W 2008 roku sprzedaż Open Finance wzrosła o 20 proc.

Wartość sprzedanych produktów finansowych w Open Finance wzrosła w 2008 r. o ponad miliard złotych – czyli o 20 proc. w stosunku do 2007 r. W ostatnim kwartale największym zainteresowaniem klientów cieszyły się produkty inwestycyjne.

Wyniki sprzedaży produktów finansowych w Open Finance pokazują, że mimo załamania na rynkach finansowych w 2008 r. firmie udało się wyjść z sytuacji obronną ręką. Przez cały miniony rok doradcy Open Finance pośredniczyli w sprzedaży produktów o wartości 6,5 mld zł – to o 1,1 mld zł więcej niż w roku ubiegłym.

* suma wartości nowych inwestycji jednorazowych i wartości inwestycji regularnych z roczną składką
** suma wartości udzielonych kredytów i wartości inwestycji łącznie

Łączna sprzedaż kredytów hipotecznych w 2008 r. wzrosła w stosunku do 2007 r. o 9 proc. Wynik ten został osiągnięty mimo dużego spowolnienia na rynku w ostatnim kwartale minionego roku. Obecnie sytuacja zmieniła się – pierwsze tygodnie Nowego Roku pokazują zdecydowany wzrost sprzedaży kredytów hipotecznych w stosunku do ostatnich miesięcy 2008 r.

Największym sukcesem Open Finance w minionym roku było zwiększenie sprzedaży produktów inwestycyjnych o ponad 100 proc. W tym czasie firma po raz pierwszy pośredniczyła w sprzedaży inwestycji o wartości ponad miliarda złotych, co pozwala śmiało stwierdzić, że Open Finance pewnie stoi na dwóch „nogach” – kredytowej i inwestycyjnej.

Dynamiczny wzrost sprzedaży produktów inwestycyjnych – zdaniem zarządu spółki – daje efekt w postaci:

– znaczącego wzrostu udziału przychodów z tytułu zarządzania aktywami w przychodach spółki,
– zwiększenia przychodów w czasie konwersji portfela depozytów na produkty inwestycyjne, czego efekt widoczny jest już w pierwszym miesiącu 2009 r.,
– know how – wypracowana w 2008 r. umiejętność sprzedaży produktów inwestycyjnych będzie miała wpływ na znaczące zwiększenie udziału Open Finance w rynku tych produktów w 2009 r.

Chociaż ostatni kwartał 2008 r. nie był dobrym czasem na zaciągnięcie kredytu hipotecznego, liczba klientów zainteresowanych pożyczeniem pieniędzy od banków, którzy zgłaszali się do doradców, mogłaby temu przeczyć. – W tym czasie nasza rola nie polegała już jednak na wskazaniu najlepszego kredytu, ale raczej banku, który w ogóle takiego kredytu może udzielić – wyjaśnia Aleksandra Łukasiewicz, członek zarządu Open Finance SA. – Przekonaliśmy się, że rozwijany przez nas od lat model doradztwa finansowego sprawdził się. Klienci przychodząc do nas pokazali, że taka usługa po prostu jest potrzebna – dodaje.

Jarosław Augustyniak, jeden z założycieli Open Finance i prezes zarządu Noble Banku (do którego należy firma) zauważa, że szybka zmiana strategii w kierunku większej sprzedaży produktów inwestycyjnych była możliwa dzięki wieloletniej, konsekwentnej strategii budowania kategorii doradztwa finansowego. – Kluczowym czynnikiem okazali się też ludzie, którzy tworzą firmę. Zarówno nasi doradcy, specjaliści, jak i kadra menedżerska to osoby, które mają największe doświadczenie w budowaniu doradztwa finansowego w Polsce – powiedział Jarosław Augustyniak.

– Jeszcze zanim ruszyły pierwsze oddziały Open Finance zdecydowaliśmy, aby poza kredytami rozwijać też ofertę inwestycyjną. Wprowadzane stopniowo do sprzedaży plany systematycznego oszczędzania, fundusze inwestycyjne, a później m.in. lokaty strukturyzowane i depozyty, nauczyły nas poruszać się w tym obszarze rynku. Zawsze chcieliśmy mieć firmę doradztwa finansowego i po 8 latach budowy tej kategorii mogę śmiało powiedzieć, że ją mamy – podsumował Jarosław Augustyniak.

Rozwój Open Finance potwierdzają nie tylko wyniki sprzedaży. W ciągu ostatniego roku uruchomiono 20 nowych oddziałów i zatrudniono ok. 150 doradców. W Nowy Rok firma weszła więc z 65 oddziałami oraz 447 doradcami finansowymi. 

W 2008 r. każdego miesiąca z usług Open Finance korzystało średnio 15 tys. klientów (o 40 proc. więcej niż w roku poprzednim).
Źródło: Open Finance