Wyniki finansowe Grupy Noble Banku po trzech kwartałach br.

Grupa Noble Banku (Noble Bank SA, Noble Funds TFI SA i Open Finance SA) ogłosiła wyniki po trzech kwartałach 2007 r. Skonsolidowany zysk netto w Grupie wyniósł 91,2 mln PLN i był wyższy o ponad 140-proc. w stosunku do wyniku osiągniętego po trzech kwartałach 2006 r. (37,5 mln PLN). Wypracowany po trzech kwartałach 2007 r. zysk netto osiągnął poziom prognozowany przez DM Millennium w maju 2007 r.

Największy jednostkowy udział w zysku netto miał Noble Bank z wynikiem 63,9 mln PLN, a następnie spółki Open Finance (21,9 mln PLN) i Noble Funds TFI (10,5 mln PLN).

Wskaźnik ROE (zwrot z kapitału własnego) w ujęciu rocznym wyniósł 30,2 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) Noble Banku osiągnął wyjątkowo niską wartość 24,5 proc. (wobec C/I na poziomie 45,7 proc. dla całej Grupy).

W III kwartale br. w Grupie Noble Banku obserwowano wysoką dynamikę sprzedaży produktów hipotecznych, przewyższającą wzrosty rynku polskiego. Nastąpił też szybki przyrost sprzedaży produktów inwestycyjnych, m.in. dzięki własnym produktom Grupy. Sieć dystrybucji zwiększyła się w ciągu roku o niemal 70 proc., dzięki czemu po III kwartale br. Grupa dysponuje 52. oddziałami w całej Polsce. Na 2008 r. zapowiedziano 30-proc. wzrost sieci placówek.

SPRZEDAŻ PRODUKTÓW FINANSOWYCH

Całkowita wartość sprzedaży kredytów hipotecznych w III kwartale br. wyniosła 1,497 mld PLN. Sprzedaż produktów własnych w tym samym okresie (sprzedawanych pod marką Metrobank) osiągnęła poziom 361 mln PLN – wyższy o 34 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału. Porównując sprzedaż kredytów hipotecznych w Grupie Noble Banku po trzech kwartałach 2007 r. do analogicznego okresu roku ubiegłego – nastąpił 113-proc. wzrost z 1,911 mld PLN do 4,070 mld PLN. Portfel udzielonych kredytów Metrobanku po trzech kwartałach przekroczył 900 mln PLN. Na rok 2008 Grupa zapowiedziała szybką budowę własnego portfela kredytowego.

Również 3-cyfrowy wynik Grupa Noble Banku osiągnęła w zakresie sprzedaży produktów inwestycyjnych, gdzie na przestrzeni ostatniego roku nastąpił wzrost o 325 proc. – z 255 mln PLN po trzech kwartałach 2006 r. do 1,081 mld PLN w analogicznym okresie 2007 r. Na tak dobry wynik wpływ miała sprzedaż produktów własnych Noble Banku o wartości 804 mln PLN. Warto podkreślić, że tylko w III kwartale br. wartość sprzedanych rozwiązań inwestycyjnych wyniosła 442 mln PLN, z czego aż 409 mln PLN stanowiły produkty własne.

Na 2008 r. zaplanowano dalszy rozwój oferty produktów strukturyzowanych, które obecnie cieszą się dużym zainteresowaniem klientów.

Znaczący udział w sprzedaży produktów finansowych miała spółka Open Finance SA, wyspecjalizowana w doradztwie finansowym. Firma w okresie trzech kwartałów 2007 r. sprzedała łącznie produkty inwestycyjne i kredytowe o wartości 3,790 mld PLN, co stanowi wzrost o 77 proc. w stosunku do identycznego okresu 2006 r.

W przyszłości Open Finance zamierza utrzymywać pozycję lidera na rynku doradztwa finansowego, m.in. przez intensywny rozwój sieci doradców mobilnych Open Direct i działalność w miastach, których liczba mieszkańców nie przekracza 200 tys. Tam lokalizowane będą kolejne oddziały.

WARTOŚĆ AKTYWÓW POD ZARZĄDZANIEM

Funkcjonujące na rynku niespełna rok Noble Funds Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA po trzech kwartałach br. zarządzało aktywami w wysokości 1,25 mld PLN. Co istotne, w III kwartale ponad dwukrotnie wzrosła wartość środków powierzonych przez klientów w funduszach detalicznych Noble Funds FIO (457 mln PLN w III kwartale br. wobec 206 mln PLN w II kwartale). Spółka utrzymuje unikalny profil klienta w usłudze zarządzania aktywami (asset management) – ich średnia wartość wynosi ponad 5,3 mln PLN w przeliczeniu na jednego klienta. Towarzystwo Noble Funds w 2008 r. zamierza uruchomić kolejne fundusze.

ROZWÓJ PRIVATE BANKINGU

Wzrost wielkości aktywów pod zarządzaniem oraz sprzedaży produktów finansowych jest także zasługą flagowej usługi Grupy: private bankingu, oferowanej w Noble Banku SA. Obecnie korzysta z niej ponad 2200 klientów, a ich liczba rośnie o ok. 200. miesięcznie. Noble Bank dysponuje siecią 8. oddziałów w całym kraju. Wszystkie utrzymują wysokie wskaźniki rentowności operacyjnej i rentowności na doradcę – według Zarządu – mogące być najwyższymi w Polsce. Na 2008 r. Noble Bank zapowiedział uruchomienie nowej linii biznesowej – elitarnych kart kredytowych z logo VISA Infinite.

W ramach działalności bankowej Grupy Noble Banku w 2008 r. kontynuowany będzie także rozwój obszaru windykacji i selektywnego kupowania portfeli kredytowych.