Wyniki finansowe Banku BPH po II kwartałach 2004 roku

Skonsolidowany zysk netto osiągnięty w ciągu dwóch kwartałów 2004 roku wyniósł 424,0 mln zł w porównaniu z 204,6 mln zł po pierwszych 6 miesięcy ubiegłego roku. Zysk brutto Grupy wyniósł 520,6 mln zł, wobec 287,5 mln zł po dwóch kwartałach 2003.

Zysk netto wypracowany przez Grupę Banku BPH tylko II kwartale wyniósł 261,9 mln zł i był o 161 proc. wyższy w porównaniu z II kwartałem 2003 roku, zaś zysk brutto wzrósł w tym czasie o 144 proc. do 311,7 mln zł.

Dalszy wyraźny wzrost zysków jest efektem poprawy wyniku na działalności bankowej, obniżania kosztów i zmniejszenia tempa tworzenia rezerw, a także jednorazowych przychodów ze sprzedaży Górnośląskiego Banku Gospodarczego (67 mln zł brutto) oraz dywidendy z Commercial Union (15 mln zł). Dodatkowo na zysk netto pozytywnie wpłynęła niższa stawka podatku dochodowego.

„Pod względem poziomu osiągniętego zysku drugi kwartał tego roku jest najlepszy w historii połączonego Banku. Nie tylko odnotowaliśmy wysokie zyski, ale także poprawiliśmy efektywność działania, czego wyrazem jest wzrost wskaźnika ROE. Zwiększyliśmy dochody na działalności bankowej i jednocześnie obniżyliśmy koszty działania banku, w związku w czym zmalał wskaźnik C/I” – powiedział Józef Wancer, Prezes Zarządu Banku BPH. – „Warto podkreślić, że poprawa wyników jest przede wszystkim efektem dynamicznego rozwoju organicznego. Wzrost zysku w II kwartale bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych jest również imponujący”.

Wyłączając zdarzenia jednorazowe, w II kwartale 2003 roku (m.in. dywidendę z KIR i Commercial Union) oraz przychód ze sprzedaży GBG i dywidendę z CU w II kw. 2004 roku, Grupa Banku BPH odnotowała wzrost zysku brutto aż o 93 proc.

POZYTYWNE TRENDY W I PÓŁROCZU 2004

(vs. I półrocze 2003)

* Poprawa efektywności

W ciągu pierwszych dwóch kwartałów br. Grupa Banku BPH odnotowała znaczący – aż o 7,9 pp. – wzrost wskaźnika rentowności kapitałów własnych ROE – do poziomu 15,9 proc., z 8,0 proc. osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Poprawie uległ także wskaźnik C/I, który obniżył się o 8,7 pp., do 54,8 proc.

* Wyższy wynik na działalności bankowej

Wynik na działalności bankowej po I i II kwartale 2004 roku wyniósł 1.429,1 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2003 roku o około 9 proc.

Wynik odsetkowy w pierwszych dwóch kwartałach 2004 (bez odsetek z tyt. SWAP i derywatów) wyniósł 677,4 mln zł i był o 12 proc. wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (włączając SWAP i derywaty – wzrost o 8 proc.). Został on uzyskany głównie dzięki wysokiej dynamice portfela kredytowego.

Wynik z opłat i prowizji po dwóch kwartałach 2004 był wyższy o 20 proc. w porównaniu z dwoma kwartałami 2003 roku i wyniósł 394,7 mln zł. Na tak wysoki przyrost dochodów z tytułu opłat i prowizji miał wpływ przede wszystkim wysoki wzrost aktywności na rynku we wszystkich pionach biznesowych.

* Niższe koszty działania wraz z amortyzacją

Koszty działania Grupy Kapitałowej Banku BPH ogółem wraz z amortyzacją w pierwszych dwóch kwartałach 2004 r. były niższe o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2003 roku i wynosiły 783,0 mln zł. To efekt konsekwentnej polityki optymalizacji kosztów .

* Przyrost wolumenu kredytów i poprawa struktury jakościowej portfela kredytowego

W pierwszych dwóch kwartałach 2004 r. wolumen kredytów Grupy Banku BPH wzrósł o 13 proc. do 25.981,9 mln zł, natomiast w odniesieniu do samego Banku BPH wzrost ten wyniósł 18 proc. Przyrost wolumenu kredytów hipotecznych dla klientów indywidualnych wyniósł 70 proc.

Znacząco poprawiła się struktura jakościowa kredytów – udział kredytów zagrożonych w skonsolidowanym portfelu kredytowym Banku zmniejszył się o 6 pp. z 20,7 proc. na koniec czerwca 2003 r. do 14,7 proc. na koniec czerwca 2004 r.

* Wzrost wartości depozytów

Skonsolidowana wartość depozytów (z obligacjami) wzrosła o 3 proc. do 30.447, 6 mln zł, natomiast w przypadku samego Banku BPH odnotowano 12 proc.- wzrost.

„Cieszy nas rosnący portfel kredytowy i znacząca poprawa jego jakości oraz wzrost wolumenu depozytów. Wszystko to świadczy, że nasza strategia sprawdza się i przynosi już owoce. Intensywnie rozwijamy pakiety produktów i usług, w odpowiedzi na zróżnicowane potrzeby klientów, jednocześnie kładziemy duży nacisk na sprzedaż . W tym wszystkim kryje się zarazem wielkie wyzwanie na przyszłość – chcemy bowiem w dalszym ciągu osiągać wysokie zyski, zwiększać efektywność, dbając jednocześnie o jakość portfela kredytowego” – powiedział Prezes Wancer.

GŁÓWNE OSIĄGNIĘCIA W I PÓŁROCZU 2004 ROKU

(vs. I półrocze 2003)

W Pionie Bankowości Detalicznej:

· Konsekwentna poprawa pozycji rynkowej – wzrost udziału w rynku kredytów, z 9,7 proc. do 11,2 proc. oraz udziału w rynku depozytów, z 9,9 proc. do 10,2 proc.;

· 70-proc. wzrost wolumenu kredytów hipotecznych;

· Ponad 3-krotny wzrost liczby wydanych kart kredytowych (na koniec II kwartału 2004 roku liczba kart wyniosła 169 tys.);

· Dalszy dynamiczny rozwój alternatywnych kanałów dystrybucji (dwukrotny wzrost liczby klientów bankowości elektronicznej, do 206 tys.).

W Pionie Bankowości Korporacyjnej:

· Wzrost średniego wolumenu kredytów i depozytów – odpowiednio o 17,2 proc. i 29,4 proc.

· 87 proc. – udział płatności realizowanych drogą elektroniczną w płatnościach ogółem (35-proc. wzrost udziału płatności realizowanych elektronicznie);

· Rozwój działalności leasingowej – 187-proc. wzrost wartości podpisanych umów przez Grupę BPH Leasing.

W Pionie Rynków Międzynarodowych:

· 10-proc. wzrost wolumenów transakcji skarbowych i 9,5-proc. wzrost aktywów powierniczych;

· Rozwój zintegrowanej platformy informatycznej dla operacji powierniczych (Orlando-Powiernik) usprawniającej proces działania;

· Lider na rynku papierów oraz derywatów stopy procentowej.