Wyniki Banku BPH po III kw. 2010 r. Powrót do zyskowności

Powrót do zyskowności kwartał wcześniej niż planowano – Bank BPH wypracował w 3. kwartale br. 52 mln zł  zysku brutto i 37 mln zł zysku netto

Bank BPH wypracował w 3. kwartale 2010 roku zysk netto w wysokości 37 mln zł, powracając tym samym do zyskowności kwartał wcześniej niż planowano. W maju br. Bank BPH ogłosił strategię, która przewiduje wyjście z dwóch biznesów o ograniczonym potencjale wzrostu i większą koncentrację na bankowości korporacyjnej oraz budowanie szerszej bazy Klientów. Kontynuujemy także działania związane z przebudową platformy biznesowej, ostrożnym zarządzaniem kosztami ryzyka i bazą kosztów. W omawianym okresie Bank zrobił wyraźne postępy w realizacji projektów związanych z fuzją operacyjną, które sprzyjają podnoszeniu atrakcyjności oferty produktowej, a także budowaniu nowej kultury korporacyjnej wspierającej dalszy wzrost.

– Jestem bardzo zadowolony, że nasza nowa strategia przynosi efekty i że udało nam się powrócić do zyskowności nawet wcześniej, niż planowaliśmy. Nasza zaostrzona polityka kredytowa przyczyniła się do spadku kosztów ryzyka. Jesteśmy w trakcie przebudowy naszej platformy biznesowej, aby jeszcze lepiej koncentrować się na strategicznych dla nas liniach produktowych: kredytach gotówkowych, kartach kredytowych, depozytach i kontach osobistych, usługach dla MSP i średniej wielkości Klientów korporacyjnych – powiedział Richard Gaskin, p.o. Prezesa Zarządu Banku BPH.

Strategia przynosi efekty


W efekcie przeprowadzonych latem br. testów cenowych, Bank BPH obniżył we wrześniu oprocentowanie kredytów gotówkowych o 2 pkt. proc., aby pozyskać nowych Klientów. Obniżenie marży hipotecznych kredytów złotowych o 2,6 pkt. proc. spowodowało czterokrotny wzrost liczby składanych wniosków. Z kolei w październiku Bank uruchomił nową, przyjazną dla użytkowników stronę internetową. 

Wraz z wprowadzeniem nowej struktury organizacyjnej dokonano podziału na Pion Sprzedaży oraz Pion Marketingu i Rozwój Produktów, a także wyznaczono menedżerów odpowiedzialnych za wszystkie kluczowe produkty.

Rozwój Bankowości Korporacyjnej

Zgodnie z założeniami Strategii, Bank BPH rozwija się w obszarze bankowości korporacyjnej, w tym usług dla średniej wielkości Klientów korporacyjnych oraz firm z sektora MSP. Dzięki wprowadzeniu do oferty dla MSP konta oszczędnościowego Biznes Symetria-Pro i zebraniu 350 mln zł nowych depozytów, ten segment biznesu stał się samowystarczalny jeśli chodzi o finansowanie. Równocześnie Bank pozyskał 75 nowych Klientów korporacyjnych (1 659 Klientów ogółem na koniec 3. kwartału) reprezentujących branże o dużym potencjale wzrostu, takich jak PKN Orlen, czy też – całkiem niedawno – TP SA. Obsługa Klientów MSP została przeniesiona w ramach zmian organizacyjnych do Pionu Bankowości Korporacyjnej, co wpłynęło na poprawę budowania relacji z Klientami w tym segmencie oraz ułatwiło oferowanie tej grupie Klientów produktów transakcyjnych i skarbowych.

Wyraźny postęp fuzji operacyjnej

Fuzja operacyjna jest zaawansowana. Zakończona została konsolidacja wszystkich rozliczeń Banku, a 650 procesów z tym związanych zostało skupionych w Gdańsku. Wraz z projektami IT w Banku scentralizowano łącznie 1 155 procesów. W ramach fuzji operacyjnej trwają prace nad unifikacją wszystkich procesów biznesowych, w ramach których rozpoczęto już migrację kart kredytowych na jeden system.

Nowa kultura korporacyjna

Jako element integracji banków po fuzji, Bank BPH buduje nową kulturę organizacyjną skoncentrowaną na współpracy oraz rozwoju talentów.

– Ludzie są naszym najcenniejszym aktywem. Budujemy bardziej otwartą kulturę poprzez stworzenie miejsc pracy na wspólnej, otwartej przestrzeni (tzw. open plan) w biurach naszej centrali, co łączy się także z konsolidacją budynków centrali w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. Członkowie Zarządu siedzą teraz razem ze swoimi zespołami, nie ma już niedostępnego dla większości pracowników ostatniego piętra przeznaczonego wyłącznie dla Zarządu. Koncentrujemy się również na różnorodności i zwiększamy udział kobiet na wysokich stanowiskach menedżerskich. Ponadto prowadzimy częstą i otwartą komunikację i słuchamy naszych ludzi – ponad 80 proc. wszystkich pracowników wzięło udział w naszym rocznym badaniu opinii, które przeprowadziliśmy we wrześniu. Jestem pewien, że rezultatem tego badania będzie mnóstwo cennych pomysłów – powiedział Richard Gaskin.

Wyniki finansowe


W 3. kwartale br. Bank BPH odnotował dodatnie wyniki finansowe. Skonsolidowany zysk brutto wyniósł 52 mln zł, a zysk netto 37 mln zł.

Największy wpływ na osiągnięte wyniki miał spadek kosztów ryzyka, które w 3. kwartale obniżyły się o 28% i wyniosły 189 mln zł, wobec 264 mln zł kwartał wcześniej, zaś po trzech kwartałach tego roku ukształtowały się na poziomie 702 mln zł. Relacja kosztów ryzyka w odniesieniu do wolumenu kredytów zmniejszyła się do poziomu 2,65% w 3. kwartale br., wobec 3,44% w poprzednim kwartale br., a w stosunku do dochodów na działalności bankowej: odpowiednio do 34% w 3. kwartale br., wobec 48% w 2. kwartale br. Jest to skutek prowadzonej przez Bank polityki ostrożnego kredytowania, restrukturyzacji portfela kredytowego oraz efektywnego procesu odzyskiwania wierzytelności. Portfel kredytów z utratą wartości nadal wykazuje tendencję rosnącą, chociaż tempo obniża się (z 9% kw./kw. w 2 kwartale do 7% kw./kw. w 3. kwartale 2010 roku). Mimo to wskaźnik udziału kredytów o obniżonej wartości w kredytach ogółem według stanu na koniec września br. wzrósł do 10,2% w porównaniu z 9,4% na koniec czerwca br., co jest m.in. efektem kurczącego się portfela kredytowego, jak też wpływu wahań złotego wobec walut obcych.

Skonsolidowane dochody na działalności bankowej wykazały wzrost o 1% kw./kw. do 558 mln zł, osiągając w ciągu 3. kwartałów 2010 r. kwotę 1 658 mln zł. Rośnie udział wyniku odsetkowego. W 3. kwartale stanowił on 62% dochodów na działalności bankowej i wyniósł 348 mln zł, będąc o 4% wyższym kw./kw. W omawianym okresie miał miejsce spadek kosztów odsetkowych o 9% kw./kw., co wynikało m.in. ze zmiany struktury finansowania Banku.  Dochody z opłat i prowizji wzrosły o 1% kw./kw.  i wyniosły w samym 3 kw. 194 mln zł i 572 mln zł w ciągu 3 kwartałów.  Wynik na działalności handlowej i rewaluacji był dodatni i wyniósł w 3. kw. 15 mln zł, co oznacza spadek o 48% od zanotowanego kwartał wcześniej. Wynik ten osiągnięty w ciągu 9 miesięcy br. wyniósł 60 mln zł.

W 3. kwartale 2010 roku koszty działania i ogólnego zarządu zostały znacząco obniżone, o 36% kw./kw. Przesądziło o tym utworzenie w 2. kw. jednorazowej rezerwy na restrukturyzację w kwocie 143 mln zł. W rzeczywistości koszty 3. kwartału uległy obniżeniu o 31,8 mln zł z tytułu rozwiązania rezerw na: restrukturyzację zatrudnienia w wysokości 15,5 mln zł oraz używanie marki handlowej GE (tzw. royalty fee) w kwocie 16,3 mln zł.

Skonsolidowane aktywa Banku na koniec września br. wyniosły 36,1 mld zł i były o 2% wyższe w porównaniu z końcem ub.r. W składnikach aktywów miały miejsce następujące zmiany: (i) 2% spadek należności od Klientów, tj. o 526 mln wobec stanu z końca ub.r., do kwoty 28,6 mld zł na koniec września; (ii) spadek należności od banków, które były niższe o 296 mln zł lub 58%; (iii) wzrost inwestycyjnych aktywów finansowych o 26% w porównaniu z końcem ub.r., do 2 mld zł na koniec września 2010 r.; (iv) spadek o 12% rzeczowych aktywów trwałych.

W odniesieniu do końca czerwca br. nastąpił 8% spadek aktywów, w tym 7% zmniejszenie się należności od Klientów, co wynika z prowadzonej przez Bank strategii przebudowy biznesu z większą koncentracją na produktach o silnym potencjale wzrostu, zapewniających lepszą jakość aktywów.

Po stronie pasywów miał miejsce 38% wzrost depozytów od klientów wobec stanu z końca grudnia ub.r., natomiast w ujęciu kwartalnym spadły one o 2,3%. W ciągu dziewięciu miesięcy 2010 roku Bank spłacił 4 mld zł Grupie GE. Niższe o 12% były również zobowiązania z tytułu emisji papierów wartościowych.

Źródło: Bank BPH