Wyniki Dom Development za I kwartal 2010 r.

Dom Development SA sprzedał w pierwszym kwartale łącznie 343 mieszkania netto, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Tym samym spółka wróciła do poziomu sprzedaży sprzed kryzysu i zanotowała kolejny, piąty już z rzędu, wzrostowy kwartał jeśli chodzi o realizowaną sprzedaż.

W tym samym okresie spółka przekazała klientom 278 lokali mieszkalnych. Dokonane przekazania pozwoliły Dom Development na realizację przychodów ze sprzedaży w wysokości 159,9 mln zł oraz zysku netto na poziomie 11,8 mln zł.

Osiągane wyniki sprzedaży potwierdzają, że Dom Development właściwie zareagował na kryzys i wychodzi ze spowolnienia jako niekwestionowany lider odbicia rynkowego, z rekordowym w swojej historii udziałem w rynku warszawskim na poziomie 15,9%*.

Mocnymi fundamentami wzrostu Dom Development okazała się silna pozycja gotówkowa oraz duży bank ziemi, które zapewniły spółce dużą elastyczność w działaniu i możliwość wprowadzenia do sprzedaży nowych, interesujących projektów.

*Na podstawie: „Monitoring sprzedaży lokali w inwestycjach wybranych deweloperów warszawskich – I kwartał 2010”, redNet Consulting  Sp. z o.o.

SPRZEDAŻ I PRZEKAZANIA

W I kwartale 2010 roku Dom Development sprzedał łącznie 343 mieszkania netto (po uwzględnieniu rezygnacji) i był to piąty kwartał z rzędu wzrostu sprzedaży mieszkań. Warto podkreślić, że sprzedaż w I kwartale 2010 r. była wyższa o ponad 223% od sprzedaży w bardzo słabym I kwartale 2009 roku. Analizując poziom sprzedaży mieszkań Dom Development można powiedzieć, że wrócił on do poziomu sprzed kryzysu na rynku mieszkaniowym.

Jest to wynikiem dużego zainteresowania nowymi projektami Dom Development takimi jak: osiedla Saska, Adria czy Klasyków, w przypadku których klienci zainteresowani byli zakupem mieszkań jeszcze na etapie tzw. „dziury w ziemi”.

Sprzedaż mieszkań w I kwartale 2010 roku przedstawia poniższa tabela (dane netto, po uwzględnieniu rezygnacji):


Sprzedaż kwartalną Dom Development w zestawieniu netto i brutto przedstawia poniższy wykres:

W I kwartale 2010 roku Dom Development przekazał klientom 278 mieszkań, przy czym większy niż w poprzednich kwartałach udział w strukturze przekazań miały apartamenty, z uwagi na oddawaną do użytku inwestycję Grzybowska 4.

WYNIKI FINANSOWE

Szczegółowe wyniki Dom Development S.A. przedstawiają się następująco (według IAS 18):

Wpływ kryzysu nadal jest widoczny w wynikach finansowych spółki, ponieważ przekazywane są głównie mieszkania niskomarżowe, sprzedawane i budowane w trakcie kryzysu. Dodatkowo na liczbę przekazań w I kwartale 2010 wpływ miały niekorzystne warunki pogodowe w tym okresie.

Spółka utrzymuje wysoką płynność oraz bezpieczną strukturę zadłużenia. Na dzień 31 marca 2010 roku Dom Development dysponował gotówką wynoszącą 160,8 mln zł, przy zadłużeniu wymagalnym w ciągu 12 miesięcy wynoszącym 147 mln zł.

DOM DEVELOPMENT UMACNIA SWOJĄ PRZEWAGĘ RYNKOWĄ

Dom Development, wiodący deweloper w Polsce, jest zdecydowanym liderem trwającego odbicia rynkowego. Spółka podjęła właściwe decyzje na początku kryzysu, a następnie perfekcyjnie wyczuła zbliżające się odbicie i zapotrzebowanie rynku na nowe atrakcyjne projekty, dzięki czemu wzmocniła swoją pozycję rynkową, osiągając rekordowy w swojej historii udział w rynku warszawskim na poziomie 15,9%.

Po sukcesie dwóch pierwszych inwestycji, rozpoczętych roku 2009, Dom Development uruchomił w I kwartale 2010 cztery kolejne projekty: Osiedle Klasyków, Adria, czwarty etap Miasteczka Regaty oraz drugą fazę I etapu osiedla Saska, razem 738 mieszkań. Łącznie z wprowadzonymi do sprzedaży w 2009 roku lokalami oferta Spółki zwiększyła się o 1 323 mieszkania i zdecydowanie zdominowała rynek nowych projektów.

W zależności od sytuacji rynkowej Spółka gotowa jest w 2010 roku rozpocząć budowę i sprzedaż kolejnych 2 100 mieszkań w 11 projektach w Warszawie. Będą to zarówno nowe lokalizacje jak i doskonale przyjęte przez klientów kontynuacje dotychczasowych projektów.

Przy nadal stosunkowo ostrożnym podejściu banków do kredytowania sektora deweloperskiego silna pozycja gotówkowa Dom Development zapewnia Spółce elastyczność działania i dalszego umocnienia pozycji rynkowej i zwiększania udziału w rynku.

STRATEGIA DOM DEVELOPMENT

Celem strategii Dom Development SA jest umacnianie pozycji wiodącego dewelopera w Polsce oraz na warszawskim rynku mieszkaniowym. Spółka nadal koncentruje się na działalności na terenie Warszawy – najbardziej płynnym i zamożnym w Polsce rynku oraz głównie na segmencie mieszkań popularnych, w którym widzi naturalny, fundamentalny popyt.

,,Dom Development jest obecnie niekwestionowanym liderem warszawskiego rynku mieszkaniowego, na którym działa. Zwiększenie udziałów rynkowych było możliwe dzięki bardzo rozważnej strategii, wprowadzonej na czas kryzysu oraz perfekcyjnemu wyczuciu odbicia rynkowego, podczas którego nasza silna pozycja gotówkową oraz duży bank ziemi, zapewniły nam elastyczność działania i możliwość szybkiego wprowadzenia do sprzedaży nowych projektów. Pozostajemy liderem we wprowadzaniu nowych inwestycji do sprzedaży – podczas kiedy część naszych konkurentów ma problemy z rozpoczynaniem inwestycji czy też ich kredytowaniem, my wprowadziliśmy do sprzedaży w ciągu dwóch ostatnich kwartałów już ponad 1320 mieszkań i zamierzamy wprowadzać kolejne. Wszystkie nasze nowe projekty spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów. Negocjujemy obecnie również zakup nowych gruntów w lewobrzeżnej części Warszawy, które będą doskonałym uzupełnieniem naszego obecnego banku ziemi” – powiedział Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development S.A.

„Sprzedaż naszych mieszkań rośnie już piąty kwartał z rzędu, co jest potwierdzeniem, że ciekawe projekty w dobrych cenach znajdują obecnie swoich nabywców nawet na etapie tzw. dziury w ziemi” – dodał Jarosław Szanajca.

Źródło: Dom Development S.A.