WYNIKI FINANSOWE GRUPY BANKU BPH PO I KWARTALE 2004 ROKU – JAK DOTĄD, NAJLEPSZY KWARTAŁ…

Skonsolidowane wyniki finansowe Banku BPH po I kwartale 2004 roku (wg PSR)

1. Wyższy skonsolidowany zysk brutto i netto

W I kwartale 2004r. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2003, Grupa Banku BPH odnotowała 31% wzrost zysku brutto i 55% wzrost zysku netto. Wypracowane w minionym kwartale wyniki są najwyższe w historii połączonego Banku, czyli od końca 2001 roku.

Skonsolidowany zysk brutto osiągnięty w I kwartale br. wyniósł 208,9 mln zł (wg PSR) czyli wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem 2003 roku o 31% (wg Międzynarodowych Standardów Rachunkowości zysk brutto w I kwartale 2004 r. wyniósł 201,7 mln zł, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu do 169,5 mln zł w I kwartale roku 2003)

Skonsolidowany zysk netto osiągnięty w I kwartale br. wyniósł 162,1 mln zł (wg PSR) i był o 55% wyższy niż osiągnięty w analogicznym okresie roku 2003 (wg Międzynarodowych Standardów Rachunkowości zysk netto w I kwartale 2004 r. wyniósł 155.7 mln zł, co oznacza wzrost o 33,6% w porównaniu do 116,5 mln zł w I kwartale roku 2003)

2. Poprawa efektywności działania

W I kwartale 2004 roku Bank odnotował znaczący – aż o 4 pp. – wzrost wskaźnika rentowności kapitałów własnych ROE – do poziomu 12,2%, z 8,2% w I kw. rok ubiegłego.

3. Wyższy wynik na działalności bankowej

Wynik na działalności bankowej w I kwartale 2004 roku był wyższy niż przed rokiem ze względu na:

– wyższy wynik z tytułu odsetek – w efekcie wzrostu wolumenu kredytów,

– znacznym wzrostem wyniku z tytułu prowizji (zwiększył on swój udział w wyniku na działalności bankowej do 26,7%, z 23,3%)

– wzrostem wyniku z pozycji wymiany

Ponadto, w I kwartale br. wynik został osiągnięty bez dodatkowych jednorazowych transakcji, jak np. sprzedaż udziałów, podczas gdy w wynikach I kw.2003 roku uwzględniona została sprzedaż pakietu akcji Polcard’u (38,4 mln zł).

4. Wyższy skonsolidowany wynik z tytułu opłat i prowizji

Wynik z opłat i prowizji w I kwartale 2004 był wyższy o 18,2 % w porównaniu z I kw. 2003 roku i wyniósł 186,4 mln. Na tak wysoki przyrost dochodów z opłat i prowizji wpływ miało przede wszystkim lepsze wykorzystanie sprzedaży wiązanej.

Najwyższy udział w wartości prowizji netto miały prowizje z tytułu płatności – 54,9%, w tym z kart – 10,3%, oraz z kredytów – 31,4%.

5. Niższe koszty działania wraz z amortyzacją

Koszty działania Grupy Kapitałowej Banku BPH ogółem wraz z amortyzacją w I kwartale 2004 r. były niższe o 4,9 % w porównaniu z analogicznym okresem 2003 roku. To efekt konsekwentnej polityki optymalizacji kosztów (koszty rzeczowe były niższe o 7%, koszty osobowe – o 2,5%, niższe były także koszty zewnętrzne).

Wskaźnik koszty/dochody spadł o 4,8 pp. w porównaniu do I kw. 2003 i wyniósł na koniec I kw. br. 56,8%.

6. Niższe tempo tworzenia rezerw

W I kwartale 2004 roku, w porównaniu do analogicznego okresu 2003 roku, o 16,5% niższe było tempo tworzenia rezerw na należności i aktualizację wartości – dzięki znacznej poprawie portfela kredytowego (częściowo w wyniku zmian w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie klasyfikacji należności i tworzenia rezerw celowych) oraz brakowi istotnych przypadków skutkujących tworzeniem rezerw celowych.

7. Przyrost portfela kredytów i poprawa struktury jakościowej kredytów

W I kwartale 2004r. r. wolumen kredytów Grupy Banku BPH wzrósł o 20,3% w stosunku do stanu sprzed roku. Przyrost wolumenu kredytów hipotecznych wyniósł 70 %.

Znacząco poprawiła się struktura jakościowa kredytów – udział kredytów zagrożonych w skonsolidowanym portfelu kredytowym Banku zmniejszył się z 21,3% na koniec I kw. 2003r. do 17,2% na koniec I kwartału 2004r (o 4,1 pp.)

„Z dużą satysfakcją dzisiaj mówię, że wyniki Banku BPH wypracowane w I kwartale 2004 roku są najlepsze w historii połączonego Banku, i to pod każdym względem.” – powiedział Józef Wancer, Prezes zarządu Banku BPH – „Nie tylko odnotowaliśmy wysokie zyski, ale także poprawiliśmy efektywność działania, czego wyrazem jest wzrost wskaźnika ROE. Jednocześnie w dalszym ciągu obniżamy koszty działania banku, w związku w czym zmalał wskaźnik C/I. Cieszy nas także rosnący portfel kredytowy (zwłaszcza w segmencie kredytów mieszkaniowych) i znacząca poprawa jego jakości, oraz wzrost wolumenu depozytów. Wszystko to świadczy, że nasza strategia sprawdza się i przynosi już owoce. Intensywnie rozwijamy pakiety produktów i usług, w odpowiedzi na zróżnicowane potrzeby klientów, jednocześnie kładziemy duży nacisk na sprzedaż i prowadzimy konsekwentną politykę marketingową. Tak dobre wyniki nie byłyby możliwe bez zaangażowania pracowników Banku, za które im bardzo dziękuję.

W tym wszystkim kryje się zarazem wielkie wyzwanie na przyszłość – chcemy bowiem w dalszym ciągu osiągać wysokie zyski, zwiększać efektywność, dbając jednocześnie o jakość portfela kredytowego.”– dodał Prezes Wancer.

Działalność biznesowa Banku BPH w I kwartale roku 2004:

W pionie bankowości detalicznej:

· Konsekwentna poprawa pozycji rynkowej (wzrost wolumenu kredytów o 29% i depozytów o 3,2% w porównaniu do I kwartału 2003);

· 70% wzrost wolumenu kredytów hipotecznych w stosunku do I kwartału 2003 roku;

· Ponad 3-krotny wzrost liczby wydanych kart kredytowych (na koniec I kwartału 2004 roku liczba kart wyniosła 145 tys.);

· Dalszy dynamiczny rozwój alternatywnych kanałów dystrybucji (ponad dwukrotny wzrost liczby klientów bankowości internetowej w porównaniu z I kwartałem 2003).

W pionie bankowości korporacyjnej:

· Wzrost średnich wolumenów kredytów (o 20,4% w stosunku do I kwartału 2003 r.) i średnich wolumenów depozytów korporacyjnych (o 19,2% w stosunku do I kwartału 2003 r.);

· 85,5% – udział płatności realizowanych drogą elektroniczną w płatnościach ogółem (13,5% wzrost udziału płatności realizowanych elektronicznie w porównaniu z I kwartałem 2003

· 28% wzrost przychodów w segmencie bankowości elektronicznej;

· Rozwój działalności leasingowej – 138% wzrost wartości podpisanych umów przez BA-Creditanstalt Leasing Poland Sp. z o.o. w stosunku do I kwartału 2003 (6,1% udział w rynku)

W pionie rynków międzynarodowych:

· 6% wzrost wolumenów transakcji skarbowych i 11% wzrost aktywów powierniczych w stosunku do I kwartału 2003;

· Rozwój zintegrowanej platformy informatycznej dla operacji powierniczych (Orlando-Powiernik) usprawniającej proces działania;

· Lider na rynku papierów oraz derywatów stopy procentowej;

· Aktywny gracz rynkowy we wszystkich produktach denominowanych w PLN zarówno dla banków krajowych jak i zagranicznych (64% wzrost wolumenów transakcji na rynku międzybankowym w stosunku do I kwartału 2003)

Nagrody dla Banku BPH w I kwartale 2004

Nominacja do nagrody „Businessman Roku 2003” oraz nagroda specjalna za „przeprowadzenie bardzo trudnej fuzji dwóch banków, niekwestionowane sukcesy nowej instytucji finansowej i za skromność, która przejawia się w konsekwentnym promowaniu własnych podwładnych” dla Józefa Wancera, Prezesa Zarządu Banku BPH

Nagroda główna w kategorii „Projekt bankowego back office” za wdrożenie systemu mySAP Human Resources w konkursie Gazety Bankowej na Najlepszy Bankowy Projekt Informatyczny 2003 roku.

Tytuł „Dyrektora personalnego roku 2003” dla Katarzyny Niezgody, członka Zarządu Banku odpowiedzialnego za zasoby ludzkie, przyznawany przez Rzeczpospolitą i firmę doradztwa personalnego Bigram.

Honorowe wyróżnienie oraz Godło Promocyjne w V edycji konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”; Godło Promocyjne Złoty Oddział – Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców dla 8 oddziałów Banku BPH; honorowe wyróżnienie konkursowe w kategorii Złoty Oddział dla Oddziału w Gorzowie Wielkopolskim.