Wymieniasz baterię lub klapkę w telefonie? Uważaj, bo zamiennik może nie działać z NFC

Producenci telefonów lokalizują w różnych miejscach antenki służące do wymiany danych przez NFC. W telefonach Samsunga można je znaleźć na przykład przyklejone do baterii. Jeśli kupicie chiński zamiennik, płatności mogą przestać działać.

O tym problemie mówił niedawno w studio Bankier.tv Michał Macierzyński, zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej PKO Banku Polskiego. Jeden z klientów banku wymienił baterię w telefonie Samsung na chiński odpowiednik i zgłosił się do banku, że przestały mu działać mobilne płatności zbliżeniowe.

Jak sprawdzić, czy bateria służy do komunikacji przez NFC? Powinna znajdować się na niej taka informacja. Tak wygląda na przykład bateria do Galaxy S4 obsługująca płatności zbliżeniowe. Po odklejeniu czarnej naklejki znajdziemy tam przyczepioną antenkę. Ale nawet kupując oryginalną baterię trzeba sprawdzić, czy ma oznaczenie NFC. Na przykład do wspomnianego modelu Samsung ma dwa rodzaje baterii – bez NFC i z antenką.

Pod logiem producenta znajduje się informacja o NFC. Źródło: Samsung.com 

Elementy niezbędne do obsługi NFC mogą się też znaleźć na tylniej klapce telefonu. Tak jest na przykład w używanym przeze mnie telefonie LG G3. Co ciekawe, dokupiłem niedawno oryginalną klapkę do tego modelu w wersji z osłonką na przedni ekran. Żeby ją założyć trzeba zdemontować oryginalną osłonkę. Na zamienniku – mimo że jest oryginalny – nie ma już chipa i antenki.

Po lewej stronie zamiennik, po prawej stronie oryginalna klapka do LG G3.

Warto też pamiętać, że komunikację przez NFC mogą utrudniać dodatkowe pokrowce i osłonki na telefonie. Jeśli macie problem z dokonaniem płatności, a telefon jest prawidłowo skonfigurowany, usuńcie etui i spróbujcie jeszcze raz.

Napisz do mnie: w.boczon@bankier.pl