Polacy są zainteresowani robieniem zakupów online na platformach specjalizujących się w wybranych kategoriach jak ekologia czy zdrowy tryb życia. Potwierdzają to dane VeloMarketu, który wystartował w połowie ubiegłego roku i z miesiąca na miesiąc notuje trzycyfrowe wzrosty liczby transakcji. W listopadzie ubiegłego roku dynamika zielonej platformy to 150% w ujęciu miesięcznym, a w grudniu aż 250%. Zakupy w sieci nieustannie zyskują na popularności, przyciągając również tych, którzy wybierali zazwyczaj wizyty w galeriach – w niedziele handlowe ruch w VeloMarkecie jest o 100% wyższy niż w niedziele niehandlowe. Eksperci VeloMarketu podkreślają, że rynek marketplace’ów w Polsce będzie rozwijał się w kierunku wielofunkcyjnych platform integrujących kilka obszarów – od sprzedaży produktów, przez ich finansowanie, po serwis. Fundamentem ich działania będzie sztuczna inteligencja.
– W związku z systematyczną migracją tradycyjnych zakupów do sieci spodziewamy się, że każda kategoria marketów ma dużą przestrzeń do rozwoju. Oczywiście otwieranie nowych platform horyzontalnych, skierowanych do ogólnej populacji jest dużym wyzwaniem, ale specjalistyczne markety oraz modele dyskontowe mają według nas najlepszy czas rozwoju jeszcze przed sobą. Przewidujemy, że rynek marketplace’ów będzie ewoluował w kierunku wielofunkcyjnych platform, integrujących wiele funkcjonalności – sprzedażowych, finansowych czy ubezpieczeniowych. I to w tę stronę rozwija się VeloMarket. Już teraz na platformie możliwy jest zakup fotowoltaiki czy pomp ciepła z wygodnym finansowaniem od VeloBanku. Nie trzeba być liderem pod względem liczby klientów czy transakcji, aby osiągnąć sukces biznesowy w e-commerce. W modelu takim jak VeloMarket istotnym składnikiem biznesu są produkty finansowe oraz wartości niemonetarne, czyli wspieranie zrównoważonej gospodarki i odpowiedzialnej konsumpcji, a nie tylko cena produktów czy liczba użytkowników – mówi Wojciech Bolanowski, lider projektu VeloMarket.
Zielony e-sklep rośnie w siłę
VeloMarket to unikatowy na polskim rynku zielony marketplace z wyselekcjonowanymi produktami, wspierającymi zdrowy tryb życia i ułatwiającymi prośrodowiskowe wybory. Łączy w sobie nie tylko funkcję e-sklepu, ale też platformy edukacyjnej i finansowej. Ważnym celem VeloMarketu jest budowanie świadomości ekologicznej. Korzystniejsze dla środowiska wybory ułatwiane są klientom dzięki wyjątkowemu narzędziu, opartemu o sztuczną inteligencję, które wybiera i oznacza produkty spójne z wartościami kupujących.
Obecnie oferta VeloMarketu obejmuje szereg kategorii – od rozwiązań z zakresu odnawialnych źródeł energii, po propozycje sprzętu domowego. Co ważne, klienci, którzy zdecydują się na większe zakupy, np. z obszaru OZE, na platformie VeloMarket mogą uzyskać atrakcyjne finansowanie VeloBanku. W e-sklepie równocześnie zamówią też montaż urządzeń, całość inwestycji można więc zrealizować wprost z kanapy, za pomocą kilku kliknięć.
W VeloMarkecie użytkownicy znajdą też artykuły, które ułatwiają prowadzenie zdrowego trybu życia, takie jak sprzęt sportowy czy żywność z certyfikatem produkcji ekologicznej oraz ofertę naturalnych kosmetyków.
VeloMarket z trzycyfrowymi wzrostami
Platforma VeloMarket wystartowała w połowie 2023 roku. Po kilku miesiącach działalności liczby pokazują coraz większe zainteresowanie klientów. W listopadzie przyrost w ujęciu miesięcznym wyniósł 150%, a w grudniu 250%. Jeśli chodzi o zakres oferty, która jest najpopularniejsza na platformie, to zdecydowanie dominują propozycje z szeroko rozumianej kategorii „dom i ogród”, następnie „zdrowa, organiczna żywność” oraz „artykuły sportowe”.
– Warto podkreślić, że nie odnotowaliśmy spadku po gorączce zakupowej Black Friday czy Cyber Monday. Jesteśmy nowym, ale bardzo atrakcyjnym miejscem zakupów i wciąż odkrywają nas kolejni klienci. Widać także pewne trendy, jeśli chodzi o moment zakupu. Na przykład w niedziele handlowe ruch na platformie jest o 100% wyższy niż w niedziele niehandlowe – mówi Wojciech Bolanowski z VeloMarketu.
GenAI klasyfikuje produkty
VeloMarket działa w oparciu o narzędzie wspierane przez GenAI, które pomaga klientom w podjęciu bardziej świadomych decyzji zakupowych. Klasyfikator oznacza tagiem „Velo” produkty zgodne z promowanymi wartościami i generuje opisy uzasadniające taki wybór na podstawie oferowanych przez producenta certyfikatów, a także wpływu produktu na zdrowie konsumenta i środowisko. Nowe narzędzie bazuje na generatywnej sztucznej inteligencji. Pozwala oszczędzić czas, szybciej zarządzać asortymentem, zapewnia spójność kategorii produktów oraz umożliwia dodanie uzasadnienia kwalifikacji – wygenerowanego przez AI – dzięki czemu konsument może podjąć bardziej świadomą ekologicznie decyzję. Zautomatyzowany wysokiej jakości proces kontroli nad ofertą produktową przynosi wymierne korzyści zarówno dla właściciela platformy, jak i użytkowników.
– Ponad 1/3 produktów oferowanych na VeloMarket została zakwalifikowana przez GenAI jako tzw. VeloProdukty. Wzrost liczby artykułów na platformie jest dynamiczny, mierzony w tysiącach dziennie. Naszym celem jest 50-60% produktów pozytywnie ocenionych przez GenAI w ofercie VeloMarketu. W kolejnych miesiącach planujemy konsekwentnie poszerzać zastosowania AI na platformie, nie tylko do oceny produktów, ale także w celu świadczenia pomocy w decyzjach zakupowych – dodaje Wojciech Bolanowski z VeloMarketu.
Źródło: VeloBank