– zysk brutto wyniósł 1 130,2 mln zł i zwiększył się r/r o 0,7%,
– zysk netto wyniósł 814,6 mln zł i zwiększył się r/r o 3,9%,
– wysoki poziom rentowności kapitału własnego – 23,63%,
– wzrost dochodów ogółem o 11,4% r/r, w tym z tytułu odsetek o 30,7% r/r,
– koszty ogółem wyższe o 16,1% r/r, przy wzroście kosztów pracowniczych i działania o 22,2% r/r oraz spadku amortyzacji łącznie z pozostałymi kosztami operacyjnymi o 29,3% r/r,
– wskaźnik koszty/dochody (C/I) za trzy kwartały 2008 r. wyniósł 51,7% wobec 49,6% za analogiczny okres 2007r,
– dalsza redukcja wskaźnika kredytów niepracujących – z 3,3% na koniec września 2007 r. do 2,3% dwanaście miesięcy później.
Kluczowe czynniki wzrostu w ciągu trzech kwartałów 2008 roku:
– dynamiczny wzrost wolumenów kredytowych: kredytów gotówkowych (+77% r/r), kredytów hipotecznych (+43% r/r), kredytów dla przedsiębiorstw (+37% r/r), należności leasingowych (+25% r/r).
– znaczny przyrost bazy depozytów (+37% r/r) pod wpływem sald na kontach oszczędnościowych (+11,2 mld zł r/r).
– utrzymanie wskaźnika kredytów do depozytów na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, zapewniającym odpowiednią płynność i łatwy dostęp do źródeł finansowania (85,8% na koniec września 2008 r. wobec 84,5% dwanaście miesięcy wcześniej).
– wzrost ilości użytkowników serwisu bankowości elektronicznej BZWBK24 o 29% r/r oraz kart kredytowych i debetowych odpowiednio o 35% r/r i 23% r/r;
– spadek w stosunku rocznym wartości funduszy inwestycyjnych oraz portfeli indywidualnych (łącznie 44% r/r) w związku z umorzeniami i głęboką przeceną akcji.
Portfel kredytowy: dynamicznie w górę
Na koniec września 2008 r. należności netto od klientów wyniosły 31 022,8 mln zł i przekroczyły stan sprzed dwunastu miesięcy o 39,2% w wyniku wzrostu głównych portfeli kredytowych Grupy: kredytów dla podmiotów gospodarczych, kredytów dla ludności oraz należności leasingowych. Wartość brutto należności od klientów to 31 643,7 mln zł wobec
22 919,6 mln zł na koniec września 2007 r.
Portfel należności od podmiotów gospodarczych osiągnął wartość 20 526,4 mln zł i zanotował wzrost o 36,6% w stosunku rocznym wskutek wysokiego popytu przedsiębiorstw na kredyty finansujące inwestycje, zapasy i kapitał obrotowy.
W ciągu dwunastu miesięcy portfel należności od klientów indywidualnych zwiększył się o 49,5%, do 8 254,9 mln zł w efekcie silnego przyrostu kredytów gotówkowych i hipotecznych.
Kredyty gotówkowe wzrosły o 77% i wyniosły 2 462,7 mln zł, potwierdzając wysoką jakość oferty banku oraz skuteczność pro-aktywych metod promocji i sprzedaży.
Kredyty hipoteczne zwiększyły się o 43,1% r/r, do poziomu 4 720,3 mln zł dzięki atrakcyjnej ofercie, sprawnej obsłudze kredytowej oraz poprawie sytuacji ekonomicznej klientów indywidualnych.
Jakość portfela kredytowego Grupy uległa dalszej poprawie, co potwierdza zmniejszający się wskaźnik kredytów niepracujących. Na koniec września 2008 r. niepracujące należności od klientów stanowiły 2,3% portfela brutto wobec 3,3% dwanaście miesięcy wcześniej.
Fundusze powierzone Grupie BZWBK
Na koniec września 2008 r. oszczędności klientów Grupy Banku Zachodniego WBK osiągnęły wartość 51 mld zł, nieznacznie zmniejszając się w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku (-4%).
Na koniec września 2008 r. zobowiązania wobec klientów osiągnęły wartość 36 174 mln zł, przekraczając poziom sprzed dwunastu miesięcy o 37,1%. Na wielkość tę składają się środki złożone na rachunkach bieżących w wysokości 21 479,4 mln zł (z czego 11 996 mln zł to salda na kontach oszczędnościowych), depozyty terminowe w wysokości 14 213,8 mln zł oraz pozostałe zobowiązania.
W minionych trzech kwartałach szczególnie szybko rosły salda na rachunkach bieżących, przewyższając stan zarejestrowany na koniec września 2007 r. o 105,8% r/r. Wzrost ten osiągnięto dzięki atrakcyjnej ofercie banku w zakresie kont oszczędnościowych oraz udanej kampanii promocyjnej. Wysoki poziom środków zgromadzonych na rachunkach bieżących to także efekt poprawy sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz niechęci klientów do inwestowania w ryzykowne instrumenty finansowe w związku z dekoniunkturą na rynku giełdowym.
Powierzone przez klientów BZWBK AIB Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych aktywa spadły w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 44%, do 13 mld zł. Na koniec września 2008 r. spółka zajmowała drugą pozycję w kraju z 14,7% udziałem w rynku funduszy inwestycyjnych.
Dochody
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2008 r. Grupa Kapitałowa Banku Zachodniego WBK wygenerowała dochód ogółem w wysokości 2 471,7 mln zł, co oznacza wzrost o 11,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Wynik z tytułu odsetek ukształtował się na poziomie 1 206,7 mln zł, wzrastając w skali roku o 30,7%. W roku 2008 pozycja ta regularnie rosła, odzwierciedlając szybkie i zrównoważone tempo wzrostu wolumenów biznesowych, w tym kredytów dla przedsiębiorstw, kredytów gotówkowych i hipotecznych.
Wynik z tytułu prowizji osiągnął wartość 1 056,4 mln zł i zmniejszył się w skali roku o 7,6%. Jest to w znacznej mierze efekt niekorzystnej sytuacji na polskim rynku kapitałowym, która przełożyła się bezpośrednio na niższy poziom prowizji za dystrybucję i zarządzanie aktywami oraz usługi maklerskie.
Najważniejsze linie biznesowe Grupy Kapitałowej Banku Zachodniego WBK odnotowały znaczące wzrosty, szczególnie wysokie w wypadku bancassurance, bankowości elektronicznej, prowizji kredytowych i walutowych.
Dochody netto Grupy z tytułu dystrybucji funduszy oraz zarządzania aktywami wykazały poziom 310,8 mln zł i były niższe o 34,6% r/r z powodu utrzymującej się od wielu miesięcy dekoniunktury na światowym rynku akcji. Powstałe w ciągu roku zawirowania wpłynęły negatywnie na wycenę aktywów funduszy inwestycyjnych, wywołały falę umorzeń, a także zwiększyły awersję inwestorów do instrumentów finansowych obciążonych wysokim ryzykiem.
Prowizje z tytułu klientowskich transakcji walutowych wzrosły o 12,8% r/r, do 177 mln zł, odzwierciedlając wyższy poziom obrotów oraz marż z tytułu operacji walutowych klientów banku.
Wynik z tytułu opłat i prowizji za usługi bankowości elektronicznej wzrósł o 24,7% r/r, do poziomu 173,9 mln zł za sprawą dwóch kluczowych linii biznesowych z tego obszaru, tj. „usługi na rzecz obcych instytucji finansowych” (+39% r/r) oraz „karty debetowe” (+29% r/r).
Linia produktów bancassurance wygenerowała dochody w wysokości 52,4 mln zł, przekraczając poziom analogicznego okresu o 75,3%. To efekt rosnącej sprzedaży ubezpieczeń do oferowanych przez bank kredytów.
Dochody prowizyjne (netto) Domu Maklerskiego BZWBK zmniejszyły się o 33,8% r/r i wyniosły 75,3 mln zł w wyniku znacznego spowolnienia dynamiki rynku giełdowego, a wraz z nim obrotów spółki z tytułu akcji.
Prowizje kredytowe zwiększyły się o 23,9% r/r, do 77,2 mln zł, przede wszystkim pod wpływem wzrostu ilości kart kredytowych (+35% r/r).
Przychody z tytułu dywidend – w wysokości 70,3 mln zł – zwiększyły się o 8,7% r/r przede wszystkim z powodu wypłaty wyższej dywidendy przez spółki Commercial Union Powszechne Towarzystwo Emerytalne BPH CU WBK SA i Commercial Union Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA. W 2008 r. bank otrzymał z tego źródła dywidendę w łącznej kwocie 64,7 mln zł, natomiast w poprzednim roku – 60,3 mln zł.
Wartość wyniku handlowego i rewaluacji wzrosła o 48,7% r/r, do kwoty 78,2 mln zł dzięki wyższym dochodom z tytułu transakcji hurtowych FX Swap oraz transakcji pochodnych zawieranych przez bank i Dom Maklerski BZWBK (w ramach działalności animatora).
Pozostałe dochody Grupy Kapitałowej Banku Zachodniego WBK osiągnęły poziom 60,1 mln zł i były wyższe w stosunku rocznym o 72,7%, m. in. za sprawą zysku ze sprzedaży pakietu akcji spółki MasterCard International z portfela inwestycyjnego banku w wysokości 22,4 mln zł.
Koszty
Całkowite koszty Grupy Kapitałowej zamknęły się kwotą 1 276,8 mln zł i były wyższe niż w tym samym okresie poprzedniego roku o 16,1%.
Wygenerowane przez Grupę Kapitałową koszty pracownicze oraz koszty działania w wysokości 1 183,9 mln zł przekroczyły poziom porównywalnego okresu o 22,2% pod wpływem rozwoju kanałów dystrybucji banku, realizowanych projektów strategicznych oraz intensywnych działań marketingowych.
Koszty pracownicze wzrosły o 18,4% r/r i wyniosły 718,7 mln zł. Najistotniejszym powodem wzrostu tej pozycji był 15-procentowy wzrost zatrudnienia w związku z rozwojem biznesu i sieci dystrybucji (1 304 nowych etatów w ciągu dwunastu miesięcy), podwyżka płac powiązana z coroczną oceną pracowników (kwiecień 2008 r.). Kolejnym elementem, który wpłynął na wzrost kosztów pracowniczych była rosnąca konkurencja na rynku wysokiej klasy specjalistów bankowych oraz zwiększone koszty z tytułu premii za realizację celów biznesowych.
Przy znacznym wzroście biznesu i infrastruktury dystrybucyjnej, koszty działania Grupy Kapitałowej zwiększyły się o 28,5% r/r i osiągnęły poziom 465,2 mln zł. Do powstania tej zmiany najbardziej przyczyniły się rosnące koszty najmu i utrzymania powierzchni użytkowych w związku z rozbudową kanałów dystrybucji banku, w tym sieci oddziałów, specjalistycznych centrów obsługi (Centra Bankowości Przedsiębiorstw i Biura Private Banking) oraz wspierających je struktur Centrum Wsparcia Biznesu.
Grupa BZWBK realizowała też intensywne przedsięwzięcia reklamowe wspierające sprzedaż produktów strategicznych Grupy, m. in. konta Wydajesz & Zarabiasz, kredytów gotówkowych, konta oszczędnościowego, polisy inwestycyjnej, KontaBZWBK AIB Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA
Wartość aktywów zgromadzonych w krajowych towarzystwach funduszy inwestycyjnych od wielu miesięcy sukcesywnie maleje w wyniku załamania koniunktury na światowych rynkach giełdowych. We wrześniu odnotowano kolejny duży spadek wartości będący efektem silnych wahań giełdowych związanych z niepokojącym rozwojem wydarzeń w sektorze finansowym na świecie. W tych warunkach, wartość aktywów zarządzanych przez BZWBK AIB Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych zmniejszyła się o 44% r/r (-14% k/k) i na koniec września 2008 r. wyniosła 12 833,6 mln zł. Rezultat ten zapewnił spółce udział w rynku funduszy inwestycyjnych na poziomie 14,7% (16,2% na koniec września 2007 r.) i drugą pozycję w kraju.
W związku z utrzymującą się tendencją spadkową na rynku giełdowym, największą popularnością wśród klientów cieszyły się fundusze dłużnych papierów wartościowych, tj. Arka BZ WBK Obligacji FIO (+56% r/r), Arka BZ WBK Ochrony Kapitału FIO (+7% r/r), a także fundusze nieruchomości.
W konkursie „Laur Klienta 2008”, przeprowadzonym przez Grupę Media Partner w oparciu o oceny klientów, fundusze inwestycyjne Arka otrzymały nagrodę główną Grand Prix („Rzecz o biznesie” dodatek do „Rzeczpospolitej” z dnia 29 sierpnia 2008 r.). Wykonane w ramach konkursu badania klientów wykazały, że fundusze Arka są najlepszą i najbardziej znaną marką.
Fundusze zarządzane przez BZWBK AIB Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych zostały wysoko ocenione w rankingach miesięcznika Forbes. Fundusz Arka BZWBK Akcji FIO otrzymał jedną z najwyższych ocen w Forbes Investor-SEENDICATOR (miesięcznik Forbes nr 09/2008 z 1.09.2008 r.) w kompleksowym rankingu funduszy inwestycyjnych przygotowanym przez specjalistów ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Fundusz ustąpił miejsca tylko jednemu konkurentowi z grupy ponad 20 ocenianych funduszy akcji polskich.
Fundusz Arka BZ WBK Obligacji FIO otrzymał najwyższą notę w Forbes Investor-SEENDICATOR i zajął pierwsze miejsce w grupie funduszy polskich papierów dłużnych (miesięcznik Forbes nr 10/2008 z 1.10.2008 r.).
Dom Maklerski BZWBK SA
W związku z niekorzystną koniunkturą giełdową, w okresie trzech pierwszych kwartałów 2008 r. Dom Maklerski BZWBK odnotował spadek obrotów akcjami o 31% r/r, tj. analogiczny do spowolnienia całej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Wartość obrotów spółki na tym rynku wyniosła 27 mld zł, co pozwoliło jej zachować udział na ubiegłorocznym poziomie (11%), zapewniając trzecią pozycję w kraju.
Na rynku kontraktów terminowych, który jest drugim co do ważności rynkiem giełdowym w Polsce, Dom Maklerski BZWBK pośredniczył w zawarciu 1 949 tys. kontraktów. To o 43% więcej niż w pierwszych trzech kwartałach ub.r. Oznacza to wzrost udziału w rynku (z 10,4% do 11%) oraz trzecią pozycję w kraju.
Na obu wspomnianych rynkach inwestorzy wygenerowali ponad 96% (w 2007 r. – 94%) wartości obrotu, składając zlecenia przez kanały zdalne, głównie Internet i uzupełniająco Call Center.
W trzecim kwartale 2008 r. Dom Maklerski BZWBK kontynuował współpracę z Bankiem Zachodnim WBK i BNP Paribas w zakresie dystrybucji produktów strukturyzowanych. Od uruchomienia sprzedaży w drugim kwartale br. (pierwszy raz w historii spółki) do końca września zrealizowano sześć różnych emisji publicznych i prywatnych (private placement) o wartości około 260 mln zł.
Sieć dystrybucji
W trzecim kwartale 2008 r. uruchomiono sześć Centrów Bankowości Przedsiębiorstw: w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Łodzi, Szczecinie oraz Chorzowie. Działalność Centrów Bankowości Przedsiębiorstw koncentruje się obecnie na pozyskiwaniu nowych klientów z segmentu średnich przedsiębiorstw.
W ciągu trzech minionych miesięcy kontynuowano intensywne prace w ramach „Strategii rozwoju sieci oddziałów do roku 2011”. Do końca września 2008 r. otwartych zostało 15 nowych placówek bankowych (60 w ciągu dziewięciu miesięcy 2008 r.), przede wszystkim w aglomeracji warszawskiej, na Górnym Śląsku oraz na terenie województwa małopolskiego i zachodniopomorskiego. Sieć banku wzrosła do 466 oddziałów.
Zgodnie z programem rozwoju sieci bankomatów Banku Zachodniego WBK, w trzecim kwartale 2008 r. zainstalowano 85 urządzeń w nowych lokalizacjach, co zwiększyło liczebność sieci do 920 sztuk. Jednocześnie prowadzono modernizację i wymianę starszych bankomatów.
W październiku 2008 r. Bank Zachodni WBK zdobył wszystkie najważniejsze nagrody w konkursie PremiumBrand’ 2008. W ocenie inwestorów instytucjonalnych Bank Zachodni WBK jest Spółką Najwyższej Reputacji w Polsce, a także Najbardziej Rzetelną Spółką oraz Spółką o Najlepszym Wizerunku. W ocenie respondentów, Bankiem Zachodnim WBK kieruje Zarząd o Najlepszej Reputacji. W badaniu „Niezależny Ranking Reputacji Spółek Giełdowych wśród Inwestorów Instytucjonalnych” badaniu poddano 80 spółek notowanych na warszawskim parkiecie.