Użytkownicy bankowości internetowej i aplikacji mobilnej mogą uruchomić bezpłatną usługę weryfikacji behawioralnej. Innowacyjny system zapamiętuje w jaki sposób używamy cyfrowej bankowości – jak szybko piszemy na klawiaturze, klikamy czy pod jakim kątem najczęściej trzymamy smartfon korzystając z aplikacji VeloBanku. Kiedy wykryje, że ktoś niepowołany realizuje operacje bankowe, wysyła powiadomienie, a podejrzana transakcja może zostać odrzucona. W ten sposób VeloBank troszczy się o cyfrowe bezpieczeństwo klientów i podnosi komfort e-bankowania wykorzystując najnowsze technologie.
Każdego roku przybywa użytkowników zdalnego dostępu do usług bankowych. Zgodnie z danymi Związku Banków Polskich opublikowanymi w cyklicznym „Raporcie NetB@nk” w drugim kwartale 2023 r. 20,6 mln Polaków korzystało z bankowości mobilnej, a 22,5 mln z bankowości internetowej obsługiwanej z pomocą laptopa lub komputera stacjonarnego[1]. Wraz z rozwojem cyfrowego bankowania pojawia się szereg wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem. O palmę pierwszeństwa w dziedzinie rozwiązań chroniących środki finansowe klientów walczy VeloBank, który wprowadził bezpłatną usługę weryfikacji behawioralnej. Za dostarczenie tej funkcjonalności do klientów banków odpowiada Biuro Informacji Kredytowej S.A. ( BIK).
Wystarczy kilka kliknięć, by wyrazić zgodę na uruchomienie w cyfrowych kanałach dostępu nowej technologii, która chroni przed niepowołanym dostępem do środków. Rozwiązanie uczy się charakterystycznych cech korzystania przez użytkowników z aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej. Dzięki temu system zapamiętuje w jaki sposób klienci używają ekranu swojego smartfona, pod jakim kątem trzymają urządzenie, jak szybko piszą czy w jaki sposób korzystają z komputerowej myszki.
– Kiedy tyko system weryfikacji behawioralnej wykryje, że ktoś nieuprawniony zalogował się na nasze konto i np. zleca przelewy, wyśle powiadomienie o nietypowej sytuacji, wywoła dodatkową autoryzację lub nawet odrzuci wątpliwą transakcję. To kolejna cegiełka jaką dołożyliśmy, by zapewnić klientom najwyższy poziom cyfrowego bezpieczeństwa. Dbamy też o komfort użytkowników i przejrzystość naszych rozwiązań. Weryfikacja behawioralna zbiera dane służące do blokowania nieautoryzowanych transakcji i robi to „w tle”, a więc bez konieczności działań ze strony klienta. To wygodne rozwiązanie stanowi skuteczną dodatkową barierę dla cyberprzestępców. Dlatego zachęcamy do korzystania z tej nowej ochrony kanałów elektronicznych jak najszersze grono klientów – podkreśla Marek Korulczyk, Kierownik Wydziału Przeciwdziałania Nadużyciom w Departamencie Bezpieczeństwa VeloBanku.
Zgoda na weryfikację behawioralną jest dla klientów VeloBanku dobrowolna. W każdej chwili mogą też ją wycofać w swojej bankowości internetowej lub mobilnej. W ramach weryfikacji behawioralnej bank ani Biuro Informacji Kredytowej S.A. nie zbiera informacji o kliencie, które dotyczyłyby tego:
- jakie hasła i teksty wpisuje,
- jakie strony odwiedza,
- jakie operacje wykonuje.
Jest to zatem rozwiązanie, które znacząco wzmacnia bezpieczeństwo klientów, a jednocześnie nie ingeruje w ich prywatność.
[1] https://www.zbp.pl/raporty-i-publikacje/raporty-cykliczne/raport-netbank
Źródło: VeloBank