Wyniki finansowe grupy Aviva w Polsce w I półroczu 2015 roku

Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie i emerytalnych wzrosła w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 30% do 148 mln zł (114 mln zł według stanu na 30 czerwca 2014) – bez Aviva Litwa. Wskaźnik rentowności operacyjnej w ubezpieczeniach majątkowych (COR – combined operating ratio) wyniósł 94,7% i utrzymuje się na dobrym poziomie (90,2% według stanu na 30 czerwca 2014).

Zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 380 mln zł (603 mln zł według stanu na 30 czerwca 2014 – wówczas wynik uwzględniał jednorazowe rozwiązanie części dodatkowej funduszu gwarancyjnego w PTE).

Koszty operacyjne grupy w Polsce (bez kosztów restrukturyzacji i integracji) wyniosły 168 mln zł (170 mln zł według stanu na 30 czerwca 2014).

Wartość nowego biznesu
  • Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie i emerytalnych wzrosła w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 30% do 148 mln zł (114 mln zł według stanu na 30 czerwca 2014– bez Aviva Litwa
Wskaźnik rentowności operacyjnej
  • Wskaźnik rentowności operacyjnej w ubezpieczeniach majątkowych (COR – combined operating ratio) wyniósł 94,7% i utrzymuje się na dobrym poziomie (90,2% według stanu na 30 czerwca 2014)
Zysk operacyjny według IFRS
  • Zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 380 mln zł (603 mln zł według stanu na 30 czerwca 2014 – wówczas wynik uwzględniał jednorazowe rozwiązanie części dodatkowej funduszu gwarancyjnego w PTE)
Koszty operacyjne
  • Koszty operacyjne grupy w Polsce (bez kosztów restrukturyzacji i integracji) wyniosły 168 mln zł (170 mln zł według stanu na 30 czerwca 2014)

Adam Uszpolewicz, prezes grupy Aviva w Polsce:

Największym osiągnięciem pierwszego półrocza jest wzrost wartości nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie o 30% i przekroczenie pułapu 1 mld zł składki brutto w tym okresie. Lokomotywą sprzedaży jest flagowe ubezpieczenie Nowa Perspektywa, które zapewnia szeroki zakres i wysokie sumy ubezpieczenia – nie tylko na życie, ale również w razie problemów zdrowotnych i wypadków. Wysokie sumy ubezpieczeń to wysokie wypłaty świadczeń, które pomagają zniewelować uszczerbki w domowych finansach. Dużym wsparciem dla sprzedaży i marki była pierwsza kampania reklamowa z udziałem Małgorzaty Kożuchowskiej. Od lipca, jako pierwszy ubezpieczyciel na życie, wprowadziliśmy dodatkowe korzyści dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Kolejne nowości produktowe przedstawimy we wrześniu.

Naszą specjalnością są też ubezpieczenia grupowe dla małych i średnich firm. Ulepszone ubezpieczenie Zespół sprzedaje się kilka razy lepiej niż w ubiegłym roku.

W bancassurance stawiamy na sprzedaż ubezpieczeń nie powiązanych bezpośrednio z produktami bankowymi, np. terminowych ubezpieczeń na życie i polis mieszkaniowych. Naszym strategicznym partnerem jest od wielu lat BZ WBK, z którym mamy pionierskie na polskim rynku towarzystwa ubezpieczeniowe oferujące produkty klientom banku, zarówno w placówkach, jak i online. Współpracujemy też z innymi bankami i zależy nam na dalszym rozwoju bancassurance.

Rozwijamy nasz potencjał dystrybucyjny, gdyż chcemy być dostępni dla klientów we wszystkich liczących się kanałach.

Stawiamy na dalszy wzrost efektywności własnej sieci liczącej ponad 2 tysiące agentów ubezpieczeniowych. W ramach pilotażu uruchomiliśmy dwie pierwsze placówki franczyzowe Aviva dla Rodziny, a we Wrocławiu powstał oddział nowego typu, który nazywamy Generation Next, gdzie szkolimy i wdrażamy do pracy doradców ubezpieczeniowych z młodego pokolenia. Coraz więcej produktów sprzedajemy przez telefon i internet. Wprowadzamy też kolejne narzędzia online w sprzedaży i obsłudze klienta – przykłady to elektroniczny wniosek o zawarcie ubezpieczenia Nowa Perspektywa czy nowe funkcjonalności naszego iKonta.

Niedawno sfinalizowaliśmy inwestycję w Expandera, co spotkało się z dużym zainteresowaniem. Expander utrzyma charakter niezależnego doradcy i swoją markę. Obecnie pracujemy nad integracją Expandera z Centrum Finansów Aviva. Liczymy, że Expander umocni swoją pozycję na rynku doradztwa, oferując klientom szeroki zekres produktów bankowych, inwestycyjnych i ubezpieczeniowych.

W segmencie ubezpieczeń majątkowych utrzymujemy rentowność mimo ostrej konkurencji cenowej, szczególnie na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych i korporacyjnych.

Od lipca dołączyliśmy do grona ubezpieczycieli, oferujących klientom bezpośrednią likwidacją szkód z OC komunikacyjnego. To kolejny element poprawiający doświadczenie klienta – obok naszych autorskich rozwiązań takich jak dedykowany likwidator dla danej szkody, bezpłatna szkoła bezpiecznej jazdy po stłuczce, czy też gwarancja wypłaty większości odszkodowań z polis mieszkaniowych w ciągu 10 dni. Uważamy, że to właśnie od doświadczeń klientów zależy ich lojalność i gotowość do zakupu kolejnych produktów lub polecenia naszej firmy znajomym.”

Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA

Wyniki finansowe (dane nieaudytowane, wyniki wstępne)
I półrocze 2015
mln zł

I półrocze 2014
mln zł
Składka przypisana brutto 1 101,0 962,1
Odszkodowania i świadczenia wypłacone brutto 779,9 711,0
Koszty działalności ubezpieczeniowej 186,0 174,5
Wynik techniczny 259,0 298,1
Wynik finansowy brutto 558,3 441,1
Wynik finansowy netto 508,6* 383,9

*wzrost wyniku finansowego jest w dużym stopniu efektem przepływów kapitałowych między spółkami grupy Aviva 

Wyniki finansowe (dane nieaudytowane, wyniki wstępne)
I półrocze 2015
mln zł

I półrocze 2014
mln zł
Składka przypisana brutto 209,7 172,4
Odszkodowania i świadczenia wypłacone brutto 88,9 136,1
Koszty działalności ubezpieczeniowej 51,9 53,5
Wynik techniczny 14,9 18,8
Wynik finansowy brutto 21,7 28,8
Wynik finansowy netto 21,0 28,8