W ciągu pięciu lat liczba płatności online w Wielkiej Brytanii wzrosła pięciokrotnie, osiągając 310 milionów transakcji w 2005 roku na łączną sumę 22 miliardów funtów, co stanowiło 5% płatności indywidualnych dokonywanych w ramach obrotu bezgotówkowego. Wielka Brytania jest liderem w Europie w zakresie e-commerce. 28 milionów Brytyjczyków wykorzystuje karty płatnicze do dokonywania płatności za zakupy online. Szacuje się, że w 2006 roku przeciętny Brytyjczyk wyda 1000 funtów na zakupy internetowe. W związku z tym, tradycyjny system płatniczy rozumiany jako tradycyjne karty płatnicze czy tradycyjne transfery bankowe, który obecnie stanowi jeszcze 90% transakcji dokonywanych przez klientów indywidualnych, będzie stopniowo wypierany przez płatności internetowe oferowane przykładowo przez PayPal czy Google. Jeśli więc emitenci kart płatniczych nie wprowadzą innowacyjnych zmian w strategiach działania, to do 2008 roku mogą stracić 10% – 20% udziału w rynku, a w dłuższej perspektywie nawet 30%. Rozwój rynku e-płatności będzie stymulowany w głównej mierze przez firmy PayPal i Google. Firma PayPal pozyskała ponad 100 milionów klientów od momentu wprowadzenia systemu w 1999 roku. W przypadku systemu Checkout, którego właścicielem jest Google, przewiduje się, że stanie się on głównym graczem na rynku nawet szybciej, niż PayPal.