Warsztaty, jako narzędzie kształtowania wizerunku

Warsztaty gospodarcze „Przekraczamy linię horyzontu” odbyły się kolejno w Poznaniu, Gdańsku, Warszawie, Białymstoku, Wrocławiu, Krakowie i Katowicach w okresie od 17.03-27.04. 2005 r. Do udziału w nich zaproszono głównie przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Celem spotkania było przekazanie przedsiębiorcom informacji, które są ważne z punktu widzenia prowadzonej przez nich działalności.

Dzięki zorganizowaniu warsztatów Raiffeisen-Leasing Polska S.A. dotarł z empirycznym przekazem wartości marki bezpośrednio do grupy docelowej. Pracownicy każdego regionu mieli okazję nawiązać osobisty kontakt z klientami w innym niż zazwyczaj otoczeniu, co sprzyjało personalizowaniu kontaktów. Warsztaty przyniosły dodatkową wiedzę o strukturze potencjalnych partnerów w całym kraju, różnicach między regionami, zapotrzebowaniu na poszczególne typy usług oraz informacje z pierwszej ręki na temat planowanych inwestycji. Wielu uczestników warsztatów po raz pierwszy zetknęło się z marką Raiffeisen, wielu z nich zwracało się później z zapytaniami biznesowymi a niektórzy już skorzystali z usług RLPL. Uczestnicy warsztatów przyznają, że zaproszenie i uczestnictwo w spotkaniu przekonało ich o wysokich kompetencjach przedstawicieli firmy i atrakcyjności jej portfolio.

RLPL zarezerwował również znaczną część zaproszeń dla firm, z którym współpracował już wcześniej, dzięki czemu udało mu się uhonorować sprawdzonych partnerów.

Warsztaty były swoistym sprawdzianem dla firmy. Pozwoliły ocenić mocne i słabe strony poszczególnych zespołów regionalnych. Nad całością przedsięwzięcia – organizacją merytoryczną i logistyką – czuwała Centrala, jednak sukces przedsięwzięcia zależał, przede wszystkim, od tego czy przedstawiciele makroregionów zdołają swoją postawą przekonać przedsiębiorców o profesjonalizmie firmy.

Decyzja o ogólnopolskim wymiarze przedsięwzięcia miała kluczowe znaczenie dla jego sukcesu – informacje dotarły tam, gdzie są poszukiwane i trudniej dostępne niż w Warszawie. Jednocześnie program każdego spotkania był zróżnicowany – przekazane informacje były dostosowane do charakterystyki i struktury przedsiębiorczości w danym regionie. Organizacja wymagała połączenia sił centrali firmy i jej regionalnych oddziałów, jak i aktywnego zaangażowania ze strony PARP. Koncepcja zakładała, że spotkania będą odbywały się w maksymalnie 50 osobowych grupach, a uczestnictwo w nich było bezpłatne. Dla gości przygotowano materiały konferencyjne stanowiące kompendium wiedzy przekazanej przez prowadzących wykłady. Spotkania podzielone były na część wykładową i dyskusyjną – w mniej formalnej atmosferze, zakończoną poczęstunkiem.

Podczas każdego ze spotkań poruszono trzy zagadnienia – „Makroekonomiczne czynniki sukcesu przedsiębiorstw”, „Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje – możliwości dofinansowania inwestycji w ramach Strukturalnego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności, działanie 2.3”, „Leasing, jako instrument poprawiający efektywność zarządzania finansami”.

Warsztaty prowadzili profesor Krzysztof Opolski (Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, członek kapituły konkursu „Teraz Polska” ), Marek Zuber (Główny Ekonomista Internetowego Domu Maklerskiego, publicysta), związani z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości specjaliści d.s. dofinansowań inwestycji ze środków unijnych ( Arleta Jaśniwicz, Iwona Różniak, Marta Bukowczyk, Dariusz Podyma, Ewa Jabłońska-Grzelak, Anna Grzeszczak, Agnieszka Solarz, Iwona Czaplikowska) oraz eksperci z Raiffeisen-Leasing Polska S.A.

Najwięcej emocji wzbudzał temat dofinansowań – jak wypełnić wniosek, co powinien zawierać biznesplan, jak uchronić się przed odrzuceniem wniosku z przyczyn formalnych.

Tegoroczna, pierwsza edycja warsztatów pokazała, że polscy przedsiębiorcy poszukują informacji i dobrze przyjmują inicjatywy międzysektorowe. Przykład Raifeisen-Leasing dowodzi, że promocja wizerunku w prosty sposób przekłada się na promocję sprzedaży.