Wyniki Banku Pocztowego za 2010 r.

W 2010 r. Bank Pocztowy pozyskał, zgodnie z założeniami, 165 tys. nowych klientów detalicznych oraz szybciej niż rynek bankowy w Polsce zwiększał saldo kredytów konsumpcyjnych, hipotecznych, a także depozytów detalicznych.

W 2010 r. rada nadzorcza zaakceptowała nową Strategię Banku Pocztowego. Zgodnie z jej głównymi założeniami do 2013 r. bank chce wciąż dynamicznie się rozwijać. Nadrzędnym celem biznesowym jest pozyskiwanie nowych klientów detalicznych z tzw. segmentu nieubankowionych. W 2011 r. Bank Pocztowy chce zadebiutować na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. – Akceptacja Strategii była dla nas przełomowym momentem 2010 roku. Wyznacza ona jasno kierunki rozwoju Banku i jest drogowskazem przy podejmowaniu decyzji zarówno w obszarach biznesowych, jak i operacyjnych – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku Pocztowego. – Również pod kątem biznesowym miniony rok był dla nas bardzo dobry. Udało nam się zrealizować zgodny z planem wynik finansowy netto na poziomie 14 mln zł, a suma bilansowa Banku wzrosła o 1 mld zł do 4,1 mld zł – dodaje prezes Bogus.

Klienci i rachunki

 
Już na początku 2010 r. Bank Pocztowy realizując misję prostej i dostępnej bankowości wprowadził
do oferty dwa bezpłatne rachunki osobiste, a Klienci otworzyli ponad 120 tys. Pocztowych Kont Standard i Nestor. Między innymi dzięki ofercie darmowych kont w ciągu 12 miesięcy 2010 r. przekonał do siebie przeszło 165 tys. nowych klientów, czyli ponad połowę więcej niż w rekordowym do tej pory w historii banku pod tym względem 2009 r. Liczba osób korzystających z usług Banku Pocztowego przekroczyła w 2010 r. 650 tys. Ponad 420 tys. z nich korzysta z rachunków osobistych. Na produktach lokacyjnych w Banku Pocztowym oszczędza 240 tys. osób, a blisko 140 tys. zaciągnęło kredyt gotówkowy. Ważnym wydarzeniem była również migracja ponad 170 tys. Klientów – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – z prostej usługi pozwalającej na dokonywanie przelewu do Urzędu Skarbowego/ZUS-u (Konto Giro Składka) na Pocztowe Konta Firmowe – czyli rachunki dla mikrofirm.

Liczba klientów korporacyjnych zbliżyła się w 2010 r. do 14 tys. Dobrym wynikiem jest pozyskanie blisko 700 Klientów w segmencie mieszkalnictwa – bardzo ważnym obszarze działalności banku. W tym czasie zostało uruchomionych ok. 3,5 tys. kont dla przedsiębiorstw, a saldo zgromadzonych na nich środków wynosiło 31 grudnia 2010 r. blisko 590 mln zł.

Kredyty

Miniony rok był dla Banku Pocztowego rekordowy pod względem wartości sprzedaży kredytów detalicznych. Saldo produktów hipotecznych w Banku Pocztowym na koniec 2010 r. wyniosło 818 mln zł, co oznacza przyrost w porównaniu z 2009 r. o ponad 70%. W tym samym czasie rynek kredytów hipotecznych w Polsce wzrósł o nieco ponad 20%*. Łączna sprzedaż kredytów mieszkaniowych przekroczyła 462 mln zł. Podobnie jak w 2009 roku, również w 2010 największy udział w łącznej sprzedaży produktów hipotecznych miały kredyty mieszkaniowe z dopłatami w ramach rządowego programu Rodzina na swoim. Udział ten wyniósł w 2010 r. 45%.

Sprzedaż kredytów konsumpcyjnych wyniosła w 2010 r, blisko 560 mln zł. Ich saldo ostatniego dnia grudnia 2010 r. osiągnęło poziom 817 mln zł, czyli o 45% wyższy w porównaniu do poprzedniego roku – polski rynek kredytów konsumpcyjnych urósł w analogicznym okresie o zaledwie 1,5%*.

Z kolei akcja kredytowa, prowadzona w ramach bankowości instytucjonalnej, przysporzyła Bankowi kredytów o łącznej wartości ponad 310 mln zł. To spowodowało wzrost salda kredytów korporacyjnych do poziomu przeszło 890 mln zł.

Na koniec 2010 roku saldo kredytów ogółem wyniosło 2,58 mld zł.

Produkty depozytowe

Popularnością, poza kredytami, cieszyły się również depozyty Banku Pocztowego. W ciągu 12 miesięcy 2010 r. saldo zdeponowanych w Banku środków wzrosło w porównaniu do końca 2009 r. o przeszło 700 mln zł. Oznacza to ponad 54% przyrost – przy 6%* wzroście obserwowanym na rynku depozytów w Polsce. Ostatniego dnia 2010 r. saldo depozytów Banku Pocztowego ogółem wyniosło 3,76 mld zł, a saldo depozytów detalicznych osiągnęło 2 mld zł. Klienci chętnie sięgali po Nowe Konto Oszczędnościowe, przez co w 2010 r. Bank otworzył 80 tys. takich rachunków. Pod koniec roku w Banku Pocztowym otwartych było blisko 170 tys. kont oszczędnościowych, a saldo zdeponowanych na nich środków wynosiło ponad 840 mln zł.

Kluczowe projekty 2010 roku

Wśród najważniejszych inicjatyw, podejmowanych w Banku Pocztowym w 2010 r. wymienić należy rozbudowę sieci własnej w oparciu o tworzone na Poczcie mikrooddziały. Są to wyodrębnione funkcjonalnie stanowiska do obsługi klientów Banku, posiadające wizualizację zgodną z jego standardami. Pracownicy takiej placówki są zatrudnieni przez Bank. W sumie w ramach pilotażu powstało w minionym roku 20 mikrooddziałów. W efekcie ma się to przyczynić do jeszcze dynamiczniejszego wzrostu sprzedaży produktów detalicznych Banku poprzez wzmocnienie wiodącej roli kanału pocztowego. Słuszność decyzji o tworzeniu mikrooddziałów Banku Pocztowego potwierdzają liczby. Porównując IV kwartał 2010 r. do analogicznego okresu 2009 r. sprzedaż kredytów konsumpcyjnych w lokalizacjach, gdzie powstały mikrooddziały wzrosła 9-krotnie, a rachunków osobistych ponad 7-krotnie. Ponadto Bank rozpoczął proces rewitalizacji sieci własnej. Jeszcze w 2010 r. nowy model oddziału – określający jasno zarówno funkcjonalność, jak i standardy wizualizacji – wprowadzono w Łodzi i Pile, a także w mniejszych placówkach: Piotrkowie Trybunalskim, Białymstoku i Ostrołęce.

W 2010 r. powstała grupa Banku Pocztowego. – Zgodnie z zapisami Strategii, bank powołał dwie spółki. Po pierwsze, w wyniku wyodrębnienia części back-office, powstała spółka Centrum Operacyjne. Po drugie powołana została spółka dystrybucyjna – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku Pocztowego. – Dzięki utworzeniu tej pierwszej możemy efektywniej zarządzać kosztami związanymi z czynnościami operacyjnymi oraz poszukiwać dodatkowych przychodów, oferując usługi Centrum Operacyjnego podmiotom zewnętrznym. Druga spółka to sieć mobilnych doradców, którzy mają za zadanie sprzedawać nasze kredyty – dodaje prezes Bogus. Na koniec roku spółka dystrybucyjna, na rzecz której pracowało 29 sprzedawców, funkcjonowała już w 8 regionach.

W minionym roku Bank Pocztowy uzupełnił swoją ofertę i dziś proponuje klientom wszystkie podstawowe i zarazem najważniejsze usługi bankowe. W 2010 r. wprowadzono do oferty Pocztową Kartę Kredytową, kredyt konsolidacyjny, 6-miesieczną lokatę z dzienną kapitalizacją odsetek. W obszarze bankowości korporacyjnej mijający rok był czasem pozyskiwania Klientów z segmentu MSP oraz tworzenia dla nich przejrzystej i atrakcyjnej cenowo oferty produktowej. Wprowadzono specjalne pakiety produktów (zawierające m.in. bezpłatnie prowadzony rachunek bieżący i rachunki pomocnicze), kredyt konsolidacyjny oraz Pocztowy Biznes Ekspres – skierowaną do instytucjonalnych posiadaczy rachunków bieżących Banku Pocztowego ofertę kredytową umożliwiającą finansowanie bieżącej działalności firmy.

Konsekwencją wdrożenia Strategii Banku, mającej na celu m.in. zmianę kultury korporacyjnej, było określenie wartości korporacyjnych i stopniowe włączanie ich do obszarów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Kolejnym krokiem w celu zmiany standardów i efektywności pracy było wdrożenie oceny pracowników sprzedaży zgodnie z metodą MbO (zarządzanie przez cele). W tym roku oceną na podstawie wyznaczonych celów objęci zostaną wszyscy pracownicy Banku. Ponadto opracowano standardy jakości dla sieci detalicznej.

W 2010 r. Bank Pocztowy zainicjował również szereg działań związanych z edukacją finansową – misją społeczną, jaką zgodnie ze Strategią na lata 2010-2013 Bank chce realizować. Przez edukację finansową Bank Pocztowy aktywnie wspiera rozwój społeczny i dociera do swojej grupy docelowej. Realizuje ten cel m.in. publikując w prasie codziennej artykuły edukacyjne przybliżające i przekonujące do korzystania z produktów bankowych.Na wybranych Uniwersytetach Trzeciego Wieku eksperci z Banku Pocztowego przeprowadzili cykl wykładów w ramach akcji Finanse w praktyce, czyli bankowość „od kuchni”. Relacje z tych spotkań publikowane były w ogólnopolskiej prasie.

Kolejnym sposobem na edukację Klientów do tej pory niekorzystających z usług banków było uruchomienie bloga redagowanego przez ekspertów Banku Pocztowego. Na stronie internetowej Banku pojawiły się też video przewodniki – proste filmiki instruktażowe dotyczące korzystania z bankowości. W ramach obchodów 20-lecia powstania, Bank Pocztowy ufundował 20-stu szkołom podstawowym tablice interaktywne wraz z projektorami i laptopami, pozwalające łączyć naukę i zabawę, znacznie zwiększając efektywność prowadzonych zajęć.

Bank Pocztowy przez cały rok widoczny był w mediach – w ramach prowadzonych kampanii aktywnie promowane były przede wszystkim bezpłatne rachunki osobiste – Pocztowe Konto Standard i Pocztowe Konto Nestor.

Źródło: Bank Pocztowy