Pierwszy kwartał 2023 roku potwierdził, że rynek leasingowy w Polsce znów wszedł na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Trend wzrostowy odzwierciedlają również dobre wyniki Grupy PKO Leasing, która w I kwartale 2023 roku odnotowała sprzedaż na poziomie ponad 3 mld zł., z dynamiką znacznie powyżej rynku. Grupa kontynuuje ponadto rozpoczętą w 2020 roku strategię, cały czas mocno stawiając na intensywną cyfryzację usług, personalizację ofert skierowanych do klientów, a także digitalizację kanałów sprzedaży i rozwój oferty e-commerce.
W 2022 roku, pomimo wielu wyzwań, branża okazała się stabilna, finansując aktywa na podobnym poziomie w porównaniu z rokiem 2021 (dynamika +0,1 proc. r/r). Początek 2023 roku przyniósł natomiast mocne odbicie i wzrost realizowanych inwestycji o ponad 17 proc w pierwszym kwartale r/r. Wśród klientów Grupy PKO Leasing również dało zauważyć się odbudowę popytu na finansowanie, co przełożyło na wzrost dynamiki o blisko 30 proc. W marcu 2023 roku Grupa odnotowała największą w historii firmy sprzedaż, zaś w I kwartale lider krajowego rynku leasingu sfinansował aktywa za ponad 3,2 mld złotych.
Segmenty napędzające sprzedaż
Najważniejszymi obszarami finansowania dla Grupy PKO Leasing pozostały niezmiennie samochody osobowe, segment maszyn i urządzeń oraz samochody ciężarowe.
Na bardzo dobry wynik Grupy PKO Leasing wpływ miało ożywienie na rynku motoryzacyjnym związane z większą dostępnością aut, skróceniem czasu oczekiwania na nowy samochód i coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców finansowaniem zakupu aut leasingiem. Zwiększyła się dostępność maszyn i urządzeń, zaś transport ciężki bardzo dobrze poradził sobie z wyzwaniami ubiegłego roku, takimi jak: wprowadzony przez UE Pakiet Mobilności, skutki COVID-19, czy wybuch wojny w Ukrainie.
To był wymagający kwartał pod względem finansowania aktywów. Odnotowaliśmy wzrost popytu inwestycyjnego, co jest pozytywnym trendem, natomiast nie rozkładał się on równomiernie we wszystkich grupach – wyjaśnia Paweł Pach, Prezes Zarządu PKO Leasing. Przedsiębiorcy powrócili na drogę inwestycji. Cieszy nas, że swoje plany realizowali przy naszym wsparciu. Szczególne ożywienie odnotowaliśmy w I kwartale w obszarze finansowania maszyn i urządzeń, gdzie przy bardzo niewielkiej dynamice rynku (+0,7 proc.), wyniki Grupy osiągnęły dwucyfrowy poziom (+11,4 proc). Motorem wzrostu dla firmy są również pozostałe dwa kluczowe dla nas obszary: segment samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych. We wszystkich trzech segmentach odnotowaliśmy ponadprzeciętną dynamikę sprzedaży, rosnąc szybciej niż rynek. Nie spoczywamy jednak na laurach. Pracujemy nad umacnianiem swojej pozycji w branży, wychodząc aktywnie naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów – dodaje.
Rozwój oferty i współpracy z dostawcami
Grupa PKO Leasing dynamicznie reagowała na zmiany, na rynku motoryzacyjnym. Efektem tych działań jest jeszcze lepsze dostosowanie oferty leasingowej do potrzeb klientów, zwiększenie aktywności w sieci dealerskiej, czy rozbudowanie oferty finansowania samochodów osobowych w segmencie marek luksusowych w ramach umowy opartej na zasadach captive z wyłącznym importem marek Jaguar, Range Rover, Defender i Discovery w Polsce, firmą Inchcape JLR Poland Sp. z o.o.
Grupa cały czas umacnia również swoją pozycję na rynku e-commerce, choćby poprzez realizację planu sprzedażowego na platformie Automarket.pl. Za pośrednictwem platformy, od początku jej uruchomienia w połowie 2020 roku, sprzedanych zostało do tej pory ok. 8 tys. aut. Marzec tego roku okazał się rekordowy pod względem sprzedaży (ponad 400 aut).
W obszarze działań realizowanych przez największą firmę leasingową w Polsce jest również wsparcie zielonej transformacji.
Grupa PKO Leasing, jako jedna z pierwszych firm, przystąpiła do programu „Mój elektryk”, szybko zdobywając pozycję lidera, którą utrzymuje do tej pory. Co piąty wniosek, który wpływa do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przesyłany jest przez Grupę. Aż 37 proc. wypłaconych dotacji trafiło do naszych klientów – podsumowuje Paweł Pach, Prezes Zarządu PKO Leasing
Leasing w cyfrowych czasach
Grupa PKO Leasing cały czas prężnie działa w obszarze cyfryzacji usług i automatyzacji procesów, aby jeszcze lepiej spełniać potrzeby klientów.
Za pomocą stworzonego przez nas procesu cyfrowego, przedsiębiorca w dowolnym miejscu i czasie może sfinansować leasingiem zakupiony przedmiot w sklepie internetowym lub stacjonarnym. Klienci mają zatem jeszcze łatwiejszy dostęp do naszych usług. Ogromnym atutem jest również elastyczność tego rozwiązania, które pozwala rozpocząć wnioskowanie o leasing w sklepie, a zakończyć online (na laptopie lub telefonie) w dowolnym miejscu i czasie, co pozwala np. na ponowne przeanalizowanie oferty – wyjaśnia Paweł Pach.
Zdalne prowadzenie biznesu ułatwia również Portal Klienta, który umożliwia zarządzanie umowami leasingowymi w formie online. Funkcjonalność Portalu obejmuje kilkadziesiąt usług, zaś zakres został poszerzony m.in. o nowy proces zgłaszania szkód online, potwierdzenia sald oraz moduł zarządzania użytkownikami.
Lider na rynku leasingu w Polsce chce sięgać po więcej
Celem Grupy PKO Leasing jest umacnianie pozycji lidera na rynku leasingu w Polsce pod względem skali działania oraz obszaru finansowanych aktywów. Priorytetem pozostaje niezmiennie coraz lepsze wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz personalizacja oferty skierowanej do klientów.
W 2023 roku Grupa PKO Leasing swoje działania koncentruje również wokół nowej strategii PKO Banku Polskiego na lata 2023-2025, która realizowana jest w oparciu o wykorzystanie potencjału każdej ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. PKO Leasing wnosi cały swój biznesowy know-how, aby pomóc w stworzeniu przez całą Grupę najlepszej na rynku oferty biznesowej.
Źródło: PKO Leasing