Wyniki Citi Handlowego po I półroczu

W I półroczu 2010 roku skonsolidowany zysk netto banku wyniósł 349, 4 mln zł. Oznacza to wzrost o 231, 8 mln zł, czyli prawie 200 % w stosunku do wyniku z I półrocza 2009 roku.

W tym samym okresie przychody Citi Handlowy wzrosły o 69, 3 mln zł i osiągnęły pułap 1 289, 7 mln zł. Rośnie też efektywność banku. Stopa zwrotu z kapitału (ROE) uzyskała poziom 12,8% w porównaniu z 6,9% na koniec czerwca 2009 roku. Poprawiła się także efektywność kosztowa. Obrazujący to wskaźnik kosztów do dochodów zmniejszył się do poziomu 52,5% z 59,5% przed rokiem.

 

– Jestem bardzo zadowolony z wyników I półrocza. Radość jest podwójna, gdyż osiągnięcia banku pozytywnie ocenił również rynek. Część inwestorów i analityków, uznało wyniki Citi Handlowy, za jedną z największych pozytywnych niespodzianek w sektorze bankowym. Nie powinni być tym zaskoczeni. Bank wyszedł z kryzysu finansowego, jako spółka na tyle silna i stabilna, żeby wcześniej niż konkurencja wprowadzać nową strategię. Jako jedyny bank nie musieliśmy szukać na realizację nowych celów kapitału w formie emisji obligacji. Wykorzystaliśmy tę przewagę rynkową i dziś jej rezultaty są bardzo widoczne. Dlatego z optymizmem patrzę na zadania i wyzwania drugiego półrocza – powiedział Sławomir S. Sikora, prezes zarządu Citi Handlowy, komentując wyniki banku w pierwszym półroczu 2010r.

 

Na wysoki wynik Citi Handlowy w I półroczu 2010 roku wpływ miały w szczególności wyższy o 23,4 proc. wynik z tytułu prowizji (316,8 mln zł w I półroczu 2010 r. wobec 256,8 mln zł w analogicznym okresie 2009 roku); wyższy o niemal 42 mln zł wynik na handlowych instrumentach finansowych i rewaluacji (156,6 mln zł w I półroczu 2010 roku wobec 114,6 mln zł w I półroczu 2009 roku).

 

Od stycznia 2010 Citi Handlowy realizuje nową strategię, której filary stanowią wysoka jakość oferty usług oraz produktów, innowacyjność działań, zaufanie klientów oraz efektywność współpracy.

 

Wiosną Citi rozpoczęło pracę nad budową polskiego zespołu bankowości inwestycyjnej, dzięki czemu bank wzmocnił swoją pozycję i wzbogacił szeroki wachlarz usług finansowych o większe zaangażowanie w obszarze Equity Capital Markets oraz działania z zakresu Mergers&Aquisitions. Zespół bankowości inwestycyjnej Citi ściśle współpracuje z zespołem Citi Handlowy i Domem Maklerskim Banku Handlowego S.A. oraz bankierami Citigroup w Londynie.

 

Dom Maklerski Banku Handlowego S.A. pośredniczył w 15,3 % obrotów akcjami na rynku wtórnym, i kolejny kwartał z rzędu utrzymywał pod tym względem pierwszą pozycję na rynku. W omawianym okresie wartość transakcji zawartych za pośrednictwem DMBH na rynku akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych S.A. wzrosła o 85,2% w stosunku do analogicznego okresu 2009 roku.

 

W pierwszej połowie tego roku utrzymywało się duże zainteresowanie transakcjami factoringowymi Citi Handlowy, co przełożyło się na obroty, które wzrosły w tym okresie o 42% w stosunku do roku poprzedniego.

 

Od stycznia do końca czerwca 2010 roku bank odnotował wysoki wzrost na Elektronicznych Przekazach Pocztowych i zrealizował o 75% więcej przekazów w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, zwiększając przy tym wartość transakcji o aż 111%.

 

Szczególnym zainteresowaniem wśród klientów niebankowych w I półroczu tego roku cieszyła się platforma internetowa CitiFX Puls. Liczba użytkowników tego zaawansowanego narzędzia transakcji wymiany walutowej przez Internet stale rośnie. Od marca do czerwca odnotowano rekordowy 90 proc. wzrost przychodów z CitiFX Puls w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.

 

Bank utrzymuje pozycję lidera w segmencie kart przedpłaconych – szacowany udział w rynku wynosi 51,5 %, i stale rozwija ofertę. W ciągu I półrocza wprowadzono dwa nowe rozwiązania w zakresie produktów kartowych – międzynarodową kartę przedpłaconą oraz usługi Visa Cash Back dla kart przedpłaconych.

 

Do niewątpliwych sukcesów minionej połowy roku należy zaliczyć zakończenie dużej emisji obligacji dla miasta Warszawy w kwocie 900 mln zł zgodnie ze strategią, której celem jest poszerzenie relacji z obecnymi klientami segmentu MSP.

 

W I półroczu Citi Handlowy systematycznie rozwijał ofertę adresowaną do klienta indywidualnego. Skupiono się na intensywnej akwizycji nowych kont osobistych oraz kart zbliżeniowych PayPass. Bank ruszył z promocją konta internetowego oferując zbliżeniową kartę debetową MasterCard® PayPass™ za 0 zł. Dodatkowo, posiadaczom CitiKonta Direct bank udostępnił wypłaty ze wszystkich bankomatów w kraju bez prowizji oraz zagwarantował bezpłatne przelewy krajowe przez Internet, a przy wpływie miesięcznym w wysokości co najmniej 1500 zł prowadzenie konta za 0 zł. W efekcie, na koniec czerwca bank wydał 50 000 kart zbliżeniowych.

 

Bank stale rozwija zdalne kanały dostępu. Na koniec I półrocza 2010 roku 58 proc. klientów Citi Handlowych było zarejestrowanych do serwisu bankowości internetowej co stanowi wzrost w stosunku do końca roku 2009 roku o 12 proc.

 

Na początku II kwartału bank uruchomił też bankowość mobilną Citi Mobile. Serwis pozwala na zarządzanie rachunkiem bieżącym oraz rachunkiem karty przez telefon komórkowy z dostępem do Internetu. Na koniec pierwszego półrocza z Citi Mobile skorzystało 7 060.

 

Bank kontynuuje rozwój niestandardowych kanałów sprzedaży. Przykładami takich działań są stoiska bankowe we franczyzowych punktach operatora sieci komórkowej Polkomtel, wolnostojące stoiska na 5 lotniskach na terenie kraju czy tez standy w 7 centrach handlowych, gdzie klienci mogą wnioskować o kartę kredytową. Klienci detaliczni Banku mają możliwość sprawdzenia sald swoich rachunków czy bezpłatnej wypłaty środków z bankomatów Euronet na terenie kraju. Aby wzmocnić komunikację tych funkcjonalności do klientów, Bank podpisał umowę z siecią bankomatów Euronet na mocy której prawie 1000 wolnostojących bankomatów tej sieci zostało opatrzonych logo Citi Handlowy.

Źródło: Citi Handlowy