowość internetowej lub mobilnej. Usługa ta umożliwia Klientowi opłacanie comiesięcznych zobowiązań jednym kliknięciem – bez konieczności pamiętania wielu kodów czy haseł do eBOK-ów różnych dostawców – mówi Daria Pawęda, Dyrektor Departamentu Bankowości Internetowej i Mobilnej Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.


Najczęściej zadawane pytania


Czym różni się usługa płatności online Paybynet od innych tego typu usług na rynku?


Odp.: Podstawową różnicą jest sposób przekazywania środków pieniężnych od kupującego
do sprzedawcy. Trafiają one wprost na rachunek bankowy sklepu lub urzędu, w pełnej wysokości i w schemacie: „jedna płatność – jeden przelew”. Jeżeli Klient ma do zapłacenia prowizję za transakcję (takie prowizje pobierają urzędy za zamawiane usługi), to kwota prowizji jest czytelnie wyodrębniona.

Czy usługa płatności internetowych Paybynet jest bezpieczna?


Odp.: Zdecydowanie tak. Operatorem usługi płatności online Paybynet jest Krajowa Izba Rozliczeniowa, dzięki której rocznie realizowanych jest 1,6 miliarda przelewów międzybankowych. Dodatkowo do wymiany danych dochodzi z wykorzystaniem podpisu elektronicznego oraz protokołu SSL, dającym pełne bezpieczeństwo realizowanych płatności.

Czym różni się usługa Invoobill od polecenia zapłaty?


Odp.: W przypadku polecenia zapłaty Klient upoważnia dostawcę do obciążania swojego rachunku bankowego. Pieniądze są pobierane automatycznie w wyznaczonym terminie. Klient w razie potrzeby ma możliwość odwołania płatności. Aktywacja polecenia zapłaty wymaga kontaktu z dostawcą. W przypadku usługi Invoobill rachunki i faktury do zapłacenia prezentowane są w systemie bankowości elektronicznej, a płatność jest wykonywana po akceptacji Klienta. Nic nie dzieje się bez wiedzy i zgody Klienta. Aktywacja usługi obecnie wymaga przekazania dostawcy kodu wygenerowanego w systemie bankowości elektronicznej. W nowej wersji usługi aktywacja będzie możliwa jednorazowo w systemie bankowości elektronicznej bez konieczności kontaktu z dostawcą.

Jak przebiega aktywacja usługi Invoobill?


Odp.: Obecne rozwiązanie wymaga zainicjowania procesu w systemie bankowości internetowej, gdzie generowany jest, który następnie płatnik musi przekazać wierzycielowi, czyli dostawcy usług, w uzgodnionym z nim sposób. KIR wspólnie z bankami i ZBP pracują nad nowym rozwiązaniem, w którym będzie wymagana tylko aktywacja usługi w systemie bankowości internetowej bez konieczności kontaktowania się z wierzycielami.