Obecnie, największym wyzwaniem dla firm chcących zaistnieć na rynku płatności mobilnych w Polsce jest stworzenie odpowiedniego modelu biznesowego pozwalającego na osiąganie odpowiednich wpływów. W łańcuchu wartości, poza operatorami komórkowymi, wystepują zazwyczaj banki, instytucje finansowe, dostawcy aplikacji, dostawcy urządzeń oraz inne instytucje.
W obliczu tak wielu podmiotów w ekosystemie wygenerowanie przychodów zapewniających zwrot z inwestycji staje się wyjątkowo trudne. Warto dodać, że marże na rynku mobilnych płatności nie przekraczają kilku procent wartości transakcji (wykluczając SMS-y Premium). W związku z tym, aby mówić o sukcesie przedsięwzięcia istotne jest pozyskanie odpowiedniego wolumenu transakcji, co musi być poprzedzone intensywną kampanią edukacyjną.
Na polskim rynku płatności mobilnych problemem jest także zrównoważona siła przetargowa poszczególnych graczy, którzy nie chcą rezygnować z dodatkowej części przychodów. W konsekwencji, każdy próbuje wdrażać własne projekty, co nie pozwala na osiągnięcie oczekiwanych korzysci skali.
Inicjatywy takie jak mPay, czy też niedawno wprowadzony system SkyCash, są potrzebne i pożądane na rynku, zwłaszcza ze względu na przekonywanie Polaków do systemu mobilnych płatności. Obecnie, firmy te wciąż mają szansę na pozyskanie sporych udziałow w rynku. W długoterminowej perspektywie jednak, rynek będzie należał do operatorów komórkowych oraz instytucji finansowych. Przykłady z Europy Zachodniej oraz niektórych państw środkowoeuropejskich np. Węgier pokazują, że jedynie duże podmioty są w stanie skutecznie przeprowadzać kampanie marketingowe edukujące społeczeństwo w zakresie mobilnych płatności, co pozwala na upowszechnienie usługi.
Najbardziej prawdopodobny scenariusz dla dostawców aplikacji, takich jak mPay czy SkyCash, to skupienie się na zagospodarowaniu niszy rynkowych (np. bliska współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego i przedsiębiorstwami transportu publicznego) lub przejęcie przez większych graczy.”
Obecnie, najbardziej rozwiniętymi rynkami płatnosci mobilnych na świecie są kraje azjatyckie: Japonia i Korea Południowa. Rynek Europy Zachodniej w dalszym ciągu dynamicznie się rozwija i wg prognoz Frost & Sullivan osiągnie do roku 2013 wartość 4-5 miliardów EUR.
Źródło: Frost & Sullivan