Wpływ zmian wartości rezydualnej samochodów na kondycję branży CFM

Wartość rezydualna (z ang. Residual Value – RV) to spodziewana wartość środka trwałego po okresie jego użytkowania. Wartość ta jest jednym z najważniejszych czynników kształtujących wysokość opłaty za wynajem długoterminowy. Rata finansowa obliczana jest jako różnica między kosztem zakupu samochodu netto a wartością wykupu ustaloną w umowie leasingu lub wynajmu (czyli wartością rezydualną). Im zatem mniejsza jest różnica między zakupem netto a RV, tym niższy całkowity koszt finansowy.

Prognozowanie przez firmę  Car Fleet Management wartości rezydualnej niesie ze sobą ryzyko z punktu widzenia prowadzenia biznesu. Na cenę – w chwili sprzedaży danego samochodu po okresie eksploatacji – ma wpływ wiele czynników, wśród których najważniejsza jest wartość nowego auta tej samej klasy. Kwota ta jest pochodną kursu złotówki i jest aktualizowana w oparciu o kurs Euro.

Kondycja branży CFM jest stabilna, mimo kryzysu finansowego, który osłabił dynamikę jej rozwoju. Kadra menadżerska, podejmująca w firmach kluczowe decyzje w kwestii zakupu samochodów, ma świadomość korzyści płynących z wynajmu długoterminowego i jego przewagi nad pozostałymi sposobami finansowania floty. Co jeszcze pozwala spojrzeć z optymizmem w przyszłość sektora CFM? Z pewnością plany rozbudowy infrastruktury i środki z unijnych dotacji oraz olbrzymi potencjał i chłonność polskiego rynku, w porównaniu z pozostałymi krajami Europy. Przedsiębiorstwa będą budować, przewozić, sprzedawać – a to oznacza, że będą korzystać z leasingu i wynajmu.

Większość firm CFM wyciągnęła wnioski z drugiej połowy 2008 roku, kiedy nastąpiło nagłe załamanie wartości rezydualnych i obecnie ostrożniej szacuje ich wysokość. Niezależnie od tego, uważam że chwilowe spowolnienie rynku w I kwartale bieżącego roku wynikało głównie ze wstrzymania się klientów z decyzjami zakupowymi. Coraz lepsze informacje o sytuacji gospodarczej wpłyną na ożywienie branży, co widać już po wynikach II kwartału. Ponadto odpowiedzią na spadek sprzedaży nowych aut powinny być rozmowy między producentami samochodów a sektorem CFM, podczas których obydwa segmenty negocjowałyby warunki finansowe współpracy. Branża CFM dysponuje wszak mocną siłą nabywczą zarówno na rozwiniętych rynkach zachodnich, jak i – w coraz większym stopniu – na rynku polskim.

Daniel Trzaskowski
Członek Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów
Dyrektor Działu Zarządzania Flotą Bankowego Funduszu Leasingowego SA

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów