Wyniki Grupy BRE Banku – podsumowanie 2007 roku

Korporacje i Rynki Finansowe

W 2007 roku Pion Korporacji i Rynków Finansowych wypracował 576,7 mln zł zysku brutto, co stanowi 60,4% wyniku całej Grupy. W tym czasie, aktywa Pionu wzrosły o 23% do 43,6 mld zł, a pasywa – o 24,4% do 41,5 mld zł. Ponad 29% wyniku całego Pionu stanowią spółki Grupy, głównie Dom Inwestycyjny BRE Banku, BRE Leasing, BRE Bank Hipoteczny oraz Intermarket Bank.

W 2007 roku, wchodzący w jego skład obszar Klientów Korporacyjnych i Instytucji osiągnął 444,8 mln zł zysku brutto, co oznacza wzrost (r/r) o 36,6% (tj. o 191 mln zł). W 2007 roku pozyskano 2495 nowych przedsiębiorstw, z czego 73% stanowili klienci segmentu MSP (tj. firmy o rocznych przychodach od 3 do 30 mln zł). Na koniec grudnia BRE Bank obsługiwał 12 285 podmiotów, z czego 7631 to klienci sektora MSP.W całym 2007 roku dynamicznie rozwijała się akcja kredytowa przedsiębiorstw. Wartość udzielonych w tym okresie kredytów klientom korporacyjnym BRE Banku wyniosła 12,7 mld zł i była wyższa od poziomu z grudnia 2006 roku o 3,5 mld zł. Udział BRE Banku w akcji kredytowej całego sektora bankowego dla przedsiębiorstw na koniec grudnia 2007r. wyniósł 6,5% w porównaniu do 5,9% na koniec 2006 roku.

Wartość depozytów zgromadzonych przez klientów korporacyjnych BRE Banku na koniec 2007 roku wyniosła 19,7 mld zł i była wyższa od poziomu z grudnia 2006 roku o 3,5 mld zł. Udział BRE Banku w rynku depozytów przedsiębiorstw w sektorze bankowym wzrósł z 8,6% w grudniu 2006 do 9,3% obecnie.

W 2007 roku sprzedaż produktów z udziałem środków unijnych (promesy, kredyty, gwarancje) wzrosła o 68,3% w porównaniu do roku 2006. BRE Bank zajmuje drugie miejsce pod względem liczby i wartości sprzedanych kredytów związanych z finansowaniem inwestycji z udziałem środków unijnych. Udział rynkowy BRE Banku wynosi 15%.

W 2007 roku obszar Działalności Handlowej i Inwestycyjnej wypracował 131,9 mln zł zysku brutto. Oznacza to wzrost o 7,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Należy jednak pamiętać, że wyniki roku 2006 zawierały znaczące zyski jednorazowe (dywidendy PZU, Vectra, i sprzedaż akcji Novitus). Najwyższy wpływ na wynik 2007 roku miały przychody z operacji wymiany walut i emisje dłużnych papierów handlowych oraz zarządzanie ryzykiem i płynnością finansową.

BRE Bank zajmuje pierwszą pozycję na rynku średnioterminowych bankowych papierów dłużnych oraz drugą pozycję na rynku papierów komercyjnych z udziałami, odpowiednio: 27,55 % oraz 17,86%. Ponadto BRE Bank zajął ponownie pierwsze miejsce w rankingu dealerów skarbowych papierów wartościowych zorganizowanym przez Ministerstwo Finansów (ranking za 2007 rok).

Bankowość Detaliczna i Private Banking

Pion Bankowości Detalicznej i Private Banking, charakteryzujący się najwyższą dynamiką wzrostu, osiągnął w 2007 r. zysk brutto w wysokości 227,5 mln zł co oznacza wzrost o 98,2% (tj. 112,4 mln zł) w porównaniu do roku 2006. Główny wpływ na wynik miał wzrost z tytułu dochodów odsetkowych o 48%, dochodów prowizyjnych o 85%, jak i wyniku na operacjach wymiany o 43%.

W 2007 roku dynamicznie rósł portfel kredytowy, głównie kredytów hipotecznych (wzrost o 58%, tj. 4 mld zł r/r do 11,1 mld zł). Wartość bilansowa całego portfela kredytów detalicznych wzrosła w 2007 roku o 4,9 mld zł do 13,14 mld zł, (czyli o 59,6%). W tym czasie wartość środków powierzonych przez klientów indywidualnych wzrosła do 12,79 mld zł, z czego 10,36 mld zł stanowiły depozyty, a ponad 2,43 mld aktywa ulokowane w funduszach inwestycyjnych.

26 listopada 2007 roku mBank rozpoczął działalność w Czechach i na Słowacji. Dziś obsługuje w tych dwóch krajach ponad 45 tys. klientów, którzy otworzyli 65 tys. rachunków, a wartość depozytów przekroczyła 205 mln zł.

Również bankowość prywatna osiąga coraz lepsze wyniki. W 2007 wypracowała 20,4 mln zł zysku brutto. Na koniec 2007 roku, liczba klientów obsługiwanych przez Private Banking i Wealth Management wyniosła 7,71 tys. osób. Od początku roku środki klientów pod zarządzaniem, obejmujące depozyty, produkty asset management i produkty rynków finansowych wzrosły o 348,1 mln zł do 4,81 mld zł.

Spółki Grupy BRE

Spółki Grupy BRE Banku objęte konsolidacją wypracowały w 2007 roku 268,1mln zł zysku brutto, czyli o 42,1% więcej niż przed rokiem pomimo zmniejszenia składu Grupy o spółkę SAMH. W rezultacie udział spółek strategicznych w wyniku Grupy wynosi 28%. Największy wpływ na wynik miały spółki wchodzące w skład obszaru Klientów Korporacyjnych i Instytucji.

Najważniejsze wskaźniki

Wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE) Grupy BRE Banku w 2007r. wyniósł 35,9% brutto i był jednym z najwyższych w sektorze. Mimo wzrostu aktywności biznesowej, udało się utrzymać ścisłą dyscyplinę kosztową: współczynnik kosztów do dochodów spadł z 63,7% w 2006 r. do 55,5%.W 2007 roku współczynnik wypłacalności Grupy kształtował się na bezpiecznym poziomie 10,2% (10,67% dla banku).

Akcje BRE Banku

W 2007 roku akcje BRE wyceniane były zdecydowanie wyżej niż rynek. W porównaniu z ostatnią sesją 2006 roku, w 2007 roku kurs akcji BRE Banku wzrósł o 50,3% i na zamknięciu ostatniej sesji w 2007 roku wyniósł 505 zł. W tym czasie WIG wzrósł o 10,4%, WIG-20 o 5,2%, zaś subindeks WIG-Banki o 13,4%. Akcje BRE Banku osiągnęły najwyższą stopę zwrotu wśród banków notowanych na GPW. W dniu 17 października 2007 r. akcje BRE Banku notowane były na najwyższym dotychczas poziomie 600 zł. Kapitalizacja rynkowa spółki na koniec 2007 r. wynosiła 15,0 mld zł (4,2 mld EUR) wobec 9,9 mld zł na koniec 2006 r.

Rekomendacja o zatrzymaniu zysku z 2007 r. na dalszy rozwój banku

Dalszy wzrost działalności i związany z nim wzrost wymogu kapitałowego oraz wprowadzenie regulacji Basel II wpływają na fakt, że zarząd banku rekomenduje akcjonariuszom pozostawienie całości zysku za 2007 r. w banku.

Plany i priorytety w 2008 r.

W 2008 r. BRE Bank planuje dalszy szybki wzrost portfela kredytów (o 34%), wartości depozytów (o 18,5%) – i w rezultacie aktywów (o 21%). Priorytetowe inicjatywy strategiczne 2008 roku związane są z ekspansją mBanku na nowe rynki zagraniczne oraz dalsze umacnianie pozycji w Czechach i na Słowacji. Plan 2008 roku zakłada również rozwój oferty produktów oszczędnościowych, w tym produktów strukturyzowanych oraz dalszą ekspansję na rynku consumer finance i związaną z nią rozbudowę sieci sprzedaży. Do końca 2008 r. sieć mBanku, dedykowana sprzedaży kredytów konsumpcyjnych i hipotecznych zwiększy się dwukrotnie do ponad 200 punktów (mKioski, Centra Finansowe i mKioski partnerskie). Sieć dystrybucji wzmocni także MultiBank. MultiBank w warunkach wzrostu liczby klientów chce zwiększyć rolę doradcy, który stanie się w jeszcze większym stopniu partnerem biznesowym klienta. Jednocześnie utrzymany zostanie zindywidualizowany charakter obsługi i wykorzystany rosnący potencjał rynku detalicznego w dużych i średnich miastach. Do sierpnia 2008r. sieć placówek MultiBanku będzie liczyła 139 punktów.

Na rynku korporacyjnym bank chce pozyskać ok. 1,1 tys. nowych firm o dużym potencjale dochodowym i obsługiwać łącznie 13,4 tys. takich podmiotów (w tym 8,6 tys. firm sektora MSP). Jednocześnie plan na 2008 zakłada zwiększenie wartości kredytów dla przedsiębiorstw o 2 mld zł (w tym wartość kredytów z udziałem środków unijnych, powinna wzrosnąć o 17%). Do końca 2008 roku rok BRE Bank planuje otwarcie kolejnych 20 biur korporacyjnych. Rozwój sieci to element strategii zakładającej wzrost liczby klientów korporacyjnych do 2009, szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Docelowo powstaną 23 biura korporacyjne i 23 odziały.