Warsztat na temat POIG 8.1 w 2010 roku

17 lutego br. w Sali NewConnect warszawskiej GPW z przedstawicielami PARP spotkają się przedsiębiorcy i beneficjenci Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka działanie 8.1 i 8.2. Spotkanie będzie miało warsztatowy charakter, a jego celem będzie omówienie trzech najważniejszych aspektów korzystania z unijnych środków: wnioskowania o dotację, rozliczania projektu i zarządzania projektem w sytuacjach kryzysowych. 

Przejście przez wszystkie trzy etapy jest niezbędne do zdobycia, a potem zatrzymania dotacji, o którą walczą tysiące przedsiębiorców w całym kraju. Ze względu na duże zainteresowanie organizatorzy zapewniają internetową wideotransmisję na żywo, a po spotkaniu dostęp do jego nagrania.

 

Działanie 8.1 POIG, w ramach którego można było zdobyć do 850 tys. zł bezzwrotnej dotacji, wzbudza ogromne emocje, a jego popularność mogliśmy wszyscy oglądać w relacjach telewizyjnych z trzeciego naboru w październiku 2009 r. Do masowych mediów przeniknęły wtedy obrazy ukazujące konkurujące ze sobą kolejki, społeczne listy  i zajmowanie miejsca przed budynkiem na kilka dni przed rozpoczęcia naboru wniosków o dotację. O co toczyła się walka? O kawałek tortu wartego blisko 390 mln euro w latach 2007–2013.

W ubiegłych dwóch latach każdy mały i mikro przedsiębiorca działający nie dłużej niż rok mógł zrealizować projekt o wartości do 1 mln zł wykładając jedynie 15% własnych pieniędzy. Resztę dokładał PARP w unijnej kasy. Planowany projekt musiał oczywiście spełniać szereg wymogów formalnych oraz merytorycznych, ale na etapie pisania wniosku nie stanowiło to większego problemu. Jak wiadomo papier jest cierpliwy i wszystko przyjmie, dlatego tylko w październiku 2009 wpłynęło od przedsiębiorców 2809 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę dofinansowania 1.896.234.760,30 zł.

Setki młodych firm, głównie internetowych, podpisało lub podpisze w tym roku z PARP umowę określającą zasady rozliczania przyznanej dotacji. Większość z nich będzie realizować swoje śmiało nakreślone plany w nadchodzącym roku 2010 oraz kolejnych dwóch, trzech latach. Uważni obserwatorzy spodziewają się, że nie wszystkim przedsiębiorcom uda się doprowadzić projekty do końca – z różnych przyczyn. Jednym z większych problemów młodych firm jest płynność finansowa. Poza tym okazuje się, że podobnie jak pisanie wniosku również rozliczanie projektu i zarządzanie nim w trudnych sytuacjach to trochę sztuka, a trochę specjalistyczne rzemiosło.

Wprawdzie w 2010 zasady przyznawania dotacji przez PARP w ramach POIG 8.1 i 8.2 zmieniły się, ograniczając nieco grono potencjalnych beneficjentów, ale zainteresowanie unijnym wsparciem nie maleje. Kwitnie działalność doradcza oraz internetowe poradnictwo.

Organizator konferencji i warsztatów dla branży nowych technologii, nowych mediów i telekomunikacji (TMT) – firma New Europe Events – zaprosiła do współprowadzenia warsztatu grono doświadczonych praktyków rozwijających własne lub doradzających przy projektach swoich klientów realizowanych w ramach POIG 8.1 i 8.2. Wywiady z nimi można znaleźć na stronach warsztatu: http://biznes.net/tmt.workshop/

W spotkaniu nie mogło zabraknąć udziału przedstawicieli PARP, w imieniu której wystąpią Izabela Fiszer, zajmująca się wprowadzaniem zmian do umów o dofinansowanie oraz rozliczaniem wniosków o płatność dla projektów, a także Michał Wiśniewski zajmujący się podpisywaniem umów z beneficjentami oraz pomagający w razie wątpliwości na etapie pisania wniosku. Partnerami warsztatu są firmy Xevin Lab oraz Eficom wspierające przedsiębiorców w realizacji projektów dofinansowanych przez UE.

Dla osób nie mogących uczestniczyć w warsztacie osobiście proponujemy udział poprzez wideotransmisję on-line z czatem, przez który będzie można zadawać pytania panelistom i ekspertom z PARP. Po warsztacie dostępne będzie także nagranie wideo, ale już bez możliwości rozmowy z uczestnikami i panelistami. Udział zdalny w warsztacie zapewnia firma Transmisjeonline.pl.

Źródło: New Europe Events