Wonga uczy, jak korzystać na rozsądnym pożyczaniu

Aż 63 proc. osób korzystających z pożyczek myśli o budowaniu swojej historii kredytowej – wynika z ogólnopolskiego badania „Odpowiedzialne pożyczenie Polaków” przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie wonga.com, jednego z globalnych liderów na rynku pożyczek online. Blisko 45 proc. Polaków deklaruje, że zawsze spłaca pożyczkę na czas. Zmiany postaw wśród konsumentów są wspierane m.in. przez Program Korzyści Wonga, który premiuje rzetelnych pożyczkobiorców, wykorzystując dane z Biura Informacji Kredytowej.

Klient odpowiedzialny płaci mniej, a firma zyskuje


Już ponad połowa klientów Wonga korzysta ze zniżek dzięki Programowi Korzyści. Firma promuje terminowe spłaty i pozytywną historię kredytową klientów poprzez udzielanie zniżek na pożyczki od 15 do 60 dni. Rzetelny klient może zapłacić nawet o 40% mniej. Tak funkcjonujący od ponad 4 miesięcy program segmentacji klientów na bazie oceny punktowej BIK niesie korzyści obu stronom. Dla klientów systematyczne spłaty pożyczki oznaczają obniżenie jej kosztu i budowanie pozytywnej historii kredytowej w BIK. Natomiast dla Wonga wpływa to na znaczącą poprawę jakości portfela pożyczek. Po wprowadzeniu Programu Korzyści wśród nowych klientów odsetek niespłaconych pożyczek spadł o ponad połowę.

Konieczność zastosowania tego podejścia na polskim rynku jest odzwierciedlona w badaniach, które na zlecenie Wonga przeprowadził instytut badawczy IPSOS we wrześniu tego roku. Głównym problemem naświetlonym w badaniu jest wciąż niska skłonność i wiedza klientów banków i firm pożyczkowych na temat budowania pozytywnej historii kredytowej. Dotyczy to przede wszystkim osób, które mają mniejszą płynność finansową i niższe wykształcenie. Proponowany przez Wonga Program Korzyści poprzez oferowanie konkretnych benefitów dla klientów, wspiera postawę odpowiedzialnego zaciągania zobowiązań.

Jesteśmy przekonani, że zmiana zachowań pożyczkobiorców może być osiągnięta tylko i wyłącznie przez tworzenie systemu motywacyjnego w obrębie produktu finansowego – mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający wonga.com w Polsce. – Przykładem takiego systemu jest Program Korzyści, który poprzez wymierne efekty dla klientów stał się narzędziem skutecznej edukacji finansowej. Klient dobrze poinformowany i rzetelnie spłacający jest również w interesie Wonga, ponieważ nasz model biznesowy opiera się o terminowo spłacających pożyczkobiorców– dodaje Borowiecki.

Śladami banków


Zmiany w ofercie wprowadzone w maju br. zostały oparte o zautomatyzowaną segmentację klientów przy wykorzystaniu danych z Biura Informacji Kredytowej i historii dotychczasowych spłat pożyczek w Wonga. Program Korzyści wyraźnie wpłynął na podniesienie jakości profilu klienta – ocena punktowa przeciętnego klienta firmy w BIK poprawiła się o 40 punktów. Wśród nowych klientów odsetek niespłaconych pożyczek spadł o ponad połowę.

Usługi finansowe premiujące rzetelne regulowanie zobowiązań są skutecznym motywatorem do większej samodyscypliny finansowej, a tej, jak pokazuje badanie IPSOS, Polacy bardzo potrzebują. Prawie 40% polskich konsumentów decyduje się na wzięcie pożyczki nie analizując, czy będzie w stanie ją spłacić w terminie. Z kolei 37% nie troszczy się o swoją historię kredytową przy zaciąganiu zobowiązań, zaś 14% badanych „nie obchodzi” ich historia spłat,. Postawa ta wynika często z braku wiedzy, jak taką historię budować. Stąd konieczność skutecznej edukacji finansowej w ramach samych usług finansowych, a nie tylko debaty publicznej na ten temat.

– Rozsądne poruszanie się wśród różnorodnych ofert kredytowych i pożyczkowych jest niezwykle ważną umiejętnością. Dlatego misją BIK jest szeroka edukacja, która ma za zadanie pomóc w korzystaniu


z produktów oferowanych przez instytucje finansowe w możliwie efektywny, a równocześnie bezpieczny sposób. Uświadamianie potrzeby budowania pozytywnej historii kredytowej powinno być więc realizowane przez wszystkie podmioty udzielające kredytów lub pożyczek –
mówi Sławomir Grzelczak, wiceprezes Zarządu BIK.

***

Polaków odpowiedzialne pożyczanie – wyniki badania IPSOS dla wonga.com w Polsce


Terminową spłatę zobowiązań i niezaciąganie zobowiązań ponad własne możliwości finansowe deklaruje blisko trzy czwarte respondentów posiadających wyższe wykształcenie. Wśród osób z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym taką deklarację złożyło tylko 52 proc. Duża grupa ankietowanych (63 proc.) deklaruje spłacanie pożyczki na czas celem budowania pozytywnej historii kredytowej, 44 proc. twierdzi, że udaje im się spłacić zobowiązania w terminie, a 62 proc. uważa, że nie pożycza więcej niż może oddać. Również w tym przypadku widać zależność poziomu edukacji i skłonności do budowania profilu kredytobiorcy. Wśród osób z wyższym wykształceniem świadome budowanie pozytywnej historii kredytowej deklaruje 71 proc. osób, podczas gdy u osób z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym jest to 56 proc. Największa świadomość znaczenia historii kredytowej jest wśród mieszkańców dużych miast (powyżej 200 tys mieszkańców). Te dane wskazują na konieczność intensywnej edukacji w tym obszarze poprzez proste narzędzia premiujące terminowe spłacanie należności.

Rodzina i dzieci mobilizują


W badaniu przeanalizowany został także wpływ statusu rodzinnego na stosunek do odpowiedzialnego pożyczania. Osoby w związkach małżeńskich deklarują w największej liczbie znajomość swojej sytuacji finansowej oraz nie pożyczanie kwot wyższych od tych, które mogą oddać. Natomiast najmniej licznie deklaruję tego typu postawę osoby żyjące w tzw. konkubinacie. Osoby te w najmniejszym stopniu również deklarują spłacanie zobowiązań na czas celem budowania pozytywnej historii kredytowej.

Wonga