Wstrząsające badanie McAfee dowodzi, że użytkownicy internetu są narażeni na ryzyko przez wyszukiwarki internetowe

Firma McAfee przedstawiła wstrząsający raport, którego współautorem jest Ben Edelman, znany badacz oprogramowania szpiegowskiego i doradca McAfee w zakresie bezpieczeństwa wyszukiwarek internetowych. Raport pokazuje, że użytkownicy wyszukiwarek są narażeni na ryzyko przekierowania na strony, które mogą zagrozić ich bezpieczeństwu. Badanie pięciu najpopularniejszych wyszukiwarek (Google, Yahoo!, MSN, AOL, Ask) prowadzone od stycznia do kwietnia br. wykazało, że nawet wyszukiwanie popularnych słów kluczowych może spowodować otwieranie niebezpiecznych stron.

Do najważniejszych wyników badania należą:

– Wszystkie główne wyszukiwarki zwracały niebezpieczne strony w wyniku wyszukiwania popularnych słów kluczowych
– Niebezpieczne strony stanowiły aż 72% niektórych popularnych zapytań takich, jak „free screensavers” (bezpłatne wygaszacze), „digital music” (muzyka cyfrowa) „popular software” (popularne oprogramowanie) czy „singers” (piosenkarze).

Niedawno McAfee przejęła firmę SiteAdvisor, która ocenia bezpieczeństwo niemal każdego popularnego portalu w Internecie i ostrzega użytkowników przed portalami niebezpiecznymi. Oprogramowanie McAfee SiteAdvisor jest dostępne bezpłatnie na stronie http://www.us.mcafee.com.

Pierwsze kompleksowe badanie bezpieczeństwa wyszukiwarek internetowych można było zrealizować wyłącznie dzięki olbrzymiej bazie ocen stron internetowych zbudowanej przez zespół SiteAdvisor w ciągu ostatniego roku. Oceny te są nadawane przez zautomatyzowane testy, które analizują strony internetowe pod kątem występowania szerokiego spektrum zagrożeń dla użytkowników: exploitów, oprogramowania szpiegowskiego, oprogramowania reklamowego, innych potencjalnie niebezpiecznych programów, pop-up’ów oraz formularzy do wysyłania emaili.

Badanie pokazało, że wśród wyników wyszukiwania jest pewien odsetek stron niebezpiecznych. Potencjalnie niebezpieczne strony są zwracane w wyniku wyszukiwania wielu słów kluczowych, w tym także używanych przez dzieci i młodzież – jak np. „games” (gry), „singers” (piosenkarze) i „movies” (filmy). Badanie pokazało także, że wyniki sponsorowane – płatne przez reklamodawców – są bardziej niebezpieczne, niż niesponsorowane. Średnio 8.5% odnośników sponsorowanych kierowało do stron niebezpiecznych – w porównaniu do 3,1% w przypadku wyników, które nie były sponsorowane.