Wypracowany w pierwszych trzech miesiącach 2014 r. wynik finansowy Alior Banku potwierdza stabilny i konsekwentny rozwój banku. W kolejnych kwartałach bank będzie kontynuował dynamiczne wzrosty uatrakcyjniając swoją ofertę produktów i usług.
- Skonsolidowany zysk netto Alior Banku w I kwartale 2014 r. przekroczył 68 mln zł i był o ponad 53 proc. wyższy w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
- W pierwszych trzech miesiącach br. Alior Bank wypracował ponad 417 mln zł przychodów netto z działalności operacyjnej, w tym 271 mln zł z tytułu odsetek i prawie 84 mln zł z tytułu opłat i prowizji. Oznacza to wzrost przychodów o 27 proc. w porównaniu do I kwartału 2013 r.
- Na koniec marca 2014 r. łączna wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank wyniosła 20,9 mld zł, a wartość zgromadzonych depozytów 21,9 mld zł. To odpowiednio
- 34 proc. i 27 proc. więcej, niż w porównywalnym okresie rok wcześniej. Współczynnik kredytów do depozytów ukształtował się na poziomie nieco poniżej 96 proc.
- Alior Bank systematycznie poprawia efektywność kosztową, jednocześnie zwieszając skalę prowadzonej działalności. Współczynnik kosztów do dochodów (C/I) w I kwartale 2014 r. zmniejszył się o 8,7 p.p., w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, i wyniósł 51,5 proc. Co więcej, bank utrzymuje korzystne proporcje dynamiki wzrostu przychodów – 27,1 proc. względem wzrostu kosztów – 8,7 proc.
- Współczynnik wypłacalności Alior Banku (CAR) pozostaje na stabilnym poziomie 12,4 proc., natomiast kapitałowy współczynnik Tier 1 osiągnął poziom 10,8 proc.
Z satysfakcją obserwujemy ożywienie gospodarcze w kraju, które przyczynia się do zwiększania wydatków konsumenckich oraz wzrostu inwestycji w sektorze przedsiębiorstw – mówi Wojciech Sobieraj, Prezes Zarządu Alior Bank S.A. Chcąc aktywnie wspierać finansowanie rozwoju firmposzerzyliśmy portfolio produktów kredytowych dlamałych i średnich przedsiębiorstw, wprowadziliśmy m.in. kredyt dla start-upów z gwarancją EFI. Już pod koniec maja zaoferujemy klientom nowe konto osobiste oraz pożyczkę gotówkową z wyjątkowymi korzyściami– dodaje Prezes Banku.
Całkowite dochody Alior Banku z działalności operacyjnej osiągnęły po I kwartale 2014 r. ponad 417 mln zł, tj. o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W wyniku stale rosnącego wolumenu udzielonych kredytów i pożyczek, wynik odsetkowy zwiększył się o 22 proc. do ponad 271 mln zł. Wynik z tytułu opłat i prowizji wzrósł o ponad 50 proc. i wyniósł prawie 84 mln zł.
Alior Bank stale poprawia efektywność kosztową. W I kwartale 2014 r. bank zwiększył przychody przy jednoczesnym ograniczeniu dynamiki wzrostu kosztów. Współczynnik C/I w raportowanym okresie ukształtował się na poziomie 51,5 proc. i w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, zmniejszył się o 8,7 p.p.
Przychody Grupy Alior Banku (mln zł)
Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku
Wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank wzrosła o 34 proc. r/r osiągając poziom 20,9 mld zł na koniec I kwartału 2014 r. W tym samym okresie saldo środków pozyskanych z depozytów klientów wyniosło 21,9 mld zł, czyli o 27 proc. więcej, niż rok wcześniej. W I kwartale 2014 r. udziały Alior Banku zarówno w rynku kredytów jak i depozytów wyniosły 2,6 proc. Tym samym, bank podtrzymuje plany zdobycia do 2016 r. 4 proc. udziału w polskim rynku bankowym.
Kredyty (mld zł) Depozyty (mld zł)
Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku
Bank utrzymał dynamiczne tempo pozyskiwania nowych klientów. Z jego produktów i usług pod koniec I kwartału 2014 r. korzystało już blisko 2 234 tys. klientów (o ponad 640 tys. więcej niż rok wcześniej), z czego ponad 2,1 mln stanowili klienci indywidualni, a 119 tys. klienci biznesowi.
Na początku maja 2014 r. ruszył wspólny projekt Alior Banku i T-Mobile Polska, oferujący klientom innowacyjne rozwiązania bankowe, telekomunikacyjne oraz mobilne. W pierwszym etapie współpracy, w ofercie nowej marki T-Mobile Usługi Bankowe znalazły się między innymi konto osobiste na atrakcyjnych warunkach, karty debetowe, kredytowe oraz NFC, skierowane zarówno do obecnych jak i nowych klientów banku i operatora usług telekomunikacyjnych. W dalszej kolejności klientom zostaną udostępnione między innymi dedykowane produkty dla sektora MSP oraz rozbudowana usługa MyWallet.
Współpraca z T-Mobile oznacza dla Alior Banku m.in. znaczne poszerzenie sieci sprzedaży oraz dostęp do jednej z największych baz klientów w Polsce, co zapewni znaczącą dynamikę akwizycji klientów oraz wzrost rentowności Banku.