Wyniki Alior Banku po II kwartale 2019 r.

W pierwszym półroczu bieżącego roku Alior Bank osiągnął przychody na poziomie 2 032 mln zł, czyli o 3,6% wyższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku (1 963 mln zł). Marża odsetkowa wzrosła do 4,66%, względem 4,60% w pierwszej połowie 2018 r. Bank po sześciu miesiącach wypracował 158 mln zł zysku netto, przy wysokiej składce na Bankowy Fundusz Gwarancyjny oraz odpisie na ekspozycję klienta z branży spożywczej.

Sławomir Stroński, Bankier.pl

Zauważalny wzrost przychodów jest efektem systematycznie rosnącego wyniku odsetkowego, który w I półroczu 2019 r. wynosił 1 632 mln zł. Jest to osiągnięcie lepsze o 9% względem pierwszych 6 miesięcy 2018 r. (1 501 mln zł). Wysoką rentowność Banku w II kwartale 2019 r. wspiera utrzymująca się na stabilnie wysokim poziomie marża odsetkowa (4,66%) oraz niskie koszty finansowania, które spadły do 1,17% w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r., kiedy wynosiły 1,22%.

Alior Bank skutecznie oferuje produkty przez kanały zdalne. Sprzedaż pożyczki gotówkowej w tych kanałach zwiększyła się o 43% – z 253 mln zł w II kwartale 2018 r. do 362 mln zł w analogicznym okresie 2019 r. Wzrosła także liczba rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz kont oszczędnościowych otwieranych online przez klientów indywidualnych. Ich sprzedaż w II kwartale 2019 r. kształtowała się na poziomie 14,5 tys. wobec 12,3 tys. w tym samym okresie 2018 r., co stanowi przyrost o 18%.

– Bank stabilnie się rozwija i pozyskuje nowych klientów, o czym świadczy rokroczny wzrost przychodów. W tym półroczu przekroczyliśmy 2 mld zł przychodu, do czego mocno przyczyniła się rosnąca sprzedaż pożyczki gotówkowej oraz kredytów hipotecznych. Zysk w pierwszym półroczu został obciążony składką na Bankowy Fundusz Gwarancyjny oraz odpisem na jedną z ekspozycji. Mimo to, dzięki wysokiej efektywności kosztowej, sięgnął on 158 mln zł – powiedział Krzysztof Bachta, prezes zarządu Alior Banku.

Dalsza ekspansja akcji kredytowej

Wzrosła sprzedaż pożyczki ­gotówkowej. W II kwartale 2019 r. wyniosła 2,01 mld zł, podczas gdy w analogicznym okresie 2018 r. było to 1,81 mld zł, co daje przyrost o 11%. Co więcej, na stabilnym poziomie utrzymuje się nowa sprzedaż kredytów dla segmentu mikroprzedsiębiorstw. W I półroczu 2019 r. osiągnęła ona 0,72 mld zł, a rok wcześniej oscylowała wokół 0,74 mld zł. Wśród klientów biznesowych rośnie popularność kredytów z gwarancjami Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Nowa akcja kredytowania mikroprzedsiębiorców miała w II kwartale 2019 r. zabezpieczenie gwarancjami BGK wynoszące 90%, podczas gdy w tym samym okresie 2018 r. było to 59%.

Efektywność kosztowa i bezpieczne współczynniki kapitałowe

Bank utrzymuje wysoką dyscyplinę kosztową. Koszty działania w I półroczu 2019 r. wyniosły 906 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 886 mln zł. Wyłączając efekt składek na BFG, koszty Banku spadły o 42 mln zł (5,1% r/r), do 773 mln zł w I półroczu 2019 r. względem 815 mln zł w I półroczu 2018 r. Zmniejszył się również współczynnik kosztów do dochodów (C/I). W II kwartale 2019 r. wyniósł 39,1%, co daje spadek o 4 p.p. względem analogicznego okresu 2018 r.

– Bank utrzymuje ścisłą dyscyplinę w zakresie kosztów działania. W drugim kwartale tego roku spadły do 394 mln zł, co stanowi jeden z najniższych wyników na przestrzeni ostatnich lat. Spodziewamy się, że w kolejnych kwartałach te koszty będą nadal oscylować wokół 400 mln zł. Poprawiliśmy także perspektywę dla wskaźnika C/I w 2019 r. do poziomu 41% – mówi Tomasz Biłous, członek zarządu Alior Banku odpowiedzialny za finanse.

Bank zachowuje stabilną pozycję kapitałową. W II kwartale 2019 r. wskaźnik TIER1 wyniósł 12,92%, a TCR – 15,84%. Oba współczynniki kapitałowe zachowują solidny bufor bezpieczeństwa względem wymogów KNFi przekraczają je o odpowiednio 117 i 209 punktów bazowych.

Zmiana polityki kredytowej dla klientów biznesowych

Alior Bank wprowadził zmiany w polityce kredytowej klienta biznesowego, co pozwoli aktywnie rosnąć w preferowanych segmentach rynku przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu ryzyka. Wzmocnił kompetencje zarządcze i specjalistyczne w wybranych departamentach. Dodatkowo wdrożył wzmożoną kontrolę jakości procesów oraz dostosował struktury obszaru ryzyka do obszarów biznesowych.

– Usprawniamy procesy kredytowe, podchodząc bardziej rygorystycznie do limitów koncentracji oraz kryteriów oceny klienta, inwestycji, zabezpieczeń i zdolności kredytowej. Wprowadziliśmy ciągły monitoring udzielonych kredytów, przyspieszamy także czas reakcji monitoringu interwencyjnego. Udrażniamy procesy restrukturyzacji i windykacji – zarówno na poziomie systemów IT, jak i obsługi prawnej. Niebawem zobaczymy pierwsze efekty tych zmian – koszty ryzyka w segmencie klienta biznesowego będą spadać w kolejnych kwartałach – ocenił Krzysztof Bachta.

Nowe rozwiązania dla klientów

W drugim kwartale 2019 r. bank wdrożył szereg innowacyjnych rozwiązań. Flagowy produkt – Konto Jakże Osobiste – zyskał nową funkcjonalność. Jego posiadacze mogą płacić w 152 różnych walutach za pomocą podstawowej karty do konta przy bardzo korzystnych kosztach przewalutowania. To rozwiązanie, wraz z kartą wielowalutową oraz Kantorem Walutowym świadczą o silnej pozycji Alior Banku w obszarze produktów do wymiany walut. Ostatnio karta do Konta Jakże Osobistego Alior Bank zwyciężyła w rankingu kart wielowalutowych przygotowanym przez Expander.

Klienci z kredytem ratalnym uzyskali dostęp do bankowości online i mobilnej. Dla klienta biznesowego bank wprowadził nową usługę kart wirtualnych do bezpiecznych płatności w Internecie. Natomiast użytkownicy BLIK mogą robić przelewy na numer telefonu.

– Kładziemy duży nacisk na tzw. daily banking. Stale rozwijamy naszą ofertę i wdrażamy innowacje.Te działania dają wymierne korzyści. Liczba nowych klientów zakładających konto osobiste pomiędzy pierwszym półroczem ubiegłego roku a analogicznym okresem 2019 r. wzrosła o 40%. W tym okresie również o ponad 30% wzrosła liczba rachunków ROR z systematycznymi wpływami – podkreślił Krzysztof Bachta.

Alior Bank przygotowuje się do wdrożenia dyrektywy PSD2. Jako jeden z pierwszych banków w Polsce otrzymał zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na działanie jako zewnętrzny dostawca (ang. TPP – Third Party Provider). Wprowadził także w bankowości internetowej możliwość wyrażenia przez klientów zgody na udostępnienie informacji instytucjom trzecim. W dalszej kolejności bank będzie realizował zmiany mające na celu biznesowe wykorzystanie PSD2, takie jak: zagregowana w jednym miejscu informacja o stanie rachunków i historii transakcji prowadzonych przez inne banki, inicjowanie płatności bezpośrednio z konta klienta w innym banku oraz potwierdzenie dostępności środków na rachunku w innym banku.

Dynamiczny rozwój współpracy z PZU

Alior Bank rozszerza współpracę z Grupą PZU. W swojej ofercie Bank posiada ubezpieczenia PZU do pożyczki gotówkowej i kredytów hipotecznych. Z kolei w ofercie Alior Leasing znajdują się ubezpieczenia komunikacyjne i majątkowe PZU. Klienci Alior Banku mają także dostęp do pełnej oferty TFI PZU, a w planach jest dalszy rozwój współpracy TFI PZU z Alior TFI (fund of funds). Sprzedaż produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych Grupy PZU w Banku w I półroczu 2019 r. wzrosła o ponad 120%w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Co więcej, już w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku osiągnęła blisko 80% wyniku za cały 2018 r.

Już wkrótce, dzięki współpracy z Alior Bankiem, PZU udostępni platformę finansową Cash. Bazuje ona na rozwiązaniach technologicznych stworzonych przez spółkę zależną Alior Banku realizującą projekt Bancovo. Pracownicy zakładów pracy, które wdrożą to rozwiązanie, zyskają dostęp do spersonalizowanej oferty pożyczki gotówkowej Alior Banku. Proces obsługi pożyczki – od wnioskowania po spłatę – będzie maksymalnie uproszczony.

Alior Bank przygotował również ofertę produktową dla pracowników firm, które zdecydują się na skorzystanie z Pracowniczego Planu Kapitałowego przygotowanego przez TFI PZU. Oba rozwiązania – platforma Cash i oferta specjalna dla klientów PPK – umożliwią Alior Bankowi dostęp do liczącej ponad 16 mln grupy klientów PZU.

Źródło: Alior Bank