Wyniki Grupy Ergo Hestia w 2007 r.

Wskaźnik ROE Grupy wyniósł 14,9 proc. (przy 10,4 proc. w roku 2006). Jednocześnie, w ciągu zaledwie dwóch lat, Ergo Hestia podwoiła swoją wyłączną sieć sprzedaży. W planach – wejście na rynek zagraniczny.

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, oferujące ubezpieczenia majątkowe, na koniec 2007 roku zebrało 1,484 mld zł składki przypisanej brutto. Tym samym spółka zwiększyła sprzedaż ubezpieczeń majątkowych aż o 29 proc. Zysk netto firmy wyniósł 105,7 mln zł. Jednocześnie spadł wskaźnik kosztów administracyjnych do 8,1 proc. (z 10,1 proc. w roku 2006).

W obszarze ubezpieczeń majątkowych w 2007 roku Ergo Hestia rosła szybciej niż rynek. Wzrost sprzedaży ubezpieczeń majątkowych to efekt konsekwentnie realizowanej przez firmę strategii opartej na wysokiej jakości oferowanych usług. Warto zauważyć, że wynik ten został osiągnięty przy znacznym wyjściowym wolumenie składki. Ergo Hestia w minionym roku przyrosła organicznie o ponad 330 mln zł, co daje wolumen równy akwizycji (zakupowi) średniej wielkości towarzystwa ubezpieczeniowego.

Najważniejszą zmianą w ubezpieczeniach majątkowych w minionym roku było wprowadzenie nowej formuły ubezpieczeń komunikacyjnych. Dzięki bardziej precyzyjnej segmentacji polisę można teraz bardzo dokładnie dopasować do ryzyka związanego z konkretnym kierowcą.

Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA zebrało 221,2 mln zł składki przypisanej brutto. Zysk netto spółki wyniósł 12,6 mln zł. W ubezpieczeniach na życie dynamika sprzedaży wyniosła 120 proc.

W zakresie indywidualnych ubezpieczeń na życie Ergo Hestia konsekwentnie proponuje ubezpieczenia ochronne – indywidualne i grupowe, dopasowane do potrzeb klienta oraz ubezpieczenia rentowe z gwarantowaną kwotą świadczenia. Wyniki sprzedaży osiągnięte przez STUnŻ Ergo Hestia inspirują do głębszego wykorzystania potencjału spółki. Do sprzedaży przez sieć agencyjną firma wprowadza nowy produkt rentowo-inwestycyjny, który uzupełni linię produktową Aspira, Altima, Sjesta. Ergo Hestia przygotowała się również do "nowego otwarcia" we współpracy z bankami, do ubezpieczeń z funduszem kapitałowym.

W pierwszej połowie tego roku Ergo Hestia rozpocznie strategiczną współpracę z Bankiem Pekao SA wchodzącym w skład grupy Unicredit, najpierw w zakresie sprzedaży indywidualnego produktu inwestycyjnego Prosperita, a w dalszej kolejności – w obszarze produktów ochronnych dołączanych do produktów bankowych.

MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeń SA – drugie w Grupie towarzystwo zajmujące się ubezpieczeniami majątkowymi – zebrało 255,4 mln zł składki. Dynamika sprzedaży wyniosła 119 proc. Zysk MTU wyniósł 10,9 mln zł netto.

MTU, najmłodsza spółka Grupy, kontynuuje sprzedaż prostych, wystandaryzowanych pakietów ubezpieczeniowych dla klientów mniejszych miast i wsi. W ubiegłym roku MTU ubezpieczyło blisko 700 tysięcy klientów. Od grudnia 2007 roku oferta spółki została wzbogacona o ubezpieczenia majątku oraz ubezpieczenia obowiązkowe dla rolników.

Rośnie dostepność rynkowa

Sopocka Grupa rozwija dystrybucję wielokanałową. Współpracuje z siecią 3500 pośredników ubezpieczeniowych – agentów wyłącznych i multiagentów. Obydwie grupy hestyjnych sprzedawców są traktowane z jednakową uwagą. Na bieżąco monitorowany jest poziom satysfakcji agentów z wykonywanej pracy. Ich spostrzeżenia na temat współpracy z Grupą są analizowane i wpływają na procedury stosowane w Ergo Hestii.

W kanale wyłącznym Ergo Hestia konsekwentnie inwestuje w budowę wyłącznych, specjalnie oznakowanych, stacjonarnych punktów agencyjnych. Ich liczba w ciągu dwóch lat wzrosła aż dwukrotnie. Do końca 2008 roku będzie ich już 650. Trendem zapoczątkowanym przez Ergo Hestię jest sprzedaż ubezpieczeń w galeriach handlowych. Obecnie jest 49 takich punktów (tylko w 2007 roku powstało ich 14). W planach jest rozwój kolejnych – na koniec tego roku ma być ich blisko 70.

Warto wspomnieć, że agenci sopockiego ubezpieczyciela są najlepsi wśród pośredników działających na polskim rynku – wynika z badań firmy Qualifact przeprowadzonych w 2007 roku. Brano w nich pod uwagę ocenę jakości pracy agenta ubezpieczeniowego w takich obszarach, jak: kompetencja/znajomość oferowanych produktów, komunikatywność, uprzejmość, wiarygodność/budzenie zaufania. We wszystkich kategoriach najlepiej wypadli właśnie agenci Ergo Hestii, przy czym najwyższe noty pośrednicy otrzymali za uprzejmość oraz wiarygodność/budzenie zaufania.

Krótszy czas likwidacji

Ergo Hestia buduje też reputację w oparciu o pracę nad efektywnością i jakością systemu posprzedażowego. Mimo że w 2007 roku klienci STU Ergo Hestia SA zgłosili więcej szkód (190 tysięcy) niż w 2006 roku (160 tysięcy), średni czas likwidacji jednej szkody skrócił się prawie o połowę.

Blisko co trzecia szkoda majątkowa likwidowana jest w sposób uproszczony – bez oględzin, „na telefon”; cała procedura zamyka się w ciągu kilku dni. W ubiegłym roku Ergo Hestia poszerzyła katalog szkód likwidowanych w ten sposób, włączając do niego szkody: osobowe, transportowe i OC.

Warto też wspomnieć, że w zakresie likwidacji Ergo Hestia stosuje elektroniczny obieg dokumentów, stworzyła archiwum optyczne, które wyeliminowało tradycyjne, papierowe teczki szkodowe, a także prowadzi automatyczny monitoring czasu likwidacji szkody.

Unikatowy w skali kraju i zaawansowany technologicznie system likwidacji szkód Ergo Hestii, nagrodzony Godłem Promocyjnym "Teraz Polska", jest też pozytywnie oceniany przez klientów. Z ostatnich badań prowadzonych przez Instytut Pentor wynika, że ponad 60 proc. z nich oceniło proces likwidacji szkody jako bardzo dobry lub dobry. Co więcej, system likwidacji szkód znalazł naśladowców wśród niektórych konkurentów sopockiego ubezpieczyciela.

Sopocki Instytut Ubezpieczeń

Kultura korporacyjna Ergo Hestii nastawiona jest na dzielenie się wiedzą. Z tej potrzeby wyrosła idea Sopockiego Instytutu Ubezpieczeń (SIU). Pierwsze i jak na razie jedyne w Polsce kompleksowe przedsięwzięcie edukacyjne ma wychować pokolenie agentów nowych czasów. Poprzez profesjonalny system szkoleń Grupa chce budować prestiż zawodu nowoczesnego pośrednika – doradcy ubezpieczeniowego. Co więcej, Ergo Hestia jako pierwsza na rynku chce wypełnić w kompleksowy sposób lukę edukacyjną na rynku ubezpieczeniowym. W pierwszym etapie Instytut przeszkoli agentów wyłącznych Ergo Hestii. Docelowo SIU zintegruje cały obszar szkoleń Grupy.

Program Rekrutacyjno-Szkoleniowy Argo

Agentom dedykowany jest także, trwający od trzech lat, Program Rekrutacyjno-Szkoleniowy Argo. Bierze w nim udział już 100 osób, które po trzech latach mają w perspektywie objęcie stanowiska dyrektora oddziału Grupy Ergo Hestia. W programie Argo biorą udział osoby rekomendowane przez pracowników oraz agentów ubezpieczeniowych Ergo Hestii. Zgłaszani są ambitni kandydaci, nastawieni na zdobywanie nowych umiejętności i dużą aktywność. Innowacyjny charakter programu przekłada się na efektywność biznesową objętej nim grupy osób.

Przejrzysty język ubezpieczeń

Ergo Hestia dba również o przejrzysty i zrozumiały język ubezpieczeń. Świadczy o tym współpraca, którą firma nawiązała z Rada Języka Polskiego. Chodzi o to, by klienci rozumieli dokumenty ubezpieczeniowe i mieli pełne zaufanie do obsługujących ich agentów ubezpieczeniowych. W Grupie Ergo Hestia systematycznie podejmowane są działania mające na celu podnoszenie jakości językowej dokumentów ubezpieczeniowych. Dokonano m.in. ponownej redakcji Ogólnych Warunków Ubezpieczenia pakietu Hestia 7. Za działania zmierzające do tworzenia jasnego, przystępnego języka ubezpieczeń Ergo Hestia otrzymała prestiżową nagrodę miesięcznika „Twój Styl” – Alicję 2007.

Nowe technologie

Rok 2008 będzie w Ergo Hestii stał pod znakiem nowych technologii. Nowoczesne rozwiązania adresowane będą zarówno do klientów, jak i do agentów. Klienci detaliczni będą mogli skorzystać między innymi z e-konta, dzięki czemu otrzymają internetowy dostęp do kompleksowych danych związanych z zawartymi umowami ubezpieczeń. Z kolei agentom firma zaoferuje szereg rozwiązań technologicznych budujących przewagę konkurencyjną (m.in. zmodernizowany system komputerowy Pegaz, który umożliwi agentom korzystanie z niego w dowolnym miejscu przez Internet). Już teraz unikatowy system Pegaz, udoskonalający zarządzanie agencją i usprawniający cały proces obsługi klientów (szybkie wyliczenie składki i wystawienie polisy), przyczynia się do sukcesów odnoszonych przez agentów Ergo Hestii. Wystarczy choćby wspomnieć, że 2007 roku klienci zawarli za jego pośrednictwem ponad 1 mln polis indywidualnych.

Ergo Hestia wdraża też nowy projekt, zapewniający jeszcze lepszą komunikację na linii klient-firma. Do tego powołana została nowa jednostka – Biuro Skarg i Reklamacji. Chodzi między innymi o jeszcze bardziej indywidualne podejście do problemu klienta, wychodzenie poza procedury, zarządzanie zapytaniami i opiniami klientów.