Wyniki finansowe Banku BPH: Nowa sprzedaż nabiera tempa

W pierwszym półroczu 2011 Bank BPH osiągnął zysk netto w wysokości 103,9 mln złotych. Bank BPH osiągnął w 2. kwartale 2011 roku zysk za okres przypadający na akcjonariuszy banku w wysokości 56,5 mln złotych, tj. 19% więcej niż w 1. kwartale. Tym samym bank kontynuuje trend wzrostu zyskowności rozpoczęty w 3. kwartale ubiegłego roku.

– Korzystne wyniki finansowebanku są efektem konsekwentnego wdrażania Strategii oraz inicjatyw rozwojowych mających na celu podniesienie efektywności sprzedaży produktów i usług. Nasi klienci mają lepszy dostęp do produktów i szybciej otrzymują decyzje kredytowe – powiedział Richard Gaskin, p.o. Prezesa Zarządu Banku BPH. 

Wdrożone inicjatywy wzrostowe zaczynają być widoczne w wynikach sprzedaży. W czerwcu br. Bank BPH odnotował 23% wzrost sprzedaży kredytów gotówkowych wobec maja br. roku, a średnia dzienna sprzedaż tego produktu zwiększyła się aż o 80% w porównaniu z początkiem roku. Bank wydał też w czerwcu br. 3,2 tys. kart kredytowych, co oznacza 15,6% wzrost wobec poprzedniego miesiąca. W 2. kwartale tego roku bank otworzył 14 tys. rachunków bieżących oraz pozyskał 18 tys. użytkowników bankowości internetowej.

Rozwój bankowości komercyjnej polegał w 2. kwartale 2011 roku głównie na wzroście nowych zaangażowań wobec dużych klientów korporacyjnych do kwoty 357 mln zł (o 29,8% kw./kw.), a w całym półroczu do 632 mln zł. Bank skutecznie rozwija sprzedaż kart pre-paidowych Visa (tzw. TransCard), gdzie osiągnął wysoki 20% udział rynkowy.

Bank zmienia swoje podejście do finansowania małych i średnich przedsiębiorstw, koncentrując się na udzielaniu kredytów zabezpieczonych. W czerwcu wnioskowana przez klientów MSP kwota kredytów zabezpieczonych wzrosła o 16,3% wobec maja.

Bank BPH ulepsza sposoby obsługi wszystkich segmentów klientów. W Łodzi i Białymstoku zostały uruchomione pierwsze oddziały według innowacyjnej koncepcji. W nowych oddziałach funkcjonuje szereg udogodnień pozwalających oszczędzać czas i gwarantujących prywatność podczas korzystania z usług banku – między innymi elektroniczny system wyznaczania odpowiedniego doradcy dla klienta czy oddzielenie przestrzeni transakcyjnej od tej, gdzie klienci mogą otrzymać poradę doradcy. Bank wprowadził również pilotażowy program wspomagający sprzedaż kredytów hipotecznych – tzw. wirtualnego eksperta ds. kredytów hipotecznych, umożliwiający komunikację pomiędzy klientem a doradcą za pomocą nowoczesnego systemu telekonferencji. Dodatkowo, bank usprawnił proces wydawania decyzji kredytowych w zakresie produktów hipotecznych. Obecnie w ciągu 2 godzin klienci otrzymują zobowiązującą, wstępną decyzję kredytową, która jest ważna przez 30 dni.

Realizowana od kilku miesięcy nowa koncepcja obsługi klientów MSP pozwoli na osiągnięcie synergii produktowych poprzez oferowanie im złożonych produktów, do tej pory dostępnych jedynie dla klientów korporacyjnych, np. BusinessNet, czy zarządzanie należnościami. W tym celu, na bazie już istniejącej infrastruktury korporacyjnej, bank tworzy wspólną sieć 19 tzw. Centrów Biznesowych dedykowanych klientom korporacyjnym i większym podmiotom z segmentu MSP.

Wyniki finansowe

Wynik z tytułu odsetek osiągnięty przez bank w 2. kwartale był na poziomie 331,2 mln zł i był o 0,9% niższy od wyniku sprzed kwartału. Zarówno przychody, jak i koszty odsetkowe zwiększyły się w ciągu kwartału, odpowiednio o 4,4 mln zł i 7,5 mln zł. Jednakże przychody odsetkowe nie rosły w takim samym tempie, jak koszty odsetkowe. Wynikało to z faktu przesunięcia struktury bilansu w stronę aktywów o niższej dochodowości. Na wynik z tytułu prowizji, który zamknął się kwotą 156 mln zł (wobec 164,3 mln zł w 1. kwartale) miał wpływ niższy o 14 mln zł wynik z tytułu pośrednictwa w sprzedaży ubezpieczeń, który w 1. kwartale został dodatkowo zasilony udziałem w zyskach. Wynik z tytułu odsetek w 1. półroczu 2011 r. wyniósł 665,4 mln zł i był niższy niż w porównywalnym okresie ub.r. o 1,8% (tj. o 12,5 mln zł). Bank osiągnął wynik z tytułu opłat i prowizji w 1. połowie 2011 roku na poziomie 320,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej – 377,9 mln zł.

Koszty bazowe banku w 2. kwartale 2011 roku wyniosły 341,6 mln zł, wykazując 6,1% wzrost w stosunku do tych z 1. kwartału (obie wielkości zostały skorygowane o jednorazowe pomniejszenia wynikające z rozwiązania m.in. części rezerw na restrukturyzację). Koszty bazowe za 1. półrocze 2011 roku skorygowane o jednorazowe pomniejszenie kosztów w kwocie 9,3 mln zł wykazały spadek o 6,2% (czyli 43,5 mln zł) w porównaniu do tych z odpowiedniego okresu ub.r. nieuwzględniających rezerw na restrukturyzację w wys. 143 mln zł.

Zarządzanie portfelem kredytowym oparte na wysokiej jakości udzielanych kredytów obniżyło koszty ryzyka. Rezerwy kredytowe spadły do 85 mln zł w 2. kwartale (lub o 27% kw./kw.) i do 201,3 mln zł w 1. półroczu (tj. 60,7% r/r).

Suma bilansowa banku sięgnęła 37,7 mld zł, tj. o 0,6% więcej niż w poprzednim kwartale (wyłączając efekt umocnienia kursu franka szwajcarskiego – spadek o 2%). Wartość wszystkich udzielonych przez bank kredytów na koniec 2. kwartału wynosiła 27,9 mld zł, co oznacza wzrost o 0,2%, a po wyeliminowaniu wpływu różnic kursowych – spadek o 3,3% wobec 1. kwartału oraz obniżenie się o 0,9% lub 3,1% bez uwzględnienia zmian kursów walutowych w 1. połowie 2011 roku. Bank całkowicie zaniechał udzielania kredytów samochodowych przez pośredników i kontynuuje wycofywanie się z kredytów ratalnych. Dzięki skutecznej kampanii reklamowej wyraźnie przyspieszała sprzedaż kredytów gotówkowych – 23% wzrost w czerwcu wobec maja 2011 roku. Dynamicznie przyrosły również kredyty dla przedsiębiorstw. Bank zamknął ten okres sprawozdawczy portfelem depozytów o wartości 15 mld zł (spadek o 5,9% kw./kw. i 4,5% w porównaniu z końcem 2010 roku). Koszt depozytów pozostał stały w 1. półroczu pomimo wzrostu średniego poziomu 3-miesięcznego WIBORu o 32 pb.

Źródło: Bank BPH