Wyniki ING Banku Śląskiego w I kwartale 2009 r.

W pierwszym kwartale 2009 roku skonsolidowany zysk netto Grupy ING Banku Śląskiego wyniósł 80,8 mln zł w porównaniu z 173,7 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku. Główny wpływ na spadek wyniku finansowego miały korekty wycen oraz odpisy z tytułu utraty wartości związane z opcjami walutowymi.

Bank jednocześnie zanotował wzrost podstawowych wielkości komercyjnych, w tym, liczby klientów, wartości depozytów i kredytów.

Podstawowe dane finansowe Grupy ING Banku Śląskiego na koniec I kwartału 2009 r.:

Zysk netto osiągnięty przez bank w pierwszym kwartale jest wyższy niż konsensus analityków. Średnia oczekiwań 13 analityków wynosiła ok. 48,8 mln zł.

– To był kolejny kwartał konsekwentnej realizacji naszej strategii. Bank działał racjonalnie i stabilnie. W tej branży gwałtowne zmiany strategii nie są wskazane. W interesie naszych klientów oraz całej gospodarki leży stabilizacja i przewidywalność. Banki nie powinny być źródłem wstrząsów. Klienci oczekują, że bez względu na stan gospodarki będziemy w stanie zapewnić im wysoką jakość obsługi i dobre produkty. Prowadzimy stabilną długoterminową politykę. Udzielaliśmy kredytów w szczycie koniunktury i nadal ich udzielamy zachowując jednocześnie wysoką jakość portfela kredytowego. Świadczy o tym wzrost akcji kredytowej, który na koniec pierwszego kwartału wyniósł 35% rok do roku, a w I kwartale 5%. Działamy normalnie bez konieczności podejmowania gwałtownych decyzji. Spokój jest istotnym elementem przyspieszającym wychodzenie z obecnej dekoniunktury – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego

 – W minionych miesiącach nie braliśmy udziału w szaleńczej konkurencji cenowej na rynku depozytów. To krótkoterminowa oferta składana klientom, która niewłaściwie kształtuje relacje na rynku i dodatkowo winduje koszt kredytów w okresie dekoniunktury. Mimo tego, osiągnęliśmy wzrost liczby klientów po stronie detalicznej do 2,63 mln, czyli o ok. 300 tys. w ciągu roku. Cieszy nas to, że klienci wybierają nowoczesne produkty i w coraz większym stopniu korzystając z elektronicznych kanałów dystrybucji. Na koniec marca poprzez bankowość internetową INGBankOnline obsługiwaliśmy 1,3 mln liczba użytkowników wobec 877 tys. przed rokiem. Klienci w masowej skali korzystają z wpłatomatów. Obecnie za pomocą tych urządzeń jest dokonywanych ok. 47% wpłat wobec 16% na koniec pierwszego kwartału 2008 r. – dodał prezes banku.

 – W pierwszym kwartale br. bank kontynuował proces ograniczenia kosztów (w ujęciu r/r spadek wyniósł 1%). Realizacja tych inicjatyw idzie w parze z działaniami mającymi na celu optymalizację procesów wewnętrznych, której efektem będzie długofalowe podniesienie efektywności całego Banku. Obecna sytuacja rynkowa jest dla nas szansą do przekształcenia naszej organizacji w podmiot działający w oparciu o niską bazą kosztów stałych. Takie podejście pozwoli nam nie tylko przetrwać trudniejszy okres, ale wyjść z niego zwycięsko i utrzymać przewagę konkurencyjną w przyszłości – wyjaśnił Brunon Bartkiewicz.

Najważniejsze wyniki biznesowe Grupy ING Banku Śląskiego osiągnięte w I kwartale 2009 roku: 

wzrost wartości depozytów o 5% do 46 850 mln zł z 44 772 na koniec I kwartału 2008 r.,

– depozyty klientów detalicznych – wzrost o 13% do 33 475 mln zł z 29 508 mln zł na koniec I kwartału 2008,
– wzrost środków powierzonych przez klientów detalicznych o 2% do 35 828 mln zł z 34 994 na koniec I kwartału 2008 r.
– depozyty klientów korporacyjnych – spadek o 12% do 13 375 mln zł z 15 264 mln zł na koniec I kwartału 2008 r.,

wzrost wartości kredytów o 35% do 25 668 mln zł z 18 957 mln zł na koniec I kwartału 2008 r.,

– kredyty dla klientów detalicznych – wzrost o 59% do 7 952 mln zł z 4 994 mln zł na koniec I kwartału 2008 r., w tym 78-proc. wzrost kredytów hipotecznych do 5 021 mln zł z 2 821 mln zł na koniec I kwartału 2008 r.,
– kredyty dla klientów korporacyjnych – wzrost o 27% do 17 716 mln zł z 13 963 mln zł na koniec I kwartału 2008 r.,

wzrost wartości portfela umów Asset Based Lending (leasing, faktoring oraz finansowanie nieruchomości komercyjnych) o 76% do 1 671 mln zł z 948 mln na koniec I kwartału 2008 r.,

wzrost liczby klientów detalicznych o 300 tys. (15,2%) do 2 630 tys. z 2 340 tys. na koniec I kwartału 2008 r.,

– wzrost liczby rachunków bieżących o 15% do 1 356 tys. (w tym 193 tys. kont Direct) z 1 184 tys. na koniec
I kwartału 2008 r.,
– wzrost liczby kont oszczędnościowych OKO o 22% do 1 898 tys. z 1 558 tys. na koniec I kwartału 2008 r.,
Źródło: ING Bank Śląski