Wyniki finansowe ING Banku Śląskiego po I półroczu 2006

– Z satysfakcją odnotowuję, że przyjęta blisko 2 lata temu i z sukcesem realizowana strategia wzrostu już przekłada się na wyniki finansowe. Rosnący udział w rynku przynosi wymierne korzyści, które są szczególnie odczuwalne w bankowości detalicznej. Cieszy mnie wzrost liczby i satysfakcji klientów oraz rozpoznawalności marki. Wyniki przeprowadzonej restrukturyzacji pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

Sukcesy sprzedażowe w pierwszym półroczu 2006 roku:

– Wzrost wartości środków na Otwartych Kontach Oszczędnościowych do 14 101 mln zł na koniec czerwca br. z 11 166 mln zł w tym samym okresie ub.r. (wzrost o 26%).
– Wzrost wartości funduszy inwestycyjnych dystrybuowanych przez grupę ING Banku Śląskiego do 3 181 mln zł z 1 323 mln zł w porównaniu z I półroczem 2005 roku (wzrost o 141%).
– Dynamiczny wzrost sprzedaży kredytów hipotecznych – 350 mln zł na koniec czerwca br. w porównaniu z 130 mln zł w I półroczu 2005 roku (wzrost o 170%).
– Szybki wzrost wartości pożyczek gotówkowych – 248,4 mln zł na koniec czerwca w porównaniu z 122 mln zł w I półroczu 2005 roku (wzrost o 104%).
– Dynamicznie rosnąca sprzedaż produktów strukturyzowanych (Inwestycyjna Lokata Terminowa i Inwestycyjna Lokata Ubezpieczeniowa) – 361 mln zł na koniec czerwca br. w porównaniu z 84 mln zł w I półroczu 2005 roku (wzrost o 330%).

Analiza wyników finansowych

Na koniec czerwca br. wartość aktywów Grupy ING Banku Śląskiego wyniosła 43 119 mln zł. W porównaniu do I półrocza 2005 oznacza to wzrost o 11,8%.

Wynik na działalności bankowej uzyskany na koniec czerwca 2006 r. wyniósł 899,1 mln zł i był wyższy o 35,8 mln zł, tj. o 4,1% w porównaniu do wyniku osiągniętego w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Dochody bankowości detalicznej uzyskane na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 467,6 mln zł i były wyższe o 77,1 mln zł, tj. o 19,8% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W porównaniu do czerwca 2005 r. znacząco wzrósł wolumen depozytów klientów detalicznych, wzrost wolumenu odnotowano również w zakresie portfela kredytów detalicznych. W efekcie wynik na działalności depozytowo-kredytowej i rozliczeniowej był wyższy o 70,1 mln zł, tj. o 18,6% w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego. W okresie I półrocza br. odnotowano także wzrost dochodów z tytułu udziałów w PTE (dochody z wyceny pomniejszone o koszty finansowania), nieco wyższe były również dochody ze sprzedaży produktów Rynków Finansowych dla klientów segmentu detalicznego.

Dochody segmentu bankowości korporacyjnej uzyskane na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 292,5 mln zł i były o 2,8 mln zł, tj. o 1,0% wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W okresie I półrocza br. odnotowano wzrost dochodów z rynków kapitałowych oraz ze sprzedaży produktów rynków finansowych dla tego segmentu, spadły natomiast dochody z działalności depozytowo-kredytowej i rozliczeniowej bankowości korporacyjnej. Kredyty klientów korporacyjnych wzrosły w stosunku do czerwca 2005 r., lekki wzrost wolumenu odnotowano również w obszarze depozytów. Presja rynkowa wpłynęła na spadek realizowanej marży, co przełożyło się na obniżenie dochodów z działalności podstawowej w obszarze bankowości korporacyjnej.

Dochody w obszarze operacji własnych uzyskane na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 138,9 mln zł i spadły o 44,1 mln zł, tj. o 24,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Dochody generowane w obszarze rynków finansowych uzyskane na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 64,2 mln zł i były niższe o 6,9 mln zł, tj. o 9,7% w stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego. Dochody z rynków finansowych traktowane łącznie ze sprzedażą FM dla segmentu korporacyjnego i segmentu detalicznego na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 136,5 mln zł wobec 138,0 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Dochody generowane w obszarze ALCO[1] na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 74,8 mln zł i były niższe o 37,2 mln zł, tj. o 33,2% od dochodów analogicznego okresu poprzedniego roku. Główna przyczyną tego był spadek stóp, który spowodował obniżenie dochodów z lokowania funduszy własnych o 23,4 mln zł.

Koszty ogółem na koniec I półrocza br. wyniosły 589,5 mln zł i były wyższe o 31,2 mln zł, tj. o 5,6% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Koszty osobowe na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 279,2 mln i były wyższe o 14,1 mln zł, tj. o 5,3% od kosztów poniesionych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wzrost kosztów osobowych spowodowany jest indeksacją płac od II kwartału 2006 r. oraz wyższymi kosztami wynagrodzeń na skutek powiązania systemu motywacyjnego z wynikami Banku.

Koszty marketingu na koniec czerwca br. wyniosły 26,2 mln zł i pozostały na poziomie analogicznego okresu roku poprzedniego.

Amortyzacja po pierwszym półroczu 2006 r. wyniosła 69,2 mln zł i była wyższa o 6,4 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrost ten wynika z rozpoczęcia amortyzowania nakładów poniesionych na projekty realizowane w poprzednich latach, między innymi na wizualizację oddziałów oraz wyższych kosztów amortyzacji sprzętu komputerowego w związku z jego wymianą w całej sieci placówek. Ponadto rozpoczęto amortyzowanie nowych systemów do obsługi produktów kartowych i monitorowania spłat kredytów.

Pozostałe koszty na koniec czerwca 2006 r. wyniosły 223,4 mln zł i były wyższe o 29,6 mln zł, tj. o 15,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W związku ze sprzedażą ING Services Sp. z o.o. w listopadzie 2005 r. oraz podpisaniem umowy outsourcingowej w zakresie obsługi strumienia gotówki nastąpiło przesunięcie z innych pozycji kosztowych do pozycji pozostałe koszty. W porównaniu do czerwca 2005 r. odnotowano również wzrost kosztów konsultingu, wynikający z prowadzenia projektów zmierzających do dalszego udoskonalenia procesów oraz optymalizacji struktur sprzedaży.

Wynik przed kosztami ryzyka na koniec czerwca 2006 r. osiągnął poziom 309,6 mln zł i był wyższy o 4,6 mln zł, tj. o 1,5% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Koszty ryzyka na koniec czerwca 2006 r. były dodatnie i wyniosły 94,0 mln zł, z czego 94,9 mln zł dotyczy odpisów z tytułu utraty wartości kredytów i pożyczek, 2,0 mln zł – odpisów na rezerwy na zobowiązania pozabilansowe, 0,5 mln zł – odpisów na utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych i innych aktywów oraz -3,4 mln zł – kosztów windykacyjnych.

Wynik finansowy brutto uzyskany na koniec czerwca 2006 r. wyniósł 403,5 mln zł wobec 329,5 mln zł w porównywalnym okresie roku ubiegłego.

Wynik finansowy netto osiągnął poziom 332,1 mln zł w porównaniu z 258,2 mln zł w I połowie 2005 roku, co oznacza wzrost o 28,6%.

Analiza wielkości komercyjnych

W I półroczu 2006 r. ING Bank Śląski realizował strategię rozwoju zarówno w zakresie założonych celów komercyjnych, jak i poprawy efektywności działania. Zasadniczym celem polityki komercyjnej była budowa portfela depozytowego, świadczenie usług rozliczeniowych oraz zaktywizowanie akcji kredytowej i wzmocnienie pozycji Banku na rynku kredytowym. Od początku 2006 r. Bank kontynuował również prace w zakresie podniesienia sprawności obsługi, optymalizacji sfery operacyjnej oraz wdrożenia nowych kanałów dystrybucji.

Wychodząc naprzeciw potrzebom Klientów ING Bank Śląski sukcesywnie rozszerzał i modyfikował swoją ofertę produktową. W ofercie Banku dla klientów indywidualnych znalazły się Pakiet Fundusz z Lokatą Plus oraz pożyczki okazjonalne (Pożyczka Wiosenna, Pożyczka Letnia), a do posiadaczy Otwartego Konta Oszczędnościowego skierowana była oferta specjalna pod nazwą „Procenty za dopłaty”. W ramach produktów kartowych Bank zaproponował klientom indywidualnym nową, płaską pomarańczową kartę kredytową VISA, a oferta dla małych firm została wzbogacona o eKartę Visa przedpłaconą. ING Bank Śląski jako jeden z pierwszych na rynku wprowadził usługę kastomizacji, tzn. możliwość wyboru indywidualnego wyglądu karty debetowej dla klienta indywidualnego (Moja Karta ING). Bank wprowadzał również nowe produkty i usługi dedykowane klientom korporacyjnym, np. w ramach produktów strukturalnych wprowadzono transakcje DCD z barierą. W segmencie korporacyjnym zaoferowano również usługę przesyłania wyciągów automatycznym faksem. Zmiany w ofercie produktowej były aktywnie wspierane przez liczne kampanie reklamowe promujące kluczowe dla Banku produkty.

W I półroczu br. ING Bank Śląski prowadził również działania zmierzające do dalszego udoskonalenia procesów, wzrostu efektywności działania oraz optymalizacji struktur sprzedaży. W obszarze tym kontynuowano przede wszystkim realizację dwóch ważnych projektów Detal 2006 oraz Korporacje 2006. Wypracowany w ramach projektu Detal 2006 nowy model obsługi transakcji realizowanych w oddziałach Banku został wdrożony w I kwartale br. W projekcie Korporacje 2006 rozpoczęła się faza reorganizacji dla dziesięciu kluczowych grup produktów, równocześnie przeprowadzono zmiany organizacyjne, których efektem było powołanie 13 Wydziałów Wsparcia Klientów Korporacyjnych. Wśród istotnych działań w zakresie doskonalenia procesów i poprawy efektywności wymienić należy trwającą od stycznia br. głęboką restrukturyzację Śląskiego Banku Hipotecznego, który ulega przeobrażeniu w Centrum Kompetencji ING w zakresie finansowania nieruchomości komercyjnych w Polsce. Celem tych zmian jest odbudowanie i umocnienie pozycji Śląskiego Banku Hipotecznego.

W I półroczu br. ING Bank Śląski realizował projekty zmierzające do poprawy dostępności oferowanych produktów i usług. W obszarze tym szczególny nacisk położono na budowę sieci placówek partnerskich bazujących na modelu franczyzy. Od początku 2006 r. uruchomiono 2 tego typu placówki (w Poznaniu i Gnieźnie).

Intensywne działania podejmowane na rynku depozytowym przyniosły efekty w postaci dalszego wzrostu bazy depozytowej oraz umocnienia udziału w rynku. W końcu czerwca 2006 roku ogólna wartość środków zgromadzonych przez Grupę ING Banku Śląskiego S.A. wyniosła 32 285,9 mln zł i była o 5,3% wyższa niż w grudniu 2005 roku.

Struktura depozytów Grupy ING Banku Śląskiego S.A.

30.06.2006 31.03.2006 31.12.2005
Gospodarstwa domowe 20 520,4 19 837,7 19 151,0
Podmioty gospodarcze 8 553,8 8 286,4 8 513,1
Podmioty finansowe (inne niż banki) 1 722,0 1 854,0 1 624,5
Podmioty sektora instytucji rządowych
i samorządowych
1 489,7 1 521,8 1 384,5
Ogółem 32 285,9 31 499,9 30 673,1

Główny składnik bazy depozytowej stanowiły środki pozyskane od gospodarstw domowych. Ich wartość na koniec czerwca 2006 r. wyniosła 20 520,4 mln zł i wzrosła o 1 369,4 mln zł, tj. o 7,2% w porównaniu do końca 2005 r. W I półroczu br. odnotowano dalszą aktywizację sprzedaży Otwartego Konta Oszczędnościowego. Wartość portfela tego produktu wzrosła z 12 775,3 mln zł na koniec 2005 r. do 14 109,5 mln zł na koniec czerwca 2006 r., w tym środki zdeponowane przez gospodarstwa domowe wyniosły 12 300,1 mln zł na koniec 2005 r. i 13 558,9 mln zł na koniec czerwca 2006 r.

Udział ING Banku Śląskiego w rynku depozytów i zobowiązań długookresowych ukształtował się na poziomie 8,36% (8,35% na koniec 2005 r.). Odnotowano wzrost udziału w rynku depozytów gospodarstw domowych z 8,52 % na koniec 2005 r. do 8,79% na koniec czerwca 2006 r. Udział w rynku podmiotów gospodarczych na koniec czerwca 2006 r. wyniósł 7,70% wobec 8,09% na koniec grudnia 2005 r.

Bank jest również dystrybutorem jednostek funduszy inwestycyjnych ING TFI. Na koniec czerwca 2006 r. saldo pozyskanych jednostek wyniosło 3 181 mln zł wobec 2 238 mln zł na koniec grudnia 2005 r.

W I półroczu br. Bank kontynuował działania zmierzające do odbudowy portfela kredytowego. Efektem tych działań był wzrost wolumenu w niektórych segmentach i rodzajach kredytów. Łączna wartość kredytów i innych należności od klientów na koniec czerwca 2006 r. wyniosła 11 243,3 mln zł wobec 9 902,9 mln zł w grudniu 2005 r. Znaczący wzrost wolumenu (o 167,6 mln zł, tj. o 15,8%) odnotowano zwłaszcza w zakresie kredytów hipotecznych. Wartość portfela w tym obszarze na koniec czerwca 2006 r. wyniosła 1 230 mln zł, z czego 872,6 mln zł to kredyty złotowe, natomiast 357,4 mln zł to kredyty walutowe. Według stanu na 31.12.2005 r, kredyty hipoteczne wyniosły 1 062,4 mln zł (653,3 mln zł kredyty złotowe oraz 409,1 mln zł kredyty walutowe).

Struktura kredytów i innych należności od klientów Grupy ING Banku Śląskiego S.A.

30.06.2006 31.03.2006 31.12.2005
Gospodarstwa domowe 3 419,4 3 229,5 3 238,7
Podmioty gospodarcze 6 402,9 6 231,5 5 926,1
Podmioty finansowe (inne niż banki) 1 434,1 1 283,2 829,2
Podmioty sektora instytucji rządowych
i samorządowych
400,4 392,8 426,0
Inne należności 352,1 271,0 288,0
Odpis aktualizacyjny z tytuł utraty wartości -765,6 -758,3 -805,1
Ogółem 11 243,3 10 649,7 9 902,9

Udział Banku w rynku należności kredytowych na koniec czerwca 2006 r. wyniósł 3,78% (3,73% na koniec grudnia 2005 r.). Udział w rynku kredytów przedsiębiorstw na koniec czerwca 2006 r. wyniósł 5,48% wobec 5,09% na koniec grudnia 2005 r. Udział w rynku kredytów gospodarstw domowych na koniec czerwca 2006 r. wyniósł 2,05% wobec 2,22% na koniec grudnia 2005 r.

Udział Grupy ING Banku Śląskiego w rynku należności kredytowych na koniec czerwca 2006 r. wyniósł 3,83% (3,78% na koniec grudnia 2005 r.).

Konta osobiste, karty płatnicze i bankowość elektroniczna

Liczba prowadzonych przez Bank rachunków osobistych na koniec czerwca 2006 roku wyniosła 1 017,4 tys. wobec 1 002,1 tys. na dzień 31.12.2005 r.

ING Bank Śląski należy do grona największych emitentów kart bankowych na rynku polskim. Oferta Banku obejmuje karty debetowe, karty charge, karty kredytowe oraz karty przedpłacone. Karty kredytowe należą do priorytetowych produktów w ofercie detalicznej. Liczba wydanych nowo oferowanych kart kredytowych[2] wzrosła z 117 894 kart na koniec 2005 r. do 121 791 kart na koniec czerwca 2006 r. Łącznie z kartami VE Credit oraz VE Credit NN-P liczba wydanych kart kredytowych na koniec czerwca br. wyniosła 131 099.

Dane dotyczące klientów bankowości elektronicznej:

System bankowości elektronicznej

30.06.2006

31.03.2006

31.12.2005

MultiCash

8 999

9 359

9 404

ING BankOnLine, ING OnLine

HaloŚląski

421 649

263 466

406 037

249 824

361 944

708 864

SMS

106 526

95 370

79 789

Miesięczna ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej w czerwcu 2006 r. osiągnęła poziom 4,0 milionów. W analogicznym okresie roku poprzedniego ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej wyniosła 2,9 miliona.

Zatrudnienie

Zatrudnienie w Grupie Kapitałowej wynosiło odpowiednio:

30.06.2006 7 547 osób, co stanowiło 7 339,1 etatów,

31.03.2006 7 562 osoby, co stanowiło 7 379,1 etatów,

31.12.2005 7 446 osób, co stanowiło 7 335,3 etatów,

30.06.2005 7 684 osoby, co stanowiło 7 481,0 etatów.

Spadek zatrudnienia widoczny na koniec drugiego kwartału br. był nieznaczny, ponieważ dla dużej części osób objętych procesem restrukturyzacji okres wypowiedzenia upływał z końcem czerwca br.

Liczba oddziałów, bankomatów

Według stanu na dzień 30.06.2006 r. Bank prowadził działalność operacyjną poprzez sieć 332 oddziałów, podobnie jak na koniec czerwca 2005 r. W I półroczu br. otwarte zostały 2 placówki partnerskie bazujące na modelu franczyzy. Według stanu na koniec czerwca 2006 r. Bank posiadał sieć 563 bankomatów.

Akcjonariat

Według stanu na dzień przekazania raportu za II kwartał 2006 r. akcjonariuszami posiadającymi 5 i więcej procent głosów na Walnym Zgromadzeniu ING Banku Śląskiego Spółka Akcyjna były następujące podmioty:

Lp.

Podmiot

Liczba akcji i głosów

% ogólnej liczby akcji
i głosów na WZA

1.

ING Bank N.V.

9.757.500

75,00

2.

Commercial Union Otwarty Fundusz Emerytalny BPH CU WBK

850.000

6,53

Ratingi

W II kwartale br. agencja Fitch Ratings Ltd. zmieniła rating indywidualny ING Banku Śląskiego S.A. Aktualnie Bank posiada następujące oceny wiarygodności finansowej wystawione przez największe agencje ratingowe:

Fitch Ratings Ltd.

Zobowiązania długoterminowe A
Perspektywa utrzymania wyżej wymienionej oceny Pozytywna
Zobowiązania krótkoterminowe F1
Ocena indywidualna C/D
Ocena wsparcia 1

Moody’s Investors Service Ltd.
Depozyty długoterminowe A2
Depozyty krótkoterminowe P-1
Siła finansowa Banku D+
Perspektywa siły finansowej Stabilna

[1] Dochód ALCO łącznie z wynikiem na działalności inwestycyjnej.
[2] Visa Classic, Visa Credit Gold, MasterCard Credit, Pomarańczowa Karta Kredytowa Visa.