Visa traci kolejny bank. Klienci Meritum dostaną karty MasterCarda

Jedną z konsekwencji zakupu Meritum Banku przez Alior Bank będzie zmiana organizacji wydającej karty płatnicze. Użytkownikom kart Visa po połączeniu zostaną wznowione MasterCardy. Tym samym Visa traci kolejny bank na naszym rynku.

Karty z logo Visa będą wydawane do czasu połączenia obu banków. Później w ich miejsce zostaną wznowione karty MasterCard. Będą miały nowy numer oraz nowy kod PIN. Za ich wznowienie i obsługę nie będą pobierane dodatkowe opłaty, nie trzeba będzie też aneksować umowy. Warto jednak pamiętać, że lipca i tak zmienią się opłaty za plastiki. Karta do Prostego Konta Osobistego i Meritum Konta Zarabiającego będzie kosztować 6 zł. A od listopada bank doliczy nielojalnym klientom dodatkowe 8 zł. O szczegółach pisałem TUTAJ.

Z punktu widzenia przeciętnego klienta banku, nie ma większej różnicy między kartami z logo Visa i MasterCard. Plastikami płaci się tak samo i w tych samych punktach. Nie oznacza to jednak, że karty te niczym się nie różnią. Na przykład technologia zbliżeniowa w kartach MasterCard nazywa się PayPass, a w kartach Visa payWave. Uogólniając można też powiedzieć, że transakcje zbliżeniowe w kartach MC rozliczane są online, a w kartach Visa offline. Nie jest to jednak sztywna reguła, bo banki mogą definiować ten parametr dowolnie.

Inną różnicą mogą być opłaty związane z przewalutowaniem transakcji zagranicznych. W kartach Visa transakcje wykonane za granica przeliczane są od razu na złotówki. Nie oznacza to jednak, że klienci na tym korzystają, bo nie dochodzi do podwójnego przewalutowania. Banki wprowadziły bowiem dodatkowe prowizje za transakcje zagraniczne, sięgające nawet 6 proc.

Innym bankiem, który zaczął wydawać karty z logo MasterCard, jest Pocztowy. Do niedawna był to jeden z ostatnich bastionów Visy. Dziś karta MasterCard reklamowana jest na stronie Pocztowego jako podstawowy plastik do konta. Visa została wyraźnie zepchnięta na drugi plan. Karty MasterCard stały się też podstawowymi debetówkami wydawanymi do Konta dla Młodych w PKO BP.

Oczywiście utrata Meritum Banku czy Banku Pocztowego nie wpłynie w większym stopniu na układ sił rynkowych. To w zasadzie symboliczne zmiany, bo oba banki nie są rynkowymi potentatami. Szacuje się, że Meritum Bank może mieć około 200 tys. klientów (bank nie podaje takich informacji), a Pocztowy na koniec ubiegłego roku miał niecałe 220 tys. aktywnych kart debetowych. Jeśli jednak spojrzymy na rynek z szerszej perspektywy, jest to kolejny kamyk do ogródka MasterCarda.

Źródło: NBP

Warto zwrócić uwagę, że Visa systematycznie traci udziały w rynku. Jeszcze pod koniec 2009 roku udział kart z logo Visa w portfelach Polaków wynosił 66,7 proc., a kart MasterCard zaledwie 30,3 proc. W ciągu zaledwie pięciu lat udział Visy spadł do 59,3 proc., a MasterCarda wzrósł do 39,5 proc. Jakiś czas temu zwracałem uwagę, że za kilka lat rynek kart płatniczych może podzielić się na pół między obie organizacje. Oczywiście nie bez wpływu na imponujący wzrost MasterCarda były wysokie stawki interchange. Dopóki nie zostały one zrównane, MasterCard oferował bankom lepsze prowizje niż Visa. Dlatego bankom bardziej opłacało się wydawać karty MC.

Dziś udział kart innych systemów płatniczych wynosi 1,2 proc. To głównie karty Diners Club czy Amexy. Ale ta sytuacja może się w niedalekiej przyszłości zmienić. Banki rozważają wprowadzenie lokalnej karty płatniczej, która mogłaby stanowić alternatywę dla MC i Visy. Najprawdopodobniej zaoferują taki plastik, jeśli organizacje płatnicze nie podniosą opłaty bankomatowej. Więcej na ten temat napisałem TUTAJ.

w.boczon@bankier.pl