Analiza czterech postaw Polek wobec finansów wykazała, że kobiety lepiej wykształcone i młodsze są w większym stopniu otwarte na korzystanie z oferowanych możliwości profesjonalnego zarządzania domowym budżetem i zdobywanie wiedzy w tym zakresie niż ich starsze koleżanki. To bardzo pozytywny trend pozwalający wyciągnąć wniosek, że młode Polki czują się coraz pewniej w świecie finansów, przez co będą jeszcze lepiej zarządzać swoimi finansami i umiejętnie korzystać z dostępnych produktów bankowych – mówi dr Ewa Lisowska, ze Szkoły Głównej Handlowej, ekspertka kampanii edukacyjnej Kobieta w świecie finansów – www.finansekobiet.org.pl**.
Najwięcej (31%) jest w Polsce nowoczesnych ekspertek, czyli kobiet które nie wyobrażają sobie życia bez dostępu do banków i z reguły bardzo dobrze oceniają sposób zarządzania własnym budżetem domowym. Nowoczesne ekspertki mają szeroką wiedzę o produktach bankowych i swobodnie poruszają się w świecie finansów. Wolą inwestować w rozwój osobisty niż w dobra konsumpcyjne. To zazwyczaj kobiety z dużych miast, dobrze wykształcone, korzystające z szerokiej oferty usług finansowych, mogące służyć radą innym – mówi Ewa Lisowska.
Drugą co do wielkości grupę stanowią minimalistki (28%). To kobiety w niewielkim stopniu zainteresowane tematyką finansów, ale stosunkowo pozytywnie oceniające poziom swojej wiedzy oraz sposób zarządzania domowym budżetem. Minimalistki nie lubią nadmiernie myśleć o swoich finansach i twierdzą, że mają za mało pieniędzy, by oszczędzać i nie mają czasu na analizowanie ofert różnych banków.
Nieco mniej jest finansowych konserwatystek (26%), nisko oceniających poziom swojej wiedzy o finansach, ale i w niewielkim stopniu zainteresowanych jej poszerzaniem. Kobiety należące do tej grupy boją się utraty kontroli nad budżetem domowym, a jednocześnie, by wiązać koniec z końcem, korzystają z ryzykownych instrumentów finansowych.
Najmniejszą grupę stanowią świadome emancypantki (15%), otwarte na edukację, chcące poszerzać swoją wiedzę na temat finansów, włączające dzieci w planowanie wydatków gospodarstwa domowego, jednak krytycznie nastawione do sposobu zarządzania własnymi finansami.
* Badanie ilościowe przeprowadzone na zlecenie GE Money Banku przez GfK Polonia w marcu 2008 roku na próbie 500 Polek w wieku 19 – 55 lat, które mają dzieci do lat osiemnastu, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet samodzielnie wychowujących dzieci.
** Kampania edukacyjna Kobieta w świecie finansów ma na celu zachęcenie kobiet do poszerzenia wiedzy na temat finansów, dostarczenie niezbędnych porad i narzędzi oraz zademonstrowanie sposobów efektywnego zarządzania budżetem domowym i oszczędzania. Na potrzeby kampanii powstała strona internetowa www.finansekobiet.org.pl. Za jej pośrednictwem można zamówić bezpłatny poradnik, zawierający informacje niezbędne do tego, żeby rozwijać i doskonalić umiejętność efektywnego zarządzania osobistym budżetem.