Wrześniowy atak Rio

W pierwszym powakacyjnym miesiącu przewaga Forda Focusa nad kolejnymi modelami była wciąż bardzo wyraźna. Jednak druga pozycja modelu Kia Rio potwierdza, iż nowości rynkowe mają również szanse uzyskać dużą popularność. Propozycja południowokoreańskiej marki dość sprawnie „rozprawiła się” ze Skodą Fabią czy Toyotą Corollą, które przez długi czas znajdowały się za plecami Focusa.

 

W przypadku Rio zaletą jest z pewnością dość szeroka oferta skierowana do potencjalnych klientów, którzy mają do wyboru dwa rodzaje nadwozia (cztero- i pięciodrzwiowe) oraz benzynową i wysokoprężną wersję silnikową. Jeśli wziąć pod uwagę również korzystną ofertę cenową – od 34.400 zł – to już nie dziwi fakt tak dużego zainteresowania tym modelem.

 

We wrześniu potwierdziło się duże zainteresowanie zmodernizowanym Peugeotem 307, który utrzymał drugi miesiąc z rzędu trzecią pozycję w rankingu. Również na uwagę zasługuje Honda Civic. Choć jej awans może nie był aż tak spektakularny (+2 lokaty), to jednak w jego następstwie Civic osiągnął szóste miejsce, które jest najwyższe w dotychczasowej historii rankingów Top Ten mojeauto.pl. Czyżby zwiększone zainteresowanie kompaktową Hondą było już rezultatem światowej jeszcze premiery ósmej już generacji tego auta?

 

Premiera ta odbyła się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, jednych z największych na świecie (odbywających się co dwa lata, naprzemiennie z wystawą w Paryżu). Z kilkudziesięciu światowych premier, jakie miały miejsce na targach, tylko niewielka część niemalże od razu pojawiła się w sprzedaży na polskim rynku (Mercedes Klasa S, Suzuki Grand Vitara, czy nowe Ople Vectra i Signum). Na większość frankfurckich nowości przyjdzie nam poczekać albo do początku przyszłego roku, albo i nawet kilka miesięcy dłużej.

 

We wrześniu z kolei, oprócz już wyżej wymienionych modeli, mogliśmy powitać m.in. nową generację Opla Zafiry, powracającego do „starej” nazwy Volkswagena Jetta czy nowego kombi Volkswagena Passata Variant. Jak na razie bez wpływu na czołówkę rankingu, jednak z dość dużymi aspiracjami.

 

TABELA 1 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane modele we wrześniu 2005

Miejsce

Zmiana

Modele samochodów

Punkty*

1

bez zmian

Ford Focus

16087

2

+ 4

Kia Rio

12917

3

bez zmian

Peugeot 307

12781

4

– 2

Skoda Fabia

12304

5

– 1

Toyota Corolla

11816

6

+ 2

Honda Civic

10522

7

bez zmian

Toyota Avensis

10438

8

– 3

Peugeot 206

10346

9

bez zmian

Toyota Yaris

8764

10

bez zmian

Skoda Octavia Nowa

8341

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

 

W przypadku marek wciąż od dłuższego czasu wyraźnie przewodzi stawce Toyota. Do sprzedaży trafia właśnie jej najnowsze dziecko: Aygo, więc można spodziewać się dalszego – jeśli nie wzrostu – to utrzymania dużego zainteresowania autami tego koncernu.

 

Jak widać, sporo nowości, jakie we wrześniu wprowadził Opel (Zafira, Vectra, Signum), przełożyło się na większe zainteresowanie tą niemiecką marką. Również ze znacznego wzrostu, ilościowego i „miejscowego”, we wrześniu może cieszyć się Renault. To z pewnością w dużej mierze zasługa najnowszej, trzeciej generacji Clio. Wprawdzie model ten reprezentuje segment małych aut, jednak rozmiarami dobija się już do klasy średniej niższej.

 

TABELA 2 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane marki we wrześniu 2005

Miejsce

Zmiana

Marka

Punkty*

1

bez zmian

Toyota

42810

2

+ 3

Opel

40044

3

bez zmian

Volkswagen

38947

4

bez zmian

Ford

37127

5

– 3

Peugeot

36101

6

+ 1

Fiat

30807

7

– 1

Skoda

29987

8

bez zmian

Mercedes

27967

9

+ 4

Renault

26622

10

bez zmian

Kia

24696

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe

 

Powoli wyklarowała się chyba sytuacja wśród samochodów dla firm, przy zakupie których można odliczyć pełen VAT. W czołowej dziesiątce we wrześniu znalazły się wyłącznie samochody typowo dostawcze, a pierwsze dwa miejsca okupują już kolejny miesiąc z rzędu Mercedes Sprinter i Ford Transit.

 

Nie sprawdziły się przypuszczenia, iż znacznie wzrośnie zainteresowanie oraz sprzedaż modeli z nadwoziem typu pick-up. Po pierwsze zakup takiego modelu to wydatek minimum rzędu 100 tys. zł, po drugie w naszych realiach rynkowych oraz w naszej strefie klimatycznej odkryta przestrzeń ładunkowa nie do końca spełniałaby chyba swoje założenia. Mimo to całkiem wysokie pozycje Nissana Pickup (11.) i Ssangyonga Musso Sports (12.) potwierdzają, iż nastały lepsze czasy dla takich samochodów.

 

TABELA 3 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane auta dla firm we wrześniu 2005

Miejsce

Zmiana

Marka

Punkty*

1

bez zmian

Mercedes Sprinter

2744

2

bez zmian

Ford Transit

2245

3

+ 1

Fiat Ducato

2041

4

+ 1

Gaz Gazela

1706

5

– 2

Mercedes Vito

1660

6

+ 2

Volkswagen Transporter

1387

7

+ 5

Iveco Daily

1282

8

– 2

Volkswagen LT

1114

9

+ 6

Volkswagen Caravelle

989

10

+ 11

Renault Trafic

903

* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe