Ustawa o Elektronicznych Instrumentach Płatniczych ma charakter zdecydowanie pro-konsumencki, zwłaszcza w części poświęconej kartom płatniczym – ustawodawca między innymi ograniczył odpowiedzialność klienta za transakcje wykonane przed zastrzeżeniem utraconej karty do równowartości 150 euro. Jednocześnie banki mają dwunastomiesięczny okres przejściowy na dostosowanie się do wymogów nowej ustawy, co oznacza, że w tym okresie nie muszą zmieniać zasad korzystania z kart wydanych przed wejściem ustawy w życie, a ich właściciele ponoszą odpowiedzialność według „starych” zasad.
Tymczasem Bank Zachodni WBK zrezygnował z okresu przejściowego i z dniem 13 października 2003 roku posiadacze wszystkich kart płatniczych BZWBK, wydanych zarówno przed, jak i po wejściu w życie ustawy zyskają pełen zakres praw wynikających z zapisów tego aktu prawnego. Będą one zatem obejmować wszystkie 1 200 tysięcy różnego rodzaju kart, którymi posługują się obecnie klienci BZWBK. Warto jednak zaznaczyć, że ustawa nakłada obowiązki nie tylko na bank, lecz także na posiadaczy kart. Zgodnie z jej zapisami są oni zobligowani między innymi do przechowywania karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego (PIN) z zachowaniem należytej staranności, nieprzechowywania karty płatniczej razem z kodem identyfikacyjnym, niezwłocznego zgłoszenia wydawcy utraty lub zniszczenia karty płatniczej , nieudostępniania karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego osobom nieuprawnionym oraz do zgłaszania niezgodności na zestawieniu operacji w terminie czternastu dni od otrzymania tego dokumentu. Kolejną konsekwencją dostosowania oferty banku do wymogów ustawy będzie także zmiana zakresu ubezpieczeń funkcjonujących do tej pory przy niektórych kartach. Pozostała cześć zmian dotyczy procedur występowania o wydanie karty. Po 12 października br. wydanie np. karty płatniczej możliwe będzie dopiero po podpisaniu stosownej umowy, a nie jak było to dotychczas, wniosku dołączanego do umowy otwarcia konta osobistego. Jednocześnie ustawa nakłada obowiązek dostosowania do jej wymogów wszystkich wydanych elektronicznych instrumentów płatniczych. W związku z tym, w dwunastomiesięcznym okresie przejściowym BZWBK będzie sukcesywnie podpisywał umowy o wydanie karty płatniczej ze wszystkimi użytkownikami naszych kart.
Karty to tylko jedna z kilku grup produktów oferowanych przez BZWBK, której dotyczą zapisy Ustawy o Elektronicznych Instrumentach Płatniczych. Łącznie jest to około 1 600 tysięcy produktów wykorzystywanych przez klientów banku. Drugą po użytkownikach kart grupą klientów, którzy spotkają się z konsekwencjami wprowadzenia nowych regulacji będą użytkownicy usług bankowości elektronicznej BZWBK24, które podobnie jak karty będą wymagały podpisania stosownych umów.
Umowa o BZWBK24 wraz z regulaminem zaktualizowano tak, aby były w pełni dostosowane do zaleceń nowej ustawy. Poprzednie wersje umów i regulaminu zawierały zapisy zgodne z postanowieniami ustawy. Wynikały one z powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz dążenia banku do określania jasnych zasad korzystania z usług i dbałości o ich bezpieczeństwo. Ustawa wprost formułuje niektóre reguły współpracy, czego konsekwencją będzie doprecyzowanie niektórych regulacji banku. Aby oszczędzić klientom wizyt w oddziałach, BZWBK nie będzie masowo wymieniał umowy , a zrobi to sukcesywnie przy okazji wizyty klienta w placówce.
Analogiczne zmiany jak w przypadku BZWBK24, będą dotyczyły klientów korzystających z usług home banking – Minibank24. Dodatkowo, od 13 października br. BZWBK nie będzie już oferował wersji pasywnej tych usług, a jedynie wersje aktywną. Tym z klientów, którzy do tej pory korzystali z wersji pasywnej zostanie zaoferowana bardziej bezpieczna i funkcjonalna wersja aktywna Minibanku24.
Od dziś na stronach inernetowych www.bzwbk.pl działa specjalny serwis poświęcony ustawie. Każdy użytkownik produktów lub usług BZWBK może znaleźć w nim tekst ustawy oraz szczegółowe informacje o zmianach, jakie nastąpią w Banku Zachodnim WBK po 12 października.