Wartość reklamy online po trzech kwartałach 2013 wzrosła o 10%

Reklama w internecie wciąż notuje wzrost. Według badania IAB AdEx realizowanego przez PwC, wydatki na reklamę online w Polsce po trzech kwartałach 2013 roku wzrosły o 10,3% względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Wartość reklamy online przekroczyła tym samym 1,75 miliarda zł. Nadal dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online, a także umacnia się pozycja social media, dzięki czemu reklama graficzna jest liderem dynamiki.


Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, wszystkie formaty zanotowały wzrosty. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która pozyskała 43% udziału, czyli 1,7 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (31% wzrostu rok-do-roku), a także popularności social media (62% wzrostu rok-do-roku).

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM), z 36% udziałem w torcie. Na dalszych pozycjach utrzymują się: Ogłoszenia (15%) oraz E-mail (5%). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która osiągnęła wzrost względem 2012 roku o 95% oraz wysoka dynamika reklamy rich-media (35%).


Wydatki na reklamę cyfrową wciąż rosną w stałym, umiarkowanym tempie. Największym motorem wzrostu jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o ponad jedną siódmą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online i social media. Obydwa formaty notują wysokie dwucyfrowe indeksy, a każdy z nich przekracza 5% udziału w torcie reklamowym online. Duży wpływ na tempo rozwojowe ma także SEM, który nadal rośnie szybciej niż cały rynekkomentuje wyniki Paweł Kolenda, Manager ds. badań IAB Polska.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak rok temu, najbardziej aktywny po trzech kwartałach był sektor motoryzacji oraz finansowy. W czołówce nadal znajdują się także: handel, nieruchomości oraz telekomunikacja. Warto zwrócić uwagę na duże wzrosty w kategoriach mniej popularnych w sieci, takich jak: odzież (wzrost o 55%), żywność (45%), napoje i alkohole (40% wzrostu).

// <![CDATA[ h=iab.com.pl;a=@;n=szkuc;e=n+a+h; document.write(++e++); // ]]>

szkuc at iab dot com dot pl

IAB Polska

PwC