Wojciech Wężyk odchodzi z Ergo Hestii. Otwiera firmę Brandscope

Z końcem listopada doszło do zmian w biurze prasowym Ergo Hestii. Wojciech Wężyk, który pełnił funkcję rzecznika i dyrektora biura prasowego Grupy, zdecydował się zakończyć pracę w Hestii i otworzyć własną firmę Brandscope. Jego wspólnikiem został Wojciech Makać, który także pożegnał się z sopockim ubezpieczycielem, gdzie pracował na stanowisku Zastępcy Dyrektora Biura Marketingu i PR.

Wojciech Wężyk, który kierował biurem prasowym Ergo Hestii przez ostatnie dwa lata, zdecydował się założyć własną firmę. Brandscope zajmie się działaniami obejmującymi zintegrowaną komunikację marki. Wcześniej Wężyk pracował wczesniej jako dyrektor ds. PR w Goldenegg oraz jako rzecznik prasowy MultiBanku. Jego wspólnikiem został Wojciech Makać, który ostatnio zajmował w Hestii stanowisko Zastępcy Dyrektora Biura Marketingu i PR. Obaj panowie mają duże doświadczenie i wzajemnie uzupełniają swoje kompetencje w sferach: marketingu i R&D oraz PR i media relations.

Przejście z etatu na własną działalność to zawsze ryzykowny krok. Zwłaszcza, że firm zajmujących się PR-em i komunikacją jest na rynku bez liku. W przypadku Brandscope przymiarki i formowanie ostatecznego kształtu projektu trwały blisko rok. Panowie utrzymują jednak, że mają swój pomysł na biznes i zagospodarowanie rynkowej niszy. Brandscope ma być w założeniu butikiem oferującym zintegrowaną komunikację 360 stopni. I właśnie w takim modelu działalności dostrzegają swoją przewagę.

– Diabeł tkwi oczywiście w szczegółach, ale to właśnie kompleksowość pojawiła się, jako pierwszy, naturalny wyróżnik. Jeśli do tego dołoży się digitalizujący się świat komunikacji, to powstaje olbrzymie pole do zagospodarowania – powiedział nam Wężyk. Brandscope chce dotrzeć także do klientów z rynków innych niż polski. Z tego względu fan page Brandscope na Facebooku prowadzony jest w języku angielskim. Jak napisał Wężyk w jednym z komentarzy: „Przecież język angielski nie stanowi tu podstawowej bariery. Ja to widzę komplementarnie – po angielsku trafimy i do Polaków i do reszty świata”. I w sumie trudno się z tym nie zgodzić 🙂

Z Brandscope współpracuje obecnie 3 freelancerów – specjalistów dostarczających wiedzy. Firma ma już także pierwszych klientów – trzy spółki z rynku finansowego i prawnego. Udało nam się dowiedzieć, że jedną z nich jest Valkea Media, wydawca smart publishing i wielu tytułów m.in. Warsaw Business Journal. W rozmowie z PRNews.pl Wojciech Wężyk podkreślił, że spółka nie zamierza iść w ilość. – Chcemy bardzo świadomie dobierać firmy, którym doradzamy, bo zbyt często widzieliśmy jak, wysoka jakość przegrywa ze zbytnim przyśpieszeniem rozwoju agencji.

Założyciele Brandscope twierdzą, że rynek komunikacji w ciągu nadchodzących 3-5 lat będzie wyznaczał swój kształt w zderzeniu dwóch nurtów: digitalizacji i kryzysu. – Pierwsza cecha oznacza nowy sposób myślenia nie tylko o komunikacji, ale również o produktach – mówi nam Wojciech Makać. – Digitalizacja powoduje w istocie kompleksowość – marketing, PR, media relations staną się takimi smartphone’ami, gdzie wszystko zgromadzone jest w jednym miejscu, a poszczególne aplikacje, narzędzia współpracują ze sobą bez kłopotów. Kryzys lub post-kryzys, jak wolą optymiści, oznacza konieczność oszczędzania. Integracja komunikacji, łączenie ze sobą narzędzi, synergia – to wszystko są żywe pieniądze.

Wygląda na to, że obaj panowie mają dość jasno sprecyzowane plany rozwoju firmy i wiedzą konkretnie czego chcą. W takiej sytuacji pozostaje nam tylko trzymać kciuki i życzyć powodzenia 🙂

Wężyk i Makać to kolejni bankowcy, którzy zdecydowali się podjąć pracę na własny rachunek poza strukturami korporacji. Kilka miesięcy temu podobną decyzję podjęła Magdalena Załubska-Król, która pracowała na stanowisku zastępcy rzecznika prasowego Banku Pekao SA. Założyła agencję Clear Communication Group zajmującą się doradztwem komunikacyjnym dla firm z sektora finansowego. Własną działalność prowadzi również były dyrektor marketingu ING Banku Śląskiego Roman Jędrkowiak. W ubiegłym roku otworzył firmę consultingową CMO of The Year. Współpracuje m.in. z detalicznymi ramionami BRE Banku – mBankiem i MultiBankiem.

W tym kontekście spośród ex-bankowców wymienić można także Marcina Olkowicza, byłego rzecznika Kredyt Banku, który kilka lat temu założył firmę Marka PR (był jednym z pierwszych bankowców którzy zdecydowali się na taki krok) oraz byłego rzecznika Banku Pekao SA Sebastiana Łuczaka prowadzącego firmę Łuczak PR. Dla ekspertów, którzy poznali od kuchni zasady i reguły panujące w korporacji, taki kierunek wydaje się być naturlanym krokiem w dalszym rozwoju kariery. Kusi też potencjalnie wyższymi zarobkami. Z kolei takie ścieżki kariery jak np. w przypadku Szymona Midery, który pracował jako dziennikarz, później rzecznik mBanku, a obecnie jest wiceprezesem Banku Pocztowego, są raczej trudne do powtórzenia.

Po odejściu Wojciecha Wężyka z Ergo Hestii, biuro prasowe obsługuje dwoje rzeczników: Joanna Kitowska i Grzegorz Blachowski. Kitowska z Grupą Ergo Hestia związana jest od 2007 roku, a Blachowski od 2009 r. Oboje pracowali wcześniej jako dziennikarze. Jak się dowiedzieliśmy, na razie skład biura nie będzie powiększany. Nie da się ukryć, że rzeczników prasowych towarzystw ubezpieczeniowych (nie tylko Hestii) czekają teraz trudne miesiące pracy. Mijający rok był jednym z najcięższych od lat, zwłaszcza dla ubezpieczeń majątkowych. Wyniki będą słabsze (już są), a ubezpieczenia będą drożeć – być może nawet o 20-30 proc. Przed rzecznikami będzie stało niełatwe zadanie informowania rynku o decyzjach zarządu i wynikach firmy.

Źródło: PR News