Wyniki finansowe Banku BPH po III kwartałach br.

– Tak dobre wyniki finansowe są wypadkową utrzymującej się nadal korzystnej koniunktury gospodarczej, zwiększonego popytu Klientów na usługi finansowe, jak też wysokiej dynamiki sprzedaży przez Bank wybranych produktów, zarówno w segmencie detalicznym jak i korporacyjnym – powiedział Józef Wancer, Prezes Zarządu Banku BPH.

Portfel kredytowy Banku wzrósł o 14 proc., w tym w segmencie detalicznym o 25 proc. Depozyty ogółem wzrosły o ponad 4 proc., w tym średnie wolumeny depozytów korporacyjnych o 26 proc. Utrzymana została wysoka dynamika wzrostu dochodów na działalności bankowej o 15,4 proc., a dochody z opłat i prowizji wzrosły o 35 proc. Dzięki wyższym wolumenom składników bilansowych, dochody odsetkowe wzrosły o 148 mln zł, mimo spadku marży odsetkowej o 11 punktów bazowych, to jest do poziomu 3,47 proc.

Jakość portfela kredytowego uległa dalszej poprawie, a koszty ryzyka spadły dzięki lepszym procedurom zarządzania ryzykiem, odpisaniu części kredytów nieregularnych oraz skutecznej windykacji. Wolumen kredytów nieregularnych spadł o 29 proc. r/r do poziomu 2,16 mld zł, a ich udział w całym portfelu kredytów na koniec września br. wyniósł 6,1 proc. (wobec 8,7 proc. na koniec ubiegłego roku).

DZIAŁALNOŚĆ BIZNESOWA BANKU BPH

Pion Bankowości Detalicznej

Główną siłą napędową wyników finansowych Banku BPH pozostaje segment detaliczny, w którym zanotowano wysoką dynamikę sprzedaży kluczowych produktów i usług. Kredyty hipoteczne dla Klientów indywidualnych wzrosły o 34 proc. r/r do poziomu 12,1 mld zł na koniec III kwartału br.; liczba kart kredytowych powiększyła się o 41 proc. do 424 tys., a liczba rachunków osobistych Sezam przyrosła o 8 proc. do prawie 1,4 mln. W dalszym ciągu rośnie zainteresowanie Klientów indywidualnych alternatywnymi kanałami dystrybucji oraz lokowaniem oszczędności w funduszach inwestycyjnych. Ponad 585 tys. Klientów Banku korzysta z bankowości internetowej, a 701 tys. z call center, co oznacza wzrost odpowiednio o 36 proc. i 40 proc. r/r. Bank wzbogacił swoją ofertę o kolejne atrakcyjne produkty lokacyjne, m.in. dwie tzw. Lokaty Azjatyckie oraz Złotą Lokatę, przeznaczone głównie dla Klientów zamożnych. Aktywa funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Grupę Banku BPH wzrosły o 118 proc. do 6,3 mld zł, co daje 7,4 proc. udział w rynku.

Bank osiągnął w ciągu trzech kwartałów spektakularny wzrost produktów dla małego i średniego biznesu. O sukcesie kampanii marketingowej szybkich kredytów dla firm świadczy wyższy o 17 proc. r/r ich wolumen rzędu 5 mld zł. Liczba pakietów Harmonium zwiększyła się o 30 proc., do 152 tys. Oznacza to, że obecnie co 11. firma z segmentu MSP korzysta z oferty produktów rozliczeniowych Banku BPH. Utrzymaliśmy pozycję lidera w finansowaniu projektów z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Po 4. rundach aplikacyjnych Bank posiada udział w rynku powyżej 15 proc. Dobre wyniki sprzedażowe, jak też poprawa wydajności pracy zwiększają wkład Pionu Detalicznego w wypracowany przez Bank zysk brutto. Na koniec września br. wyniósł on 62 proc., podczas gdy na koniec roku 2005 sięgał 52 proc.

Pion Bankowości Korporacyjnej

Bank BPH jest liderem produktów bankowości transakcyjnej dla przedsiębiorstw. Dzięki najnowocześniejszemu na rynku systemowi bankowości internetowej BusinessNet, Bank w ciągu 2 lat od jego uruchomienia zrealizował 13,5 mln transakcji elektronicznych pozyskując ponad 4 tys. przedsiębiorstw. Towarzyszył temu dynamiczny przyrost rozliczeń Klientów przeprowadzonych w systemach TransDebit oraz TransCollect. W ciągu trzech kwartałów br. Bank BPH zorganizował finansowanie 25 nieruchomości komercyjnych, a także zaaranżował 11 kredytów konsorcjalnych. Tym samym Bank utrzymał pozycję jednego z liderów w tych obszarach.

Pion Rynków Międzynarodowych

Na rynku pieniężnym, międzybankowym i kapitałowym Bank odnotował przyrost transakcji i obrotów. O 133 proc. wzrósł wolumen emisji papierów dłużnych dla przedsiębiorstw do kwoty 2,8 mld zł na koniec września br. Średnie miesięczne aktywa powiernicze wzrosły o 63 proc., a o 87 proc. podniosła się marża na produktach skarbowych.

Osiągnięte wyniki sprzedażowe potwierdzają, że Bank BPH potrafi odnosić korzyści ze zwiększonego popytu klientów na usługi finansowe, poprawiając swoją pozycję konkurencyjną na rynku. Uwidacznia się to w systematycznym wzroście zysków i lepszych wskaźnikach efektywności w kolejnych okresach sprawozdawczych.