Wizerunek reklamy Nikona oraz zwyczaje zakupowe klientów

Reklamy Nikona znane są przede wszystkim z prasy oraz billboardów. Ich profil jest najsilniejszy pośród wszystkich mierzonych marek w ogólnej ocenie, w szczególności w swojej unikalności. Przoduje on jako „brand dla mnie” i w wysokim stopniu zachęca do zakupu.

Badanie zwyczajów zakupowych aparatów cyfrowych w Polsce ukazało jakie jest najważniejsze źródło informacji dla klientów, jakie są główne powody wyboru aparatu cyfrowego, w jakich sklepach klienci najczęściej dokonują zakupów oraz jaką rozdzielczość matrycy najchętniej wybierają.

Przeprowadzane badania wykazują, że przed decyzją o wyborze konkretnego aparatu i finalnym zakupem klienci najchętniej zasięgają rady znajomych i przyjaciół. W porównywalnym stopniu klienci cenią sobie opinie fachowców w prasie lub w internecie oraz sprzedawców w sklepie. Trzeba zauważyć, że zsumowanie opinii specjalistów daje wynik porównywalny z tym, jaki uzyskali znajomi i przyjaciele.

Podejmując ostateczną decyzję o zakupie konkretnego aparatu cyfrowego, 30% kupujących kieruje się przede wszystkim marką producenta. Równie ważna przy finalnym zakupie jest cena aparatu, na którą zwraca uwagę aż 27% klientów. Dużo mniejsze znaczenie ma rekomendacja osoby znajomej. Planując zakup aparatu cyfrowego klienci najchętniej wybierają rozdzielczość rzędu 4-5 mln pikseli.

Wybierając miejsce zakupu aparatu cyfrowego kupujący najchętniej kierują się do dużego sklepu foto/AGD/RTV (37% wskazań). W równym stopniu cenią sobie sklepy wielkopowierzchniowe typu hiper i supermarket (22%) oraz specjalistyczne sklepy fotograficzne i laboratoria (20%). Sklepy komputerowe wciąż są bardzo rzadko wybierane jako miejsce zakupu aparatu cyfrowego (3%).