Skąd to zainteresowanie nowoczesnym wzornictwem? Wyobraźmy sobie dwie filiżanki do kawy – jedna rustykalna, bardzo zdobna; druga natomiast bardzo stonowana, wręcz geometryczna. Oczywiście obydwie z powodzeniem można wykorzystać do wypicia małej czarnej. Jednakże pierwsza filiżanka jest poza tym po prostu zwyczajna, druga poprzez oryginalny kształt wzbudza ciekawość. Dlatego dziś coraz większa liczba osób zwraca uwagę na wygląd przedmiotów użytkowych, poszukując oryginalnego, modnego wzornictwa – Polacy stają się coraz bardziej świadomi designerskich trendów i nie zadowala ich już sztampowa estetyka. Dzieje się tak również dlatego, że poprzez design wyrażamy siebie – swoje pasje i gusta. Design kupowanych przez nas przedmiotów stał się znakiem nas samych.
Spójrzmy na przykład na najnowszy pomysł Bentleya – producent luksusowych samochodów pod koniec tego lata rozpocznie sprzedaż własnych laptopów. Od innych notebooków odróżni je nieprzeciętne wzornictwo. Imituje ono charakterystyczną kratkę skórzanych obić Bentleya, gdyż laptop ten powstał z myślą o osobach ceniących sobie prestiż i luksus. Każdy designer może puścić oko do użytkownika – od lat ’70 brylują w tym szczególnie Włosi. Oryginalne projekty mebli, samochodów czy telefonów komórkowych od zawsze przyciągają uwagę użytkowników z całego świata.
Inny przykład wyjątkowego designu może stanowić karta kredytowa. Na polskim rynku szczególnie warte uwagi są karty kredytowe Visa, Banku Ochrony Środowiska, których projektanci źródło inspiracji odnaleźli w naturze. Efektem ich pracy stało się oryginalne połączenie awangardowej czerni z opalizującą zielenią żuka czy złotą ważką umieszczoną na plastiku. Dlatego też karta BOŚ stała się wyborem osób poszukujących nieprzeciętnej estetyki, która wyróżni je w tłumie posiadaczy nudnych kart. Dodatkowym atutem karty jest to, że jej zakup wiąże się ze wspieraniem polskich ekosystemów. Tu oryginalny design łączy się z ideą oraz użytkowością.
Na uwagę zasługuje jeszcze wiele przydatnych gadżetów, których nie sposób zliczyć i opisać. Luksus i awangarda to tylko dodatkowe wartości przypisane do przedmiotów. Jednakże tego właśnie dziś poszukują Polacy – nowoczesnego i oryginalnego designu, który pozwoli im wyrazić siebie. „Ładne” to już po prostu za mało.