Wybraliśmy Polskę zamiast Irlandii

Podejmując decyzję o otwarciu Global Business Center, MoneyGram analizował koszty prowadzenia biznesu, ale nie to zdecydowało. Kluczowym czynnikiem było to, że w Polsce jest wielu znakomicie wykształconych młodych ludzi, którzy potrafią pracować w wielokulturowym środowisku – mówi Andrzej  Wilk z MoneyGram.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Dlaczego centrum biznesowe MoneyGram zlokalizowano w Polsce?

Andrzej  Wilk,  Senior  Vice  President  MoneyGram: Podejmując decyzję o otwarciu Global Business Center, MoneyGram analizował oczywiście koszty prowadzenia biznesu, ale nie to zdecydowało. Kluczowym czynnikiem było to, że w Polsce jest wielu znakomicie wykształconych młodych ludzi, którzy potrafią pracować w wielokulturowym środowisku. Do tego Polska oferuje przyjazne dla inwestorów zagranicznych otoczenie biznesu oraz ogólnie dobrą sytuację gospodarczą. W finale Polska wygrała z takimi krajami jak Irlandia, Czechy i Bułgaria.

Jak podaje raport EY „Atrakcyjność Inwestycyjna Europy, 2014: CCE: Europa Środkowa i Wschodnia w 2014 r.” – Polska została wybrana najbardziej atrakcyjnym krajem Europy Środkowo-Wschodniej (przez 31% respondentów), w którym warto otworzyć działalność. Również wskaźnik wolności gospodarczej Polski wynoszący 67,1% plasuje się powyżej średniego poziomu światowego (60,3%) i średniej dla regionu (67,0%).

Ile osób pracuje w biurze MoneyGram w Warszawie i jakie są dalsze plany rozwoju?

Global Business Center firmy zatrudnia dziś ponad 550 osób, o 10 proc. więcej, niż planowano w momencie jego otwarcia w styczniu 2015 r. W najbliższych miesiącach powstanie tu kolejne 100 etatów. Docelowo zespół ma liczyć 800 osób do końca 2016 r. Zlokalizowano tu 35 różnych obszarów biznesowych. Pracownicy centrum obsługują agentów i klientów MoneyGram we wszystkich strefach czasowych, posługując się 24 językami (w tym m.in. arabskim, greckim, hindi, koreańskim, mandaryńskim, swahili, tureckim, urdu czy wietnamskim). Aż 30 proc. zespołu to obcokrajowcy, reprezentujący 39 narodowości. Spośród nich najliczniejszymi grupami są Hiszpanie, Włosi i Egipcjanie. Już dziś jedna czwarta wszystkich pracowników firmy MoneyGram na świecie pracuje w Warszawie.

Dlaczego klient miałby wybrać przekaz, a nie przelew bankowy? Jaka jest różnica w cenie usługi?

Jak szacuje Bank Światowy 1 na 7 osób na świecie żyje z dala od swego miejsca urodzenia. Ponad 2 miliardy osób nie posiadają rachunku bankowego lub korzystają wyłącznie z podstawowych usług bankowych. Liczba emigrantów na świecie rośnie w tempie CARG 1,6%. Rozwiązaniem dla nich są przekazy pieniężne, które nie wymagają posiadania konta. Wartością dodaną jest fakt, że przelewy bankowe za granicę dochodzą w 2-3 dni robocze, natomiast przekazy takie jak MoneyGram są dostępne dla odbiorców w kilka minut od chwili nadania. Średni koszt przekazu oscyluje wokół 4-5% wartości nadawanej kwoty. Przekazów pieniężnych można dokonywać przez Internet, za pośrednictwem urządzenia mobilnego, w automacie samoobsługowym czy w lokalnym sklepie. Usługi MoneyGram są dostępne w 350 tysięcy lokalizacji, w ponad 200 krajach i terytoriach.

Czy Polacy korzystają z przekazów?

Polska od dawna jest znaczącym rynkiem dla przekazów przychodzących do kraju z zagranicy (tzw. receive market) – znajduje się pod tym względem na 18. miejscu na świecie. Ostatnio szybko jednak zwiększają się kwoty wysyłane z Polski za granicę, dzięki rosnącej imigracji do Polski ze wschodu – głównie Ukrainy. Pod względem wysyłania pieniędzy (tzw. send market) Polska jest już na 38 miejscu na świecie.

Dokąd wysyłają pieniądze? Z jakich państw płyną do Polski?

Najwięcej gotówki płynie do Polski od emigrantów pracujących za granicą. Co roku przekazują oni za pośrednictwem bezpośrednich transferów pieniężnych do swoich rodzin w Polsce ok. 30 mld zł (7,5 mld dolarów). Europa jest zdecydowanie największym źródłem przekazów pieniężnych do Polski – 75% z całości przekazów.

Kraje wysyłające najwięcej pieniędzy do Polski to Niemcy, Wielka Brytania i USA. Z kolei Ukraina, Francja i Niemcy to kraje, które są największymi odbiorcami pieniędzy z Polski. Tylko w 2014 roku przekazano samej Ukrainie z terenu naszego kraju ok. 1,2 mld zł (374 mln dolarów).

W jakiej formie są najczęściej realizowane przekazy? Jak wygląda korzystanie z kanałów mobilnych?

W zależności od rynku, przekazy pieniężne MoneyGram mogą być  realizowane przez Internet, za pośrednictwem urządzenia mobilnego, w automacie samoobsługowym lub w lokalnym sklepie. Kanały samoobsługowe oznaczają, że klient dokonuje transakcji wysyłki lub odbioru pieniędzy z niewielką pomocą agenta lub zupełnie bez jego pomocy. Do kanałów mobilnych należą usługi: MoneyGram Online – daje możliwość wysłania przekazów do całej sieci MoneyGram,  ¬usługa samodzielnej realizacji przekazu gotówkowego w automacie, opcja wpłaty na konto –  która daje możliwość  przekazywania do największych operatorów portmonetek wirtualnych (M-PESA and PayPal). Jest jeszcze usługa wirtualnego agenta, która umożliwia wysyłkę przekazów z portmonetek wirtualnych, kart pre-paid i ze stron internetowych agentów. MoneyGram jest światowym liderem w obsłudze samoobsługowej przekazów pieniężnych. Ponad 125 mln $ przychodów MoneyGram pochodzi z kanałów samoobsługowych w skali roku (wyniki za Q1 2015). Stanowi to 11% przychodów firmy – naszym celem na kolejne lata (do 2017 roku) jest zwiększenie tego wskaźnika do 15%-20%.

Dziękuję za rozmowę.