Ponieważ harmonizacja narodowych planów jest niezwykle ważna raport stwierdza, że „masa krytyczna” produktów i usług odpowiadających standardom SEPA mogłaby być z powodzeniem osiągnięta w okresie migracji, zaczynającym się w styczniu 2008. W sześciu krajach strefy euro, objętych badaniem, 85% wszystkich płatności bezgotówkowych jest już wykonywana za pomocą instrumentów SEPA – podobnych (pewne formy polecenia zapłaty, przelewy, płatności kartowe). Z ogólnego wolumenu transakcji bezgotówkowych, 13% jest już zgodne z SEPA, 45% nie jest zgodna, ale do spełnienia wymagań SEPA niewiele już brakuje. Pozostałe 42% znacznie odbiega od standardów SEPA.
Istnienie wyraźnej różnicy między wymogami SEPA a obecnie stosowanymi praktykami narodowymi oznacza wiele wyzwań na drodze do implementacji i migracji. Środowiska bankowe muszą określić jasne plany migracji i implementacji, zaś w skali całej Europy, Europejska Rada Płatności (EPC) musi zapewnić spójność planów narodowych, aby zapobiec nowej fragmentaryzacji w Europie.
Banki mogą stracić 38-62% przychodów pochodzących z usług płatniczych (spadek między 18 mld. euro a 29 mld. euro do roku 2010). W rezultacie banki, muszą zmierzyć się z redukcją kosztów wewnętrznych, zmodyfikować swoje strategie cenowe, tworzyć zachęty (szczególnie dla klientów detalicznych) do przesuwania się w stronę bardziej efektywnych kosztowo płatności elektronicznych, aby zachować rentowność.
Chociaż pewne kwestie związane z dokumentami ramowymi dla instrumentów płatniczych pozostają do wyjaśnienia, banki mają do dyspozycji narzędzia do rozpoczęcia przygotowań do wdrożenia SEPA w styczniu 2008. “Proces implementacji i migracji do SEPA nie będzie łatwy. Banki będą musiały dokonać przeglądu swych strategii cenowych i możliwych opcji dla działalności płatniczej – i czasem, to będzie oznaczać strategiczne repozycjonowanie całości usług płatniczych” powiedziała Ann Cairns, Chief Executive Officer, Transaction Banking, ABN AMRO. „Pomimo tych wyzwań, posiadamy niezbędne elementy, aby zbudować SEPA. Ostatecznie SEPA będzie korzystna dla rynku usług płatniczych”.
Główny cel SEPA, jakim jest rozwój i zwiększenie ilości transakcji bezgotówkowych pozostaje jeszcze do osiągnięcia. Przesuwanie w kierunku bezgotówkowych transakcji jest różne w różnych krajach i nie ma jednoznacznego dowodu, że kraje europejskie jako całość zmierzają ku wyższym wolumenom transakcji bezgotówkowych.
Banki poważnie zastanawiają się nad technicznymi i organizacyjnymi zmianami koniecznymi do dostosowania się do wymogów SEPA. Ann Cairns komentuje: “Banki muszą pilnie ocenić krótkoterminowy wpływ dostosowania się do wymagań- Stycznia 2008, zarówno pod kątem uwarunkowań regulacyjnych jak marketingowych i operacyjnych. Muszą także ocenić czy na dłuższą metę pozostanie w biznesie przetwarzania płatności będzie dla nich opłacalne”.
Bertrand Lavayssière, Managing Director, Global Financial Services, Capgemini dodaje: „SEPA jest doskonałym momentem dla banków, aby przemyśleć strategiczne repozycjonowanie biznesu płatniczego. Kosztowne inwestycje związane z dostosowaniem się do SEPA, rosnąca konkurencja ze strony nowych graczy na rynku i malejące przychody z usług płatniczych oznaczają, że banki muszą znaleźć rozwiązania na zachowanie rentowności. Przegląd możliwych opcji dla działalności płatniczej oraz odmienne pozycjonowanie tego biznesu w ramach banku może przyczynić się do realizacji tego celu, obok działań zmierzających do redukcji kosztów.”
W drugiej edycji, raportu World Payments Report 2006 zbadano dziewięć krajów, analizując aktualne instrumenty płatnicze oraz zmian, jakie zaszły przez ostatnie pięć lat w związku z dostosowaniem się do SEPA. Raport bada relację wolumenu transakcji gotówkowych według krajów, liczbę transakcji bezgotówkowych oraz jak nieefektywności cenowe wpływają na biznes płatniczy.
Raport World Payments Report 2006 zawiera twarde i miękkie scenariusze konkurencji oraz nowy aktywny scenariusz, który porównuje wykorzystanie transakcji bezgotówkowych pomiędzy krajami. W scenariuszu tym zbadano możliwe przyrosty wolumenów i potencjalne nowe źródła przychodów.