Wyniki Alior Banku po trzech kwartałach 2013 r.

­­

Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku S.A. po trzech kwartałach 2013 r. świadczą o kontynuacji szybkiego rozwoju Spółki i skuteczności strategii konsekwentnie realizowanej przez Zarząd Banku.

– Stale zwiększamy nasz udział w rynku dzięki rozwojowi atrakcyjnej oferty zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych oraz efektywnie wykorzystując nasze przewagi rynkowe, w tym potencjał informatyczny i innowacyjność. Konsekwentnie realizujemy dotychczasową strategię Banku, w kolejnych miesiącach chcielibyśmy podtrzymać obecne tempo rozwoju najbardziej dochodowych segmentów rynku– mówi Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku S.A.

Całkowite dochody Grupy Alior Banku z działalności operacyjnej wyniosły po trzech kwartałach 2013 r. ponad 1,07 mld zł, tj. o 16,7 proc. więcej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Znaczącą część dochodów Banku stanowił wynik odsetkowy, który zwiększył się o 17,5 proc., do ponad 731,2 mln zł. Dynamiczny wzrost wyniku odsetkowego jest efektem stale rosnącego wolumenu udzielonych kredytów i pożyczek. 

Przychody Grupy Alior Banku (mln zł)

Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku

Skonsolidowany zysk netto Alior Bank S.A. po trzech kwartałach 2013 r. wyniósł ponad 154,6 mln zł, czyli był o 4 proc. wyższy od wyniku wypracowanego w analogicznym okresie rok wcześniej. Niższa niż w poprzednich okresach dynamika wzrostu zysku netto wynika z jednorazowej korekty wyniku Banku w III kwartale 2013 r. o 105 mln zł, związanej ze zmianą metody rozpoznawania przychodów z tytułu bancassurance. Alior Bank zdecydował się wdrożyć najbardziej konserwatywny sposób rozliczania przychodów z tytułu ubezpieczeń. Zamiast księgowania części przychodów z bancassurance w momencie ich sprzedaży (up-front) wprowadzone zostało proporcjonalne rozliczenie wszystkich przychodów w czasie trwania umowy ubezpieczeniowej. Zmiana metody dotyczy przychodów z produktów ubezpieczeniowych, które bank sprzedał od początku istnienia, czyli w latach 2008 – 2013. Wyjątek stanowi 4% przychodów z ubezpieczeń związanych z produktami inwestycyjnymi.

Jest to jedynie zmiana sposobu księgowania i przychody te – 414 mln zł odroczonego zysku – zostaną rozpoznane w kolejnych kwartałach, podwyższając wyniki Banku. Wprowadzenie periodyzacji przychodów z ubezpieczeń nie wpływa na realizację modelu biznesowego oraz dotychczasowej strategii Alior Banku, również w zakresie rozwoju bancassurance.

Alior Bank stale poprawia efektywność kosztową. Trzeci kwartał 2013 r. był kolejnym, w którym Bank odnotował wzrost przychodów przy jednoczesnym ograniczeniu dynamiki wzrostu kosztów. Na koniec września br. współczynnik C/I ukształtował się na poziomie 57,2 proc. i w porównaniu z końcem III kwartału 2012 r. zmniejszył się o prawie 4 p.p.

Wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank wzrosła o ponad 37,2 proc. r/r osiągając poziom 18,1 mld zł na koniec trzeciego kwartału 2013 r. W tym samym okresie saldo środków pozyskanych z depozytów klientów wyniosło prawie 19,2 mld zł, czyli o 26,3% więcej niż rok wcześniej. Tym samym Alior Bank utrzymuje jeden z najniższych na rynku współczynników kredytów do depozytów na poziomie 95 proc.

Kredyty (mld zł)

Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku

Depozyty (mld zł)

Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku

Bank sprawnie wykorzystuje swój potencjał technologiczny i operacyjny, aby m.in. dynamicznie zwiększać bazę klientów i kontynuować rozwój na rynku kredytów detalicznych. Na koniec września 2013 r. produkty i usługi Banku dostępne były w 804 placówkach, w tym między innymi w 209 oddziałach własnych i 173 nowoczesnych mini oddziałach Alior Bank Express.

Tak rozbudowana sieć dystrybucji jest konsekwencją zainteresowania bogatą ofertą Banku, z której na koniec III kwartału 2013 r. korzystało już ponad 1,93 mln klientów, z czego ponad 1,81 mln stanowili klienci indywidualni, a 117 tys. klienci biznesowi. Na początku listopada br., w niespełna pięć lat od rozpoczęcia działalności przez Alior Bank, liczba klientów Banku przekroczyła dwa miliony.

– Elastycznie dostosowujemy naszą ofertę do aktualnych potrzeb rynku. Wprowadzamy kolejne innowacyjne produkty i rozwiązania, które dają podstawę do rozwoju Banku w strategicznych segmentach rynku. Stawiamy m.in. na dywersyfikację oferty, czego kolejnym przejawem będzie m.in. upowszechnienie usług profesjonalnego zarządzania aktywami, dotychczas zarezerwowanych przede wszystkim dla klientów zamożnych –mówi Wojciech Sobieraj.

Jednocześnie Alior Bank utrzymuje wskaźniki adekwatności kapitałowej CAR oraz TIER1 na bezpiecznym poziomie odpowiednio 12,4 proc. i 10,5 proc.