Wolny zawód – solidny, wierny lecz wymagający klient

Na rynku usług bankowych pojawia się coraz więcej ofert dedykowanych przedstawicielom wolnych zawodów. Banki zabiegają o ich względy, bo to solidni i wierni klienci, często z zasobnym portfelem. Jednak to także osoby wymagające, zapracowane i oczekujące wyjątkowego traktowania.

Choć same banki stosują różne definicje osoby wykonującej wolny zawód, według danych GUS mowa jest o blisko 150 tysięcznej rzeszy osób: lekarzy, prawników, architektów, aptekarzy, geodetów, doradców finansowych. W ostatnim czasie banki coraz przychylniej patrzą również na komorników, tłumaczy przysięgłych, czy geodetów.

Wolny zawód uprawia osoba dobrze wykształcona, o wysokich i często specyficznych kwalifikacjach, najczęściej pracująca na własny rachunek i zewidencjonowana w stosownym rejestrze. Ci klienci są zobowiązani do cyklicznego pogłębiania wiedzy, dochowania tajemnicy zawodowej oraz ponoszą odpowiedzialność materialną i prawną za należyte wykonanie usługi, co powoduje, że bardzo poważnie traktują umowy zawierane z innymi podmiotami.

Jako osoby zaufania publicznego także do spraw finansowych podchodzą z dużą rozwagą, a swoje zobowiązania kredytowe regulują dokładnie i terminowo. Często korzystają z wielu produktów oraz charakteryzują się dużą stabilnością przy podejmowaniu decyzji.

Niemniej jednak są to klienci oczekujący wysokich standardów, więc w zamian za zainteresowanie ze strony dobrego klienta swoimi produktami, terminową spłatę zobowiązań, bank jest zobligowany zaproponować mu niestandardowe rozwiązania w połączeniu z najwyższą jakością oferowanych usług.

Normy i oczekiwania stawiane przedstawicielom wolnych zawodów w ich profesjonalnym życiu są bardzo wyśrubowane. Często pracują na kilku etatach lub w weekendy, co powoduje, że ich wolny czas jest ograniczony i wyjątkowo cenny, dlatego też oczekują szybkich i efektywnych rozwiązań oraz minimum formalności.

Wysokie kwalifikacje często idą w parze z wysokim poziomem dochodów, co powoduje m.in. że klient chce i może sobie pozwolić na szereg produktów czy wyższą kwotę finansowania za ciężką pracę oczekuje więcej.

W odpowiedzi na te potrzeby banki przygotowują różnorodne dedykowane tej grupie produkty, np. specjalne edycje kart kredytowych, bogate pakiety usług dodatkowych czy dostępność do banku w niestandardowych godzinach. Przedstawicie wolnych zawodów mogą też liczyć na wysokie limity kredytowe oraz uproszczone procedury.

Obserwowany obecnie trend będzie się nasilał, a specjalne rozwiązania dla wolnych zawodów staną się standardem na rynku. Dlaczego? Ponieważ solidny, zamożny i wierny klient to marzenie każdego bankowca.

Marcin Kołakowski
Dyrektor Departamentu Bankowości Oddziałowej i Przedsiębiorstw Meritum Banku

Źródło: Meritum Bank