Visa wykorzystuje AI w obszarze zapobiegania oszustwom

Wraz z rosnącą popularnością płatności natychmiastowych znacząco wzrosła liczba związanych z nimi oszustw. Przełomowy program pilotażowy wykazał, że wykorzystanie zdolności Visa opartych o sztuczną inteligencję do zwalczania oszustw i nadużyć związanych z płatnościami natychmiastowymi, może przynieść milionowe oszczędności. Usługa sieci płatniczej umożliwiająca wykrywanie oszustw w czasie rzeczywistym – Visa Protect for Account to Account Payments – będzie dostępna dla klientów w Polsce i może zapewnić im większy spokój ducha, kiedy będą realizować płatności natychmiastowe.

fot. ThisIsEngineering / Pexels

Ostatnie raporty opublikowane przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego[1] i Europejską Radę ds. Płatności[2] wskazują, że wraz z rosnącą popularnością płatności natychmiastowych znacząco wzrosła także liczba związanych z nimi oszustw. Visa ogłosiła, że usługa z obszaru sztucznej inteligencji – Visa Protect for Account to Account, ma potencjał, aby przyczynić się do zwiększenia zaufania do płatności natychmiastowych, dzięki lepszej wykrywalności oszustw i ograniczeniu ich występowania.

W ramach projektu pilotażowego zrealizowanego w Wielkiej Brytanii, Visa we współpracy z lokalnymi partnerami zademonstrowała, w jaki sposób wykorzystanie najnowszych technologii z obszaru sztucznej inteligencji może przyczynić się do znaczącego zmniejszenia strat spowodowanych oszustwami dokonywanymi w obszarze płatności natychmiastowych, które w tym kraju w ostatnich latach sięgają rocznie 600 milionów funtów[3]. Podsumowując projekt, Visa ogłosiła, że jej model był w stanie poprawnie zidentyfikować 54% transakcji oszukańczych, których nie wychwyciły zaawansowane systemy wykrywania oszustw wdrożone w bankach. Oznacza to, że sprawdzone rozwiązania Visa z obszaru predyktywnej sztucznej inteligencji stanowią ważny element tego rozwijającego się obszaru i mogłyby pomóc zaoszczędzić brytyjskim konsumentom, firmom i gospodarce aż 330 milionów funtów.

Pilotażowy projekt partnerski zrealizowany został przez Visa i Pay.UK, operatora obsługującego w Wielkiej Brytanii płatności natychmiastowe między konsumentami. W czasie trwania projektu przeanalizowano miliardy historycznych bankowych transakcji detalicznych (ponad 50% transakcji realizowanych rocznie bezpośrednio między rachunkami) za okres 12 miesięcy. Innowacyjny system detekcji Visa jest kontynuacją jej osiągnięć w obszarze wykrywania oszustw związanych z użyciem kart debetowych i kredytowych. Odsetek oszustw w sieci Visa na całym świecie pozostaje jednym z najniższych spośród wszystkich form płatności. Jest to efekt technologicznych inwestycji, które w ostatnich pięciu latach przekroczyły 10 miliardów dolarów i objęły między innymi rozwiązania nastawione na zmniejszenie liczby oszustw i zwiększenie bezpieczeństwa sieci. Tylko w 2023 r., Visa na całym świecie zdołała zapobiec oszustwom o szacowanej wartości ponad 40 miliardów dolarów[4].

Nowa technologia stojąca za innowacyjną usługą wykrywania oszustw w czasie rzeczywistym – Visa Protect for Account to Account  Payments będzie mogła być wykorzystana do przeciwdziałania oszukańczym płatnościom natychmiastowym, np. powstrzymując transakcję oszukańczą zanim pieniądze opuszczą konto niedoszłej ofiary.

– Popularność płatności natychmiastowych gwałtownie rośnie, w związku z czym ważne jest, aby ludzie i firmy płacąc w ten sposób, czuli się bezpiecznie i nie padli ofiarą oszustw. Mamy znaczące osiągnięcia w zwalczaniu nadużyć związanych z płatnościami kartą i doprowadzaniu ich do historycznie niskiego poziomu. Teraz udostępniamy nasze rozwiązania w obszarze bezpieczeństwa również dla innych metod płatniczych, aby wspomóc walkę z oszustwami w całym ekosystemie płatniczym. Jestem przekonana, że wraz z naszymi klientami instytucjonalnymi możemy przyczynić się w ten sposób do zwiększenia poziomu zaufania do płatności natychmiastowych i jeszcze lepszej ochrony obywateli i firm przed oszustwami – powiedziała Katarzyna Pawłowicz, dyrektorka Go-To-Market na Polskę w dziale ds. rozwoju produktów, Visa.

Technologia Visa w obszarze sztucznej inteligencji może analizować miliardy transakcji rocznie, oceniając poziom ryzyka wskazujący jak bardzo prawdopodobne jest, że płatność realizowana bezpośrednio między rachunkami jest wynikiem oszustwa. W ten sposób Visa będzie pomagać bankom chronić ich klientów przed tego typu działalnością. Wszystko to odbywa się w mgnieniu oka, bez uszczerbku dla szybkości i wiarygodności płatności realizowanej bezpośrednio między rachunkami.

Nowa usługa zasilana przez sztuczną inteligencję i pozwalająca na ocenę ryzyka oraz zapobieganie oszustwom jest częścią Visa Protect – szerokiego pakietu usług dodanych, w ramach którego dostępnych jest już niemal 250 produktów. Obejmuje on pięć kategorii usług, cieszących się wysokim zainteresowaniem: Akceptację, Doradztwo, Wydawnictwo, Otwartą bankowość oraz Ochronę.

[1] Europejski Urząd Nadzoru, EBA Opinion on new types of payment fraud and possible mitigants, 29 kwietnia 2024 r.

[2] Europejska Rada ds. Płatności, Yearly update of the “Payment Threats and Fraud Trends Report, grudzień 2023 r.

[3] UK Finance Annual Fraud Report 2024

[4] Dane Visa (1 października 2022 r. do 30 września 2023 r.).

Źródło: Visa