Wyniki trzeciego badania Oracle Grid Index

Oprócz mierzenia stopnia rozpowszechnienia modelu przetwarzania w sieciach grid, badanie wskazuje na silne zależności pomiędzy sposobem zarządzania przedsiębiorstwem i jego strategią informatyczną. Najważniejszym wnioskiem z badań jest to, że zaangażowanie zarządu w strategię informatyczną idzie w parze z sukcesem przedsiębiorstwa. 72% firm i instytucji, w których kierownictwo rutynowo angażuje się w strategię informatyczną, rozwinęło swoją działalność. Firm i instytucji, które rozwinęły swoją działalność bez angażowania się kierownictwa w strategię informatyczną, jest o połowę mniej. Istnieje również wyraźny dowód na to, że zaangażowanie kierownictwa w planowanie i realizowanie strategii informatycznej prowadzi do lepszej koordynacji celów, priorytetów i działań. W rezultacie większa część budżetu na informatykę jest przeznaczana na tworzenie wartości, a nie na zwykłe operacje porządkowe.

Globalne tendencje w dziedzinie przetwarzania danych w sieciach grid

Analiza zmian wartości wskaźnika Grid Index w porównaniu z wynikami poprzedniego badania (z kwietnia 2005 r.) ujawniła kilka istotnych faktów:

• Największy wzrost ogólny miał miejsce w USA. Wartość wskaźnika Grid Index wzrosła tam z 4,6 do 6,1. Tym samym Stany Zjednoczone wykazały największy wzrost wskaźnika i dołączyły do krajów skandynawskich, w których jest on najwyższy.

• W Ameryce Północnej miał miejsce największy wzrost w zakresie wdrażania. Wskaźnik Adoption Lifecycle w Ameryce Północnej znacznie wzrósł — z 3,0 do 3,9. Pokazuje to, że firmy i instytucje z tego regionu podejmują znacznie bardziej zdecydowane działania, niż europejskie, dla których wskaźnik Adoption Lifecycle wzrósł z 2,7 do 3,2 czy dalekowschodnie — z 1,7 do 2,0.

• Nie zmienił się skład pierwszej trójki. Kraje skandynawskie, Azja Południowo-Wschodnia i Stany Zjednoczone nadal przodują w dziedzinie przetwarzania danych w sieciach grid. Wskaźniki Grid Index wynoszą dla nich odpowiednio: 6,1; 5,9; 6,1.

• Europa Południowa i tradycyjne rynki azjatyckie są najwolniejsze. Chociaż wskaźnik dla Indii znacznie się zwiększył — z 2,9 do 4,4 — inne kraje, które już w kwietniu 2005 r. notowały najniższe wartości wskaźnika, rozwijają się najwolniej. Wskaźnik dla Chin (z Hong-Kongiem, Makau i Tajwanem) wzrósł z 4,7 do 4,9; dla Włoch — z 4,0 do 4,2; dla Korei — z 4,4 do 4,7, a dla Hiszpanii — z 4,2 na 4,5. Japonia, po raz pierwszy uwzględniona w badaniu, zadebiutowała ze wskaźnikiem 4,4.

• Pionierzy sięgają po rozwiązania korporacyjne typu grid. Dobrze wykształceni informatycy uważają sieci grid za najważniejszy element infrastruktury informatycznej przedsiębiorstwa. Respondenci zaliczeni do grupy „doświadczonych guru ” uznali klastrowe sieci grid za ważne dla ich firm w 44% przypadków, a za potencjalną opcję na przyszłość — w 52% przypadków. Jeszcze większe przekonanie panowało co do wartości rozproszonych sieci grid. Wyniki wyniosły tu odpowiednio 69% i 29%. W mniejszym stopniu docenia się znaczenie sieci grid udostępnianych w hostingu (22%), usług udostępniania mocy obliczeniowych (25%) oraz sieci grid dla społeczności partnerskich.

„Wszystkie wskaźniki we wszystkich regionach wskazują na coraz szersze upowszechnianie się świadomości, znajomości i wdrażania rozwiązań do przetwarzania danych w sieciach grid” — ocenił Charles Phillips, prezes Oracle Corporation. „Wyniki badań dowodzą, że coraz więcej firm i instytucji na świecie dostrzega tę rewolucyjną technologię. Podkreślają także, że podejmuje się coraz więcej działań mających na celu odniesienie korzyści z tej technologii, w formie lepszego użytkowania dotychczasowych zasobów informatycznych i zdobycia lepszej pozycji na przyszłość”.

Biznesowa wartość informatyki

Badanie analizuje także nastawienie kierownictwa firm i instytucji do informatyki. Wyniki wykazują nie tylko wyraźną korelację między rozwijaniem działalności firmy i regularnym zaangażowaniem kierownictwa w strategię informatyczną, ale też wskazują, że informatyka jest coraz częściej uznawana za główny obszar inwestycyjny przedsiębiorstw.

• Tylko 30% firm i instytucji może wykorzystać pomoc kierownictwa przy formułowaniu strategii informatycznej. Dyrektorzy angażują się w sprawy informatyczne sporadycznie, na ogół w reakcji na zdarzenie biznesowe, które wymaga pomocy działu informatycznego lub które jest związane z informatyką, np. awarię systemów wywierającą negatywny wpływ na działalność firmy. W większości firm i instytucji informatyka ma przypisaną raczej funkcję obsługową i nie jest uznawana za integralny element działalności biznesowej.

• Duże zaangażowanie biznesowe w strategię informatyczną to lepsze wykorzystanie zasobów informatycznych. Powszechnie wiadomo, że ogromna większość zadań działów informatycznych wiąże się z czynnościami związanymi z operacjami porządkowymi i utrzymaniem. Jednak w ponad 60% firm i instytucji, w których kierownictwo stale angażuje się w strategię informatyczną, więcej niż połowa wydatków na informatykę wiąże się z realizacją projektów biznesowych. Natomiast w prawie 90% firm i instytucji stosujących podejście tradycyjne, w którym kierownictwo nie angażuje się w strategię informatyczną, mniej niż połowa wydatków na informatykę jest wykorzystywana w celu realizacji projektów biznesowych.

• Kierownictwo całkowicie angażujące się w strategię informatyczną, docenia znaczenie solidnej infrastruktury. W 31% firm i instytucji, w których dział informatyki może liczyć na udział kierownictwa w realizacji strategii informatycznej, ponad trzy czwarte dyrektorów docenia znaczenie solidnej infrastruktury informatycznej. Natomiast wśród firm, w których kierownictwo nie angażuje się w realizację strategii informatycznej, tylko 15% menedżerów wyższego szczebla dobrze rozumie znaczenie takiej infrastruktury.

W Europie notuje się wolny wzrost niektórych kluczowych wskaźników

Chociaż wskaźnik Grid Index dla krajów skandynawskich wynosi 6,1, tyle co dla Stanów Zjednoczonych, z innych wskaźników wynika, że w kluczowych obszarach, takich jak poziom zadowolenia firm, wydajność i standaryzacja, postęp w Europie dokonuje się wolniej, niż w przypadku reszty świata.

• W niecałych 40% europejskich firm i instytucji kierownictwo jest zadowolone z ogólnej obsługi informatycznej prowadzonej działalności. Dla Ameryki Północnej wartość ta przekracza 45%, a dla Dalekiego Wschodu — 55%.

• Oczekiwana efektywność wykorzystania zasobów informatycznych jest w Europie niska. Zaledwie 43,9% respondentów przewiduje, że platformy i aplikacje informatyczne będą bardziej spójne i użyteczne. Dla Ameryki Północnej wartość ta przekracza 45%, a dla Dalekiego Wschodu — 60%.

• Poziom standaryzacji w kluczowych obszarach technologicznych jest w Europie niski. W porównaniu z Ameryką Północną i Dalekim Wschodem Europa wykazuje najniższe poziomy standaryzacji w dziedzinie serwerów aplikacji, aplikacji korporacyjnych, poczty elektronicznej i systemów baz danych.

„Badanie Oracle Grid Index jest źródłem ważnych informacji dla biznesmenów z całego świata” — powiedział Sergio Giacoletto, wiceprezes Oracle na region EMEA. „Wyraźna zależność między rozwojem firmy a stałym zaangażowaniem kierownictwa w strategię informatyczną sugeruje, że zarządy powinny uważać informatykę za obszar inwestycji strategicznych, a nie tylko źródło generowania kosztów. Moim zdaniem firmy i instytucje europejskie powinny być zaniepokojone faktem, że wyniki badań wskazują na rosnące ryzyko pogłębienia się luki dzielącej Europę od reszty świata w kluczowych obszarach wykorzystania nowoczesnych technologii”.

Dalsze szybkie upowszechnianie się kluczowych technologii: Daleki Wschód rośnie najszybciej

W porównaniu z poprzednim badaniem Oracle Grid Index wskazuje na szybkie upowszechnianie się ważnych technologii podstawowych, takich jak architektura zorientowana na usługi (Service Oriented Architecture — SOA) oraz serwery typu blade. Choć pod względem liczby wdrożeń Daleki Wschód nadal pozostaje w tyle za pozostałymi dwoma przebadanymi regionami, to wykazuje większy wzrost w obu tych obszarach:

• Architektura zorientowana na usługi. Liczba firm i instytucji, które już wykorzystują architekturę SOA lub rozważają jej wdrożenie, wzrosła w Ameryce Północnej o 18,4%, w Europie o 17%, i na Dalekim Wschodzie o 43,6% .

• Serwery typu blade. Znacznie wzrosła liczba firm i instytucji, które już wykorzystują serwery typu blade lub rozważają ich wdrożenie. W Ameryce Północnej o 91%, w Europie o 68,7%, a na Dalekim Wschodzie aż o 207,9% .