W pierwszym kwartale 2023 roku Citi Handlowy odnotował zysk netto w wysokości 604 milionów złotych. Wynik ten zastał osiągnięty dzięki rosnącym przychodom oraz wysokiej aktywności klientów z segmentu Bankowości Instytucjonalnej pod względem działalności transakcyjnej i kredytowej.
Wynik z tytułu odsetek wyniósł 847 mln zł i był niemal dwukrotnie wyższy niż zanotowany w tym samym okresie w 2022 roku. W analogicznym okresie, wynik z tytułu opłat i prowizji zmniejszył się o 7 procent ze względu na słabszy sentyment inwestorów do rynku kapitałowego, natomiast całkowite przychody banku wzrosły o 49 procent do poziomu 1,24 mld złotych. Koszty działania wyniosły 415 milionów złotych (+0,3% r./r.). Koszty ryzyka były na poziomie 20 punktów bazowych.
– Mocne wyniki pierwszego kwartału potwierdzają solidne fundamenty biznesu, jak również kreowanie wartości dla naszych akcjonariuszy. W tym roku wypłaciliśmy rekordową dywidendę w historii banku – powiedziała Prezes Zarządu Elżbieta Czetwertyńska. – Klienci mogli liczyć na
naszą globalną ekspertyzę. Dostarczaliśmy im rozwiązania wspierające ich w zarządzaniu biznesem. To było szczególnie ważne w wymagających warunkach rynkowych, spowodowanych m.in. zawirowaniami w sektorze finansowym w Stanach Zjednoczonych i w Europie.
Bank udzielił lub podwyższył istniejące finansowanie klientów o 1,2 miliarda złotych w pierwszym kwartale w Bankowości Instytucjonalnej. W strategicznym segmencie Bankowości Przedsiębiorstw, Citi Handlowy podpisał umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego dla kredytów
technologicznego i ekologicznego z dotacją z funduszy europejskich. Dzięki temu będzie mocniej wspierać firmy inwestujące w nowoczesne technologie i efektywność energetyczną.
Biuro Maklerskie Citi Handlowy i Citi pełniły rolę globalnych koordynatorów w emisji nowych akcji przez CCC. W wyniku transakcji spółka podwyższyła kapitał o 505 miliony złotych. Emisja jest istotnym elementem realizowanego przez CCC programu optymalizacji struktury finansowania.
Bank brał też udział w czterech emisjach obligacji dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego w łącznej kwocie 1,3 miliarda zł, w tym obligacji na cele związane z realizacją celów zrównoważonego rozwoju oraz w pierwszej emisji obligacji 20-letnich. Ponadto bank współpracował z BGK przy emisji euroobligacji w łącznej kwocie 400 mln euro, które zasilały Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 oraz Fundusz Pomocy Ukrainie.
Łączny współczynnik kapitałowy banku wyniósł 17,9%, wskaźnik rentowności (ROE) ukształtował się na poziomie 27,8% a wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł 33%. Citi Handlowy konsekwentnie dzieli się zyskiem z akcjonariuszami. Bank wypłacił 75 proc. zysku za 2022 rok, co oznaczało dziewięć złotych na akcję. To najwyższa dywidenda wypłacona przez Citi Handlowy od 18 lat. Jednocześnie kapitalizacja rynkowa banku wyniosła ponad 11 miliardów złotych i jest najwyższa w jego historii.
– Pierwszy kwartał to dla nas niewątpliwie kwartał wysokiej dynamiki przychodowej, szczególnie zauważalnej w obszarze działalności skarbcowej. Wzrost bazy depozytowej w strategicznych obszarach banku oraz widoczna kontynuacja rosnącego trendu sald depozytów terminowych przełożyły się na wyższe koszty odsetkowe. Widoczna w pierwszym kwartale poprawa sentymentu inwestorów do rynku kapitałowego, wzrost wolumenów kredytowych i transakcyjnych w Bankowości Instytucjonalnej to silne akcenty tego kwartału. Utrzymanie wysokiej dyscypliny kosztowej, mimo rosnącej inflacji, oraz powrót kosztów ryzyka do znormalizowanych poziomów stanowią silne fundamenty dla kolejnych kwartałów – powiedziała Natalia Bożek, wiceprezes zarządu do spraw finansowych.
W sektorze bankowości detalicznej depozyty wzrosły o 6 proc. w pierwszym kwartale r./r. Było to m.in. wynikiem wzrostu portfela klientów Citigold Private Clients o 8 proc. r./r. Bankowość prywatna Citi Handlowy została doceniona w badaniu Euromoney i uhonorowana tytułem Best for Digital Bank in Poland.
Liczba klientów indywidualnych dokonujących transakcji walutowych w Citi Kantorze osiągnęła najwyższy historycznie poziom. Wydatki na kartach kredytowych wzrosły 19 proc. r./r., przekraczając poziomy sprzed pandemii. Liczba transakcji dokonanych kartami kredytowymi
zwiększyła się o 6 proc., głównie w kategorii podróże oraz sport i rekreacja. Citi Handlowy jako pierwszy bank w Polsce dołączył do Priceless Planet Coalition, w którym wspólny cel to zasadzenie 100 milionów drzew do 2025.
Źródło: Citi Handlowy