Wyniki Kredyt Banku po pierwszym półroczu

W I półroczu tego roku Grupa Kredyt Banku wypracowała zysk operacyjny (bez uwzględnienia odpisów netto z tytułu utraty wartości aktywów) na poziomie 336 mln zł – to jest o 22,5% więcej niż w I półroczu 2009. Od początku roku depozyty klientów wzrosły o 3,2 mld zł.

Główne dane:

W II kwartale 2010 zysk operacyjny Grupy wyniósł 161 mln zł i był niższy o 8,4% w porównaniu do I kwartału 2010.

Wynik z tytułu odsetek Grupy w I półroczu 2010 ukształtował się na poziomie 547 mln zł i był o 6% wyższy od wyniku osiągniętego w I półroczu 2009. W samym II kwartale 2010 roku utrzymał się na podobnym poziomie jak w II kwartale 2009 roku. Wynik z tytułu opłat i prowizji za II kwartał br. wyniósł 76 mln zł i był wyższy o 2,7 mln zł (o 3,7%) niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Wynik z tytułu opłat i prowizji w całym I półroczu tego roku wyniósł 157 mln zł i był wyższy o 10,7 mln zł (o 7,4%) niż przed rokiem. Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z tytułu sprzedaży i zarządzania produktami inwestycyjno-ubezpieczeniowymi.

Koszty osobowe w I półroczu wyniosły 202,9 mln zł, i spadły o 12,2%, w stosunku do I półrocza 2009, natomiast w samym II kwartale osiągnęły poziom 101,5 mln zł i były niższe o 4,1% niż w analogicznym okresie przed rokiem. Koszty działania Grupy w I półroczu 2010 roku wyniosły 197 mln zł i były o 14,1% (32,4 mln zł) niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast w tylko w II kwartale zamknęły się kwotą 100,2 mln zł, czyli o 11,5% (o 13 mln zł) mniejszą niż przed rokiem. Spadek kosztów wynika z wprowadzonej jeszcze w 2009 roku ścisłej kontroli wydatków oraz z przeprowadzonej restrukturyzacji zatrudnienia w Grupie. Wskaźnik koszty do dochodów (CIR) w I półroczu 2010 wyniósł 57,3% i uległ znacznej poprawie w porównaniu do 65,4% w I półroczu 2009. Za sam II kwartał 2010 r. wskaźnik ten wyniósł 58,5% i był niższy o 5,9 p.p. w porównaniu do II kwartału 2009 roku (64,4%).

W II kwartale 2010 roku Grupa utworzyła 141,4 mln rezerw, w większości na kredyty w segmencie detalicznym.

W I półroczu 2010 roku Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 73,3 mln zł, natomiast w samym II kwartale wyniósł on 13,8 mln zł w porównaniu do 40,6 mln zł w II kwartale 2009 roku.

Wskaźnik kredyty/depozyty po II kwartale 2010 r. ukształtował się na poziomie 105,1% w porównaniu do 124,7% na koniec II kwartału 2009 roku, co oznacza poprawę o 19,6 p.p 


 

Aktywność biznesowa:


Depozyty:

Portfel depozytów klientów wzrósł w ciągu I półrocza 2010 roku o 3,2 mld zł i wyniósł 25,7 mld zł. Wzrosły depozyty zarówno segmentu przedsiębiorstw, jak i detaliczne.

W I półroczu bank przeprowadził kampanię promującą Lokatę Progres oraz promocje Kont Oszczędnościowych – w efekcie tych działań, w stosunku do końca 2009 roku nastąpił wzrost wartości zdeponowanych środków o 1,5 mld zł. Poza tym, wśród klientów banku dużym powodzeniem cieszyło się ubezpieczenie inwestycyjne Profit Plan (zebrano prawie 208 mln zł).

Ponadto bank wprowadził trzy lokaty strukturyzowane (zebrano 150 mln zł) oraz lokaty internetowe eConstans z dzienną kapitalizacją odsetek. W I półroczu sprzedano także produkty inwestycyjne na kwotę ponad 900 mln zł. Udział KBC TFI w rynku funduszy inwestycyjnych z ochroną kapitału – według wartości aktywów w zarządzaniu – wyniósł 54,3% na koniec II kwartału.

Kredyty:

W ciągu I półrocza portfel kredytów (należności brutto od klientów) wzrósł o 5,3%. O 10% (prawie 2 mld) zwiększył się portfel kredytów udzielonych klientom detalicznym, głównie za sprawą intensywnej sprzedaży kredytów mieszkaniowych – wzrost o 1,8 mld zł w stosunku do stanu na koniec 2009 roku.  W II kwartale bank przeprowadził udaną kampanię reklamową, w efekcie zwiększając swój udział rynkowy i zajmując w czerwcu 3.pozycję na rynku w nowej sprzedaży. Wartość sprzedaży kredytów w II kwartale 2010 r. wyniosła 945 mln zł w porównaniu do 332 mln zł w I kwartale 2010 i 270 mln zł w II kwartale 2009 r.

W czerwcu bank udzielił w promocji Happy Week (0% prowizji) 8 tys. kredytów gotówkowych na łączna kwotę  97,3 mln.

Ponadto o 88% w stosunku do I półrocza 2009 roku wzrosła sprzedaż limitów kredytowych w ROR (22 tys. na kwotę 120 mln zł).

Bank wdrożył także umowę ramową, dzięki której na podstawie jednego dokumentu możliwa jest sprzedaż rachunku ROR, limitu, depozytów i bankowości elektronicznej KB24 oraz kart płatniczych. Dodatkowo skrócono czas dostarczania karty do klienta, a PIN wysyłany jest SMSem.

 

II kw. 2010 I kw.2010 II kw. 2009

ROR – liczba

633 tys.

624 tys.

596 tys.

Konto Oszczędnościowe – liczba

577 tys.

547 tys.

423 tys.

Karty kredytowe (KB łącznie z Żagiel S.A.) – liczba*

216 tys.

220 tys.

253 tys

Kredyty mieszkaniowe – liczba nowo udzielonych

4,5 tys.

1,7 tys.

1,5 tys.

Kredyty mieszkaniowe – wartość nowo udzielonych**

944,5 mln

331,7 mln

270,1 mln

Placówki

384

388

402

*Bank zdecydował o zmianie prezentacji liczby kart kredytowych i obecnie prezentowane są wyłącznie karty, które są używane przez klientów.

** Nowe uruchomienia

Źródło: Kredyt Bank