Więcej czasu na kartowe reklamacje

Najpóźniej do 24 października banki muszą dostosować swoje regulaminy do zapisów ustawy o usługach płatniczych. Posiadacze kart płatniczych będą mogli dłużej zgłaszać zastrzeżenia co do przeprowadzonych plastikiem transakcji, a ewentualne zmiany regulaminów wydawcy kart będą musieli ogłaszać z większym wyprzedzeniem.

Ustawa o usługach płatniczych została uchwalona już ponad rok temu, ale banki i inne instytucje świadczące takie usługi otrzymały sporo czasu na dopasowanie się do nowych wymogów. Część wydawców kart już to zrobiła wprowadzając nowe regulaminy. Inni publikują właśnie informacje o zmianach wchodzących w życie w październiku.

Masz 13 miesięcy na zgłoszenie transakcji

Zestawienie transakcji kartą płatniczą warto studiować z uwagą. Wiedzą to wszyscy, którzy padli ofiarą kartowych oszustw. Mimo że wprowadzenie technologii EMV, czyli kart mikroprocesorowych, zmniejszyło zagrożenie niektórymi typami przestępstw, to tzw. transakcje oszukańcze nadal nie należą do rzadkości.

Do tej pory na zgłoszenie podejrzanych transakcji mieliśmy 14 dni od daty otrzymania wyciągu. Teraz okres ten będzie znacznie dłuższy. Wszelkie transakcje przez nas nieautoryzowane, wykonane niepoprawnie (np. ze złą kwotą) lub niewykonane, ale zlecone należy zgłaszać bankowi niezwłocznie i nie później niż po 13 miesiącach od dnia otrzymania zestawienia transakcji. Jeśli tego nie uczyniliśmy, to po upływie 13-miesięcznego terminu nasze roszczenia wobec wydawcy karty wygasają.

Zmiany regulaminu z dwumiesięcznym wyprzedzeniem

Wydłuża się także termin pomiędzy wprowadzeniem zmian do umowy o usługi płatnicze a wejściem tych zmian w życie. Bank będzie musiał nas poinformować z co najmniej dwumiesięcznym wyprzedzeniem o planowanej zmianie regulaminu. Jeśli nie godzimy się z nowymi zapisami, będziemy mieli możliwość wypowiedzenia umowy przed datą wejścia w życie zmian. Wypowiedzenie ma skutek natychmiastowy i nie powinno wiązać się z koniecznością poniesienia opłaty.

Jeśli zgłosimy sprzeciw wobec zmian, ale nie wypowiemy umowy, to zostanie ona automatycznie rozwiązana na dzień przed wejściem w życie zmienionego regulaminu. Za rozwiązanie umowy w takim trybie także nie wolno pobierać opłat.