Visa podbija serca podróżujących we Wrocławiu

Wrocław, jako pierwsze miasto w Polsce całościowo wdrożył najnowsze technologie płatnicze do pobierania opłat w transporcie miejskim, czyli w sektorze, w którym tradycyjnie dominuje gotówka.

Od kwietnia 2011 r. we wszystkich 820 wrocławskich autobusach i tramwajach działają mobilne automaty biletowe umożliwiające m.in. szybką i wygodną płatność za przejazd za pomocą zbliżeniowej karty Visa lub smartfona z aplikacją mobilnych płatności zbliżeniowych Visa. Te mobilne biletomaty, podobnie jak 100 stacjonarnych automatów biletowych, przyjmują także płatności „standardowymi” kartami Visa.

Liczba płatności kartami płatniczymi za bilety transportu miejskiego we Wrocławiu przekroczyła w czerwcu br. 940 tys. (w lutym 2011 r. było ich jedynie 66 tys.), z czego ponad 70% zostało zrealizowanych kartami Visa. Większość płatności kartami Visa to płatności zbliżeniowe.

Operatorem systemu pobierania opłat za bilety transportu miejskiego we Wrocławiu jest Mennica Polska, która wdrożyła całościowy system karty miejskiej UrbanCard. Jednym z elementów tego systemu było wyposażenie tamtejszych autobusów i tramwajów w mobilne biletomaty oraz uruchomienie stacjonarnych biletomatów na przystankach. Za rozliczanie płatności odpowiada firma First Data Polska, właściciel marki Polcard.
 
„To, że płatności kartami Visa – a szczególnie płatności zbliżeniowe, w tym także realizowane przy pomocy smartfonów z mobilną aplikacją zbliżeniową Visa – przyjęły się we Wrocławiu na szeroką skalę dobrze pokazuje, jak ten sposób płacenia, zapewniający wygodę i szybkość uiszczania opłaty, jest doceniany przez użytkowników komunikacji miejskiej. Ważnym atutem płatności Visa jest to, że pozwalają one eliminować gotówkę w drobnych płatnościach charakterystycznych dla sektora transportu miejskiego, w którym właśnie ona dominuje” – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce.

„Jesteśmy dumni z wdrożenia całościowego systemu płatności za bilety m.in. przy pomocy zbliżeniowych i „standardowych” kart Visa, co pozwoliło całkowicie wyeliminować obrót gotówkowy w automatach mobilnych oraz ręczną dystrybucję biletów u kierowców” – stwierdził Maciej Mironiuk, dyrektor Działu Rozwoju Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej. Montaż biletomatów, który rozpoczął się w 2010 r., został zakończony w kwietniu ub. roku, a w listopadzie 2011 r. w automatach mobilnych została uruchomiona także sprzedaż doładowań pre-paid. Mennica montuje podobne urządzenia w kilku miastach Polski.

„System UrbanCard, w tym mobilne i stacjonarne automaty biletowe, doskonale sprawdza się we Wrocławiu dając użytkownikom transportu miejskiego większy komfort dokonywania płatności; z drugiej strony, umożliwia bardziej efektywne gospodarowanie środkami z kasy miejskiej” – ocenił Paweł Czuma, rzecznik prezydenta Miasta Wrocławia.

„Jesteśmy dumni, że Wrocław – Miasto Spotkań – dysponuje najnowocześniejszym systemem umożliwiającym wygodne płatności za komunikację miejską kartami Visa, w tym kartami zbliżeniowymi. Montaż automatów mobilnych w naszych pojazdach odbył się w pełnym uzgodnieniu z producentami pojazdów oraz został profesjonalnie zrealizowany zgodnie z najwyższą sztuką techniczną” – powiedział Zdzisław Ferenz, członek zarządu – dyrektor ds. Przewozów i Eksploatacji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu.

„Dzięki doświadczeniu zdobytemu przy realizacji podobnych projektów w innych miastach, w tym w Warszawie, byliśmy w stanie wesprzeć wrocławski transport miejski oferując nowoczesne i bezpieczne rozwiązanie oparte na technologii zbliżeniowej” – stwierdził Janusz Diemko, prezes zarządu firmy First Data Polska.

W automatach mobilnych instalowanych we Wrocławiu oraz innych miastach można płacić tylko kartami – zarówno zbliżeniowymi, jak i „standardowymi”. Dzięki wyeliminowaniu gotówki udało się zmniejszyć rozmiary tych urządzeń i uprościć ich obsługę, gdyż nie wymagają opróżniania z gotówki i zasilania bilonem. Od listopada 2011 r. biletomaty mobilne umożliwiają także doładowanie, przy pomocy karty płatniczej, kart telefonicznych sieci komórkowych. Dodatkowo Mennica Polska uruchomiła we Wrocławiu sprzedaż biletów komunikacji miejskiej przez internet i telefon komórkowy.

Mennica Polska wraz z Gminą Wrocław oraz miejskim przewoźnikiem MPK Wrocław zorganizowały cykl szkoleń dla seniorów z obsługi biletomatów mobilnych oraz stacjonarnych. Mennica Polska opracowała także instrukcję obsługi stacjonarnych i mobilnych automatów biletowych.

Źródło: Visa Europe